Football Manager 2019
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

Football Manager 2019 is wederom een verbetering van het al fantastische vorige deel. Door een aantal nieuwe aspecten die weer invloed hebben op de vele andere mechanieken, biedt het een nog completere voetbalmanagement-ervaring. Tevens is het door de vernieuwde interface en de inleidende tutorials een stuk toegankelijker voor beginners.

Voor de mensen die graag een voetbalclub naar de top willen managen, maar de steeds kariger wordende Career Mode van FIFA te min vinden, is er al jaren de ultieme voetbalmanagement-simulatie beschikbaar: Football Manager. Het is niet de meest populaire titel en zal dit, onder andere door de vrij beperkte doelgroep, ook niet snel worden. Toch is het al lange tijd een game die maar blijft verbeteren en ondertussen steeds hogere review-scores haalt. De nieuwste telg is Football Manager 2019. Kan deze titel de stijgende trend doorzetten of valt het dit jaar voor het eerst sinds lange tijd wat tegen?

Football Manager 2019

Het idee is simpel: kies een voetbalclub en neem de managerrol in. De keuze qua gelicenseerde clubs is wederom uitgebreider. Als Nederlanders hebben we al lange tijd niet te klagen aangezien de gehele Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie al een aantal delen volledig geïntegreerd zijn. Dit jaar is de meest noemenswaardige toevoeging de Bundesliga. Niet de minste competitie en het is altijd fijn meer keuze te hebben. Er zijn nu meer dan genoeg clubs, van klein tot groot, die je naar grootse dingen kunt leiden.

Visueel is er het een en ander veranderd aan Football Manager 2019. De interface is flink op de schop genomen en dit resulteert in een frisse en strakke ‘hub’ om alles in te kunnen regelen. Deze verandering van de interface heeft ook een goed effect op de toegankelijkheid van het spel. Doordat alles wat visueler en geordender is, kun je makkelijker je weg vinden, is alles wat eenvoudiger te vinden en is het ook wat rustiger voor de ogen. Een van de grootste minpunten was altijd dat het veel te moeilijk was om in het spel te komen. Gelukkig zijn daarvoor, naast de interface, nog meer veranderingen doorgevoerd.

Football Manager 2019

Zo heb je nu de optie als je een nieuwe carrière start om een soort tutorials te krijgen over ieder aspect van het spel. Zo leer je makkelijk hoe je een tactiek samenstelt, je transfers regelt en hoe je je jeugdopleiding managet. Een erg goede toevoeging waardoor hopelijk nog meer mensen zich in dit uitgebreide voetbalspel zullen storten. Een moeilijkheidsgraad-instelling is er verder niet, maar alles wat je te moeilijk vindt om te regelen, of waar je simpelweg geen zin in hebt, kun je overdragen aan je assistent-coaches. Hierdoor is Football Manager 2019 moeilijker en makkelijker te maken en eigenlijk toegankelijk voor iedereen.

Twee andere noemenswaardige verbeteringen zijn de tactieken die je kunt bepalen en de verbeterde trainingen. Eerstgenoemde gebeurt in dit nieuwe deel middels een soort wizard. Je kiest eerst hoe je je team wilt laten spelen. Kies je voor aanvallend, verdedigend of richt je je op counter-aanvallen? Hierna krijg je een aantal formaties voorgesteld die hierbij passen. De beginnende speler kan daar ophouden en heeft dan een prima basis om mee verder te werken, terwijl de meer ervaren speler nog allerlei kleine dingen in kan stellen zoals via welke vleugel er vooral aangevallen moet worden. De trainingen zijn flink uitgebreid en kun je nu naar hartenlust aanpassen. Zo kun je bepalen wanneer er rustdagen zijn, waarop gefocust moet worden en welke jonge talenten je extra training geeft.

Football Manager 2019

Het beste aan Football Manager 2019 is nog wel hoe alles in contact staat met elkaar. Heb je bijvoorbeeld een speler te streng toegesproken dan zal deze boos zijn training in gaan, hierdoor presteert hij daar slechter en ontwikkelt minder dan de rest. Zodra dan de volgende wedstrijd plaatvindt, zal deze speler het weer minder goed doen, waardoor hij nog ontevredener wordt. Dit heeft weer invloed op zijn teamgenoten en ga zo maar door. Er is geen enkele management-game zo uitgebreid en de hoeveelheid details is tevens ongekend.

Football Manager 2019 biedt wederom een nog completere voetbalmanagement-ervaring. Veel aspecten zijn uitgebreid of verbeterd en er zijn nog meer details te bekennen. Alle aspecten hebben ook nog eens invloed op elkaar, waardoor iedere beslissing ertoe doet. Door de toegevoegde tutorials en de verbeterde interface is het tevens toegankelijker voor beginners. Voor iedereen die altijd al eens zijn favoriete club tot in detail heeft willen managen, is dit spel absoluut perfect.

Gespeeld op pc. Verkrijgbaar voor pc.