The Gringo

The Gringo ontbeert de intelligentie van soortgenoten als Snatch, maar dit neemt niet weg dat de film zeker de moeite waard is om je een avond mee te vermaken.

Wanneer Harold (David Oyelowo, The Cloverfield Paradox) zijn baan dreigt kwijt te raken en als klap op de vuurpijl zijn vriendin vreemdgaat, besluit hij op zijn eerstvolgende Mexico-trip zijn ontvoering in scène te zetten, om zo een flinke gouden handdruk in de vorm van losgeld op te strijken. Zijn beide collega’s Elaine (Charlize Theron, Atomic Blonde, Mad Max: Fury Road) en Richard (Joel Edgerton, The Gift, The Great Gatsby), die een verhouding hebben,  zijn echter geenszins van plan om dit te betalen, blijkt al snel. Ondertussen gaat een jong stel op pad naar Mexico om snel geld te verdienen met een drugsdeal. Er is genoeg aan de hand dus in The Gringo van regisseur Nash Edgerton (The Square), maar weet hij alle verschillende verhaallijnen ook tot een coherent geheel te maken?

The Gringo probeert in de trend van films als Snatch en Lock Stock & Two Smoking Barrels alle verhaallijnen elkaar steeds te laten kruisen om deze aan het eind weer te laten samenkomen. Hoewel Edgerton her en der leuke oplossingen vindt om dit te laten gebeuren, ontbeert de film het vernuft dat eerdergenoemde titels wel hebben. De kruismomenten worden voornamelijk gebruikt om hoofdrolspeler Harold van situatie naar situatie te slingeren, zonder dat de ontmoetingen echt gevolgen hebben voor het grote plaatje. Dat is jammer, want dat is juist wat bijvoorbeeld Snatch zo ontzettend sterk maakt.

The Gringo Foto: The Searchers

Maakt dit van Gringo een slechte film? Nee, zeker niet. Er gebeuren genoeg memorabele dingen om de aandacht bij het verhaal te houden. Zo zijn de scènes met de ex-huurling Mitch (Sharlto Copley), die op pad wordt gestuurd om Harold uit de handen van zijn ontvoerders te redden, bij vlagen erg hilarisch en behoorlijk gewelddadig. De actiescènes zijn sowieso erg tof en ze schuwen bloederige taferelen niet.

Ook het acteerwerk is prima in orde. Zeker veteranen Charlize Theron en Joel Edgerton maken hun onmenselijke personages behoorlijk geloofwaardig, waarbij je zowaar nog een beetje sympathie voor ze voelt. Hoofdrolspeler David Oyelewo kon ons wat minder bekoren en vonden we bij vlagen wat irritant. Gelukkig weet de rest van de cast genoeg goed te maken om dit niet al te storend te laten worden.

The Gringo is een onderhoudende film waar je je zeker wel een avond goed mee kunt vermaken. Het verhaal in de Mexicaanse sfeer blijft met gemak boeiend, ook al mist de film de intelligentie die een soortgelijke film wel had kunnen hebben. Het maakt van The Gringo geen dikke aanrader, maar toch wel een film die zeker de moeite waard is.