Space Hulk: Tactics

Space Hulk: Tactics is leuk voor de echte fans van het bordspel die even wat anders zoeken. Voor de gamers onder ons heeft het verder weinig te bieden.

Space Hulk is een bordspel dat inmiddels al bijna dertig jaar bestaat. Hierin nemen twee spelers de controle over twee verschillende rassen soldaten. De ene speelt als de Space Marine Terminators en de andere als de Genestealers, een groep van monsterachtige aliens. Er is eerder al getracht om digitale varianten van dit bordspel te maken, maar succes bleef tot nu toe uit. Weet Space Hulk: Tactics hier verandering in te brengen, of moeten we nog een paar jaar wachten?

In Space Hulk: Tactics ga je door een aantal zogeheten ‘asynchronische missies’. Dit betekent dat de Space Marines en de Genestealers allebei verschillende doelen hebben binnen een potje. Voor de Genestealer is het eigenlijk altijd ‘schakel alle Space Marines uit’, maar voor de Space Marines kan het het doel zijn om een bepaald punt te bereiken, een voorwerp te bemachtigen, et cetera. De gameplay is, om het even simpel te maken, gedeeltelijk te vergelijken met XCOM. Je hebt de controle over een aantal troepen en verplaatst deze door een level. Dit gebeurt allemaal in beurten, dus het is belangrijk om van te voren te anticiperen waar je tegenstander zal zijn en of hij je kan bereiken wanneer je je beurt bëeindigt. Een groot verschil is dat Space Hulk: Tactics zich op een groot ruimteschip plaatsvindt, dus de levels bestaan vooral uit kleine gangetjes in plaats van wat meer open gebieden.

Het meest vernieuwende aspect is het kaartsysteem. Elke beurt krijg je drie kaarten aangeleverd die je kan spelen voor een bonus, zoals dat de volgende aanval van je soldaat gegarandeerd raakt, of dat als hij raakt, hij iets meer schade aanricht. Ook kun je de kaart inwisselen voor actiepunten, waarmee je je soldaten een paar acties meer kan laten nemen binnen je beurt. Het is een leuk systeem dat voor de nodige verfrissing zorgt, maar tegelijkertijd zorgt het niet voor een drastische verandering: de kaarten hebben relatief weinig invloed. Het systeem zorgt er vooral voor dat je het idee hebt dat je meer mogelijkheden hebt, terwijl ze geen tot weinig impact hebben.

De meest basale modus is uiteraard de campagne. Hierin kies je een van de twee kanten en speel je door een aantal verhaalmissies. Deze missies zijn helaas allemaal vrij vergelijkbaar en het verhaal heeft niet zo veel substantie. Dit zou niet erg zijn als het leveldesign en de gameplay dynamisch genoeg waren, maar dat valt wat tegen. Zoals we eerder al zeiden, bestaan de meeste levels vooral uit kleine gangetjes. Helaas is de artificiële intelligentie (de computergestuurde tegenstander) niet zo intelligent en kun je bijzonder makkelijk misbruik maken van het leveldesign. Je kan een Space Marine nemen en deze in ‘overwatch’ zetten (een modus waarin je soldaat alert staat en schiet op de eerste vijand die in zijn gezichtsveld komt) in een gangetje. Vervolgens zal de vijand nooit meer proberen om ook maar langs dat gangetje te gaan, waardoor je veel te makkelijk hele delen van het level vast kan zetten. Dit verpest al snel het plezier dat je aan de singleplayermodus zou kunnen hebben en dat is bijzonder jammer.

Space Hulk: Tactics

Gelukkig zijn er wel nog positieve punten voor sommige onder ons. Zo is er een heuse level editor, een systeem waarmee je je eigen levels kan maken van begin af aan. Dit is natuurlijk de natte droom voor hardcore-fans van het bordspel, al zal het niet al te interessant zijn voor de gemiddelde speler. Hetzelfde geldt voor de multiplayer: het is enorm leuk als je een vriend hebt die ook een fan is van het bordspel en deze game gaat halen, maar je zal geen lange nachten doorspelen met willekeurige mensen op het internet.

Daar blijft het ook een beetje bij. Space Hulk: Tactics is een leuke afwisseling voor de diehard-fans van het bordspel die even niemand hebben om fysiek mee te spelen of die even een beetje afwisseling nodig hebben, maar de gemiddelde fan van tactische computerspellen zal het nodige missen in deze game, zoals een ook maar enigszins slimme AI of inspirerende levels.

Space Hulk: Tactics is voor deze review gespeeld op de PlayStation 4. De game is beschikbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc.