The World Ends With You
Britt Luttik
Britt Luttik

The World Ends With You Final Remix is een prachtige game die volledig wordt verpest door een slecht ontwikkelde besturing

In 2007 bracht Square Enix The World Ends With You uit op de Nintendo DS. De game bleek een enorm succes en werd veel geprezen door de grafische presentatie, de soundtrack en Shibuya die helemaal in haar element was. Het bericht dat er een remake onderweg was naar de Nintendo Switch was dan ook zeer heugelijk. The World Ends With You Final Remix brengt opnieuw het verhaal en de bruisende wijken van Tokyo tot leven. Weet de heruitgave opnieuw succes te boeken of hadden ze het beter bij de DS kunnen laten? Je leest het in deze review.

Neku Sakuraba lijkt op het eerste gezicht een typische tiener met een nogal apathische persoonlijkheid. Hij begrijpt mensen niet en wil het liefst alleen gelaten worden. Die wens lijkt in vervulling te zijn gegaan als hij op een dag in Shibuya wakker wordt en niemand hem kan zien. Hij heeft geen herinneringen meer hoe hij hier terecht is gekomen. Al snel wordt duidelijk dat er iets niet in orde is en dat hij verzeilt is geraakt in de zogenoemde ‘Reaper’s Game’. Dit spel duurt zeven dagen en bestaat uit opdrachten die volbracht moeten worden door spelers in groepen van twee. Wanneer dit niet wordt gedaan, lopen de spelers het risico om permanent verwijderd te worden uit het leven. Met zijn nieuwe partner Shiki doet Neku er alles aan om dit te voorkomen en zijn afkomst te ontdekken.

The World Ends With You

Het plot lijkt misschien ongewoon maar is zo goed uitgewerkt dat het de speler op een geloofwaardig avontuur meeneemt. Het verhaal vertelt op een hartverwarmende manier hoe zich een sterke vriendschap ontwikkelt tussen de twee belangrijkste hoofdpersonen. Het spel heeft verschillende personages die Neku en Shiki tijdens hun reis tegenkomen en deze hebben vaak goede of juist slechte intenties. Desondanks zijn de karakters sterk doch simpel. Ze passen daarnaast ook goed in de omgeving van Shibuya, de hippe wijken in de hoofdstad van Japan. Je belandt als het ware in een modewalhalla voor tieners en jongvolwassenen. De game draait daarom ook sterk om mode, voedsel en muziek. Dit zie je ook weer direct in de gameplay, zo krijg je in iedere wijk een extra boost tijdens het vechten als je de juiste kleding draagt. Dit wisselt iedere keer en de kleding is een specifieke stijl die in bepaalde winkels gekocht kan worden. Populair Japans voedsel, ramen, zorgt voor een andere boost tijdens gevechten. Op deze manier is de subcultuur verwerkt in de gameplay.

The World Ends With You

De gameplay zelf in The World Ends With You is een categorie apart, welke destijds op de DS ook werd geprezen. Er is een open-wereld gedeelte waarin je met Neku navigeert door de wijken van Shibuya. Neku heeft een speciale pin waarmee hij telekinetische vaardigheden heeft. Hij kan gedachten lezen, nieuwe gedachten implementeren en onzichtbare monsters zien die de ‘noise’ genoemd worden. Deze worden gerepresenteerd door kleurrijke, spirituele dieren zoals kikkers, beren en wolven. Het verslaan ervan kan Neku dankzij andere pinnen die hij tijdens de game verzamelt. Iedere pin kent een speciale actie, bijvoorbeeld het creëren van een vuurcirkel of de kracht om objecten te gooien. Hier komt de besturing om de hoek kijken, die op een unieke manier verwerkt is.

Wanneer de Switch in de console modus staat, gebruik je de joy-con controller als een pointer waarmee je kunt richten. In de handheld-modus zijn de knoppen overbodig, dan wordt alles via het touchscreen gedaan. Helaas belanden we gelijk bij een behoorlijk minpunt, de besturing is namelijk enorm slecht. In console-modus is veelal de calibratie een probleem, de cursor verdwijnt vrijwel altijd naar links in het scherm. Verder reageert de controller slecht op input waardoor je regelmatig een aanval mist. Ook is de besturing onhandig en allesbehalve consistent. Het touchscreen lijkt deze probleem in mindere mate te hebben aangezien je dan alles met je vingers bedient. Maar ook hier lijdt de game zwaar onder de onhandige input. Tevens is de game zo gemaakt om Neku en Shiki tegelijk te besturen in een gevecht, maar daarvoor moet je wel met twee handen werken. Echter lijkt de Switch geen input van meerdere vingers tegelijk te willen verwerken. Daardoor wordt de unieke besturing vrijwel geheel teniet gedaan.

The World Ends With You

The World Ends With You Final Remix is een remaster op een van de beste games die ooit op de Nintendo DS uitgebracht zijn. Het verhaal is humoristisch maar heeft ook iets emotioneels. De manier hoe Japanse cultuur in de gameplay, wereld en muziek is verwerkt is ontzettend goed doordacht. De game zou net zo goed zijn als het origineel als de besturing niet zo slecht was. Echter verpest dit het geheel omdat je al snel geneigd bent het spel weg te leggen uit frustratie. Beter hadden de ontwikkelaars een wat eenvoudigere besturing kunnen ontwikkelen die op knoppen gebaseerd was. De game lijkt zijn glans van vroeger erdoor te verliezen.

Wij speelden The World Ends With You op de Nintendo Switch. De game is ook verkrijgbaar voor de Nintendo DS.