Doorgaan naar artikel
Red Dead Redemption 2
Britt Luttik
Britt Luttik
Algemeen manager
Profiel

Conclusie

In Red Dead Redemption 2 wordt alles groots aangepakt, van missies tot alledaagse conversaties met dorpelingen. De wereld is enorm indrukwekkend en neemt je ook werkelijk mee in het Wilde Westen. De game belooft dan ook echt een waar succes te worden bij de release.

Jaren geleden bracht Rockstar Games Red Dead Redemption uit, het vervolg op Red Dead Revolver. In het western-avontuur volgden we de ontwikkelingen van John Marston, maar dat is inmiddels acht jaar geleden en dus is het tijd voor een nieuw avontuur. Red Dead Redemption 2 komt later deze maand uit en dus is het hoog tijd voor een preview. In een sessie van maar liefst drie uur werden we ondergedompeld in het Wilde Westen en de Van der Linde-bende.

Het vorige deel draaide om John Marston die leden moest opsporen van zijn voormalige bende. Nu keren we terug naar de gebeurtenissen daarvoor, toen de groep nog samen was onder de leiding van Dutch van der Linde. John Marston is wederom aanwezig, maar dit keer speel je als Arthur Morgan, de rechterhand van Dutch. Na een mislukte overval in Blackwater vlucht de bende de ijskoude Grizzly Mountains in. Ondertussen is er eten en geld nodig en wat is de manier om daar aan te komen? Juist, een trein overvallen. Tijdens de speelsessie trappen we af met een treinoverval aan de rand van de berg. Die gaat helaas niet helemaal zoals gepland, waardoor Morgan uiteindelijk samen met een ander lid op het dak van de trein springt en iedereen eigenhandig uitschakelt. In het begin elimineer je de vijanden rustig één voor één, maar wanneer de trein stilstaat en de rest van de bende op komt dagen, barst de volle strijd los: kogels vliegen alle kanten op en chaos heerst.

Red Dead Redemption 2

Het Wilde Westen bestaat niet alleen maar uit cliché treinen overvallen en banken beroven. Integendeel, Rockstar probeert ons kennis te laten maken met een wereld waar nog zoveel meer te beleven en te doen is. De wereld leeft en reageert op gebeurtenissen. Terwijl je door stukken natuur galoppeert, duiken er verschillende dieren op: konijnen, herten, wasberen en nog veel meer. Met ruim tweehonderd verschillende diersoorten is het dan ook wel een must om in ieder geval één keer te gaan jagen. Dit is echter niet altijd gemakkelijk, want je moet net het geluk hebben om tegen een groep dieren aan te lopen of je zal zelf sporen moeten gaan zoeken. Ook zal de reis door de natuur niet altijd zonder slag of stoot gaan omdat je natuurlijk ook andere mensen tegen komt. Een voorbeeld bij ons was de rivaliserende bende die je vrijwel direct probeert uit te dagen. Tijdens deze interactie heb je de keuze om de confrontatie te verzachten of juist aan te gaan. Dit resulteert uiteraard in een gevecht waar de kogels om de oren zullen vliegen. Een van de bijzonder leuke onderdelen tijdens een gevecht is ‘Dead Eye’, waarin de tijd in slow-motion verloopt en je vijanden kunt markeren. Vervolgens schakel je iedereen binnen een seconde uit.

Een wereld is niet realistisch zonder keuzes en consequenties, wat ook geldt voor Red Dead Redemption 2. Het neerschieten van mensen, beroven van zaken of iets anders illegaals zorgt ervoor dat in een bepaalde stad een bounty op je hoofd komt te staan en er naar je gezocht zal worden. Gelukkig is het mogelijk om deze bounty af te kopen in het lokale postkantoor, maar zelfs dan nog is het kwaad al geschied: mensen in een stad zullen jou en de daden die je hebt uitgevoerd herkennen, wat de game enorm realistisch maakt. Terwijl je een blik vis bij de supermarkt haalt, zal de eigenaar beginnen over die ene schietpartij die gisteren door jou gestart werd. Ook hier heb je weer een keuze, betaal je eerlijk voor het voedsel of maak je meteen de kassa van de winkel eigenhandig? De keuzes zitten vrijwel overal. Hoewel we niet te maken hebben met een game waar het verhaal door keuzes tien verschillende eindes kan hebben, heeft het wel dergelijk impact op de wereld om je heen.

Red Dead Redemption 2

Dat Red Dead Redemption 2 het meest ambitieuze project van Rockstar tot nu toe is, is wel duidelijk te merken. De game noemt zichzelf een actie-avontuur, maar bevat nog zoveel meer. Zo zit er ook duidelijk een stukje RPG en strategie in: missies bestaan niet uit enkel hersenloos neerschieten van groepen vijanden, maar vereisen voorbereiding en tactiek. Natuurlijk is er nog altijd de optie om als Rambo naar ze toe te rennen en te beginnen met schieten, maar het levert nog veel meer tevredenheid op wanneer je iedereen weet uit te schakelen zonder dat ze het doorhebben. De volgende keer kies je er dan weer voor om ze een waarschuwingsshot te geven of toch allemaal meteen neer te halen. Kort samengevat, je kunt doen en laten wat je wilt zonder dat je je hoeft te vervelen. Een eerste indruk van de game is moeilijk om anders te omschrijven dan ‘wauw’.