Dark Souls Remastered Nintendo Switch
Britt Luttik
Britt Luttik

Dark Souls Remastered Nintendo Switch brengt de eerder uitgebrachte remaster naar de Switch en ziet er verrassend goed uit. De game is dan ook behoorlijk vermakelijk maar vergt wel het nodige geduld.

Wie ooit Dark Souls of Souls-achtige termen hoort, zal dit wellicht direct associëren met moeilijk, frustrerend en wellicht marteling. Tegelijkertijd is het een van de zeldzame spellen die enorm veel voldoening geeft na het verslaan van een eindbaas of überhaupt een vijand. Achter het schild van frustraties schuilt er een prachtige RPG die zich vertoont wanneer een speler er ook echt voor gaat. Het allereerste deel werd in 2011 uitgebracht en kreeg eerder al een Remaster voor de huidige generatie consoles, maar Nintendo’s handheld ontbrak nog. Daarom is nu Dark Souls Remastered Nintendo Switch aan de beurt.

Dark Souls Remastered Nintendo Switch

Voor de Nintendo Switch is het lastig om grafisch veel indruk te maken, aangezien onlangs de Xbox One en PlayStation 4 een upgrade kregen naar ‘upscaled’ 4K-resolutie en een framerate van 60fps. De Switch-versie daarentegen moet het doen met 720p in handheld en 1080p in de dock met 30fps. Toch ziet de game er behoorlijk goed uit en is het zeker een verbetering ten op zichte van het origineel. Wanneer je geen enorme eisen stelt aan de grafische prestaties, zul je nog vrij positief verrast worden. De game is dan ook weinig veranderd, afgezien van het feit dat de prestaties flink zijn opgepoetst en enkele kleine veranderingen de gameplay iets soepeler maken.

Verrassend genoeg is Dark Souls een prima geschikte game voor de Nintendo Switch. Aanvankelijk zou je dit niet denken omdat het gevaar loert dat de Switch de volgende dag in stukken ligt of dat je plotseling het van frustratie zou kunnen uitschreeuwen in de bus. Toch heeft de game iets bijzonders waardoor het spelen op een handheld vermakelijk en bijzonder goed te doen is. Wanneer je de tijd neemt om te begrijpen hoe het spel werkt, zul je merken dat je gemakkelijk bepaalde dingen kunt plannen om onderweg te doen, zoals toch die ene bossfight nog eens proberen of souls verzamelen om upgrades te kopen. De game stuurt de speler ook niet in een bepaalde richting, maar geeft juist de vrijheid om het pad zelf te bewandelen. Dit kan voor nieuwkomers soms nog wel eens een uitdaging zijn, want het risico bestaat dat ze in het begin een ‘verkeerd’ pad nemen en zo bij veel moeilijkere vijanden terechtkomen. Aan de andere kant maakt dit het spel interessant genoeg om het nog eens te proberen en een ander pad te nemen.

Dark Souls Remastered Nintendo Switch

Hoewel niet te ontkennen valt dat Dark Souls toch wel pittig kan zijn en een behoorlijk portie geduld vergt, is het in feit toch een vrij eenvoudige RPG. Het woord eenvoudig heeft vooral betrekking op de gameplay zelf, want deze bestaat vooral uit aanvallen, ontwijken en verdedigen. Er zijn natuurlijk ook andere vaardigheden zoals springen, het gebruiken van een voorwerp of iets dergelijks, maar geen bijzondere actie-aanvallen, combo’s of overdreven magie die we in menig RPG zien terugkomen. Het is juist de eenvoud die het tegelijkertijd weer complex maakt, want de game eist van de speler echt dat hij of zij de aanvallen van vijanden leert en erop anticipeert. Wild rondzwaaien met je zwaard en heen en weer rollen is een tactiek die hier niet gaat werken. Daardoor is het vrij normaal om abnormaal vaak dood te gaan, zeker bij bossfights waar je soms in één aanval uitgeschakeld kunt worden.

Er is weinig op de game aan te merken, afgezien van het punt dat de besturing op de Switch op een manier erg onwennig is. De functie van de a- en b-knop is omgedraaid, waardoor b nu dient als bevestiging en a als een terug-knop. Dit is precies het tegenovergestelde van vrijwel alle spellen op deze console, waardoor het verwarrend werkt. Zeker wanneer je de game nog nooit gespeeld hebt, zal dit even een omschakeling zijn. Het menu biedt wel een optie om de knoppen te wijzigen, maar dit werkt niet wanneer je de a- en b-knop probeert om te draaien.

Toch mag dit de pret of frustratie niet drukken. Dark Souls Remastered Nintendo Switch is een erg leuke game, maar vraagt meer van de speler dan de gemiddelde game doet. Wanneer je de moeite neemt om echt te focussen op vijanden en de aanvallen probeert te doorgronden, zul je zien dat na wat oefenen het een stuk sneller zal gaan. Daarnaast is een flink portie geduld ook benodigd, want sommige gevechten zijn gewoon een stuk moeilijker. De introductie van de Switch-versie breidt het Dark Souls-universum uit naar handhelds waardoor we voortaan onderweg ook de strijd aan kunnen gaan met de titels die bekroond zijn in de categorie ‘enorm moeilijk’.

Dark Souls Remastered Nintendo Switch