Diablo 3 Nintendo Switch
Britt Luttik
Britt Luttik

Diablo 3 Nintendo Switch is een hack-and-slash-game waarmee je je urenlang kunt vermaken met het afslachten van hordes demonen.

De Diablo-serie heeft door de jaren heen zijn succes ruimschoots bewezen. Het is inmiddels vijf jaar geleden dat Diablo 3 werd gelanceerd en nog steeds wordt de game actief gespeeld. Toen de geruchten rondgingen dat er een nieuw Diablo-project onderweg was, werd er veel gespeculeerd. Werd het de remaster van Diablo 2 waar zoveel fans op hoopten of zou er eindelijk een Diablo 4 in aantocht zijn? Uiteindelijk kwam het gerucht dat Diablo 3 Nintendo Switch in de maak was en werd dit later door Blizzard bevestigd. Weet de game de honger van Diablo-fans te stillen? Dat lees je in deze review.

Diablo 3 vertelt het verhaal van de protagonist, veelal aangesproken met ‘Nephalem’, die naar Tristram reist om daar Leah te helpen haar oom Deckard te vinden. Deze verdween tijdens het onderzoeken van een eeuwenoude profetie, toen een mysterieuze ster uit de lucht viel en een diepe krater creëerde. De gevallen ster blijkt voormalig archangel Tyrael te zijn, die een sterveling is geworden om iedereen te waarschuwen voor de komst van demonenheersers Belial en Azmodan. Hoewel de game een interessant en goed doordacht plot heeft, zul je merken dat het verhaal zich een beetje op de achtergrond houdt. De campaign vertelt wel het verhaal en toont op zeldzame momenten een prachtige cutscene, maar laat vooral de speler in actie blijven. Stiekem is dat heel prettig, want je bent nooit lang aan het luisteren naar een conversatie. Toch is duidelijk hoe gedetailleerd de achtergrond van Diablo is uitgewerkt, zoals de boeken met informatie over verschillende demonen die je tijdens het vechten oppakt en beluistert.

Diablo 3 Nintendo Switch

De gameplay zelf draait vooral om pure hack-and-slash waar hordes demonen je hele scherm vullen, die je vervolgens (meestal) moeiteloos verslaat met een kleurrijk palet van vaardigheden. Deze vaardigheden hangen af van de klasse die je in het begin hebt gekozen. De klassen waar uit te kiezen valt zijn Barbarian, Crusader, Demon Hunter, Monk, Necromancer, Witch Doctor en Wizard. Het is niet erg als je een klasse kiest die uiteindelijk niet zo heel goed bevalt, de game staat het toe om meerdere personages aan te maken. Tevens is er ook een optie om een hardcore-personage te maken, dit betekent dat als deze sterft dan ook niet meer speelbaar is. Uiteraard is er ook nog een andere optie om te genieten van meer uitdaging zonder meteen het personage te verliezen. De game start op de normal-moeilijkheidsgraad en loopt op naar hard, expert, master en van torment I tot torment XIII. Hoe hoger het niveau, des te meer bonussen eraan gebonden zijn.

Spelers die erg veel van looten houden, zullen bijzonder veel plezier uit Diablo 3 Nintendo Switch halen. Iedere demon die wordt verslagen laat gold of uitrustingsstukken achter. Dat is precies het doel van de game, de uitrusting upgraden zodat je steeds sterkere vijanden aankan. De uitrusting, ofwel gear genoemd, komt in verschillende kwaliteit. Dit begint bij ‘common’ (veelvoorkomend) en eindigt bij legendary, wat erg zeldzaam is. Overigens kunnen vele ook gemaakt worden bij de smid, mits het niveau van je smid hoog genoeg is. Sommige zijn zo zeldzaam dat je er een recept voor moet vinden of specifieke vijanden moet verslaan. Ondanks dat het allemaal een serieuze boel lijkt, weet Diablo ook ons te verassen met een flink portie humor. Als je veel geluk hebt, loop je wellicht een ’treasure goblin’ tegen het lijf, die zijn zak gevuld heeft met unieke voorwerpen. Ook is het mogelijk dat je per ongeluk een portaal opent naar het magische Whimseydale, waar eenhoorns en beren er alles aan zullen doen om je te doden.

Diablo 3 Nintendo Switch

Een van de allermooiste voordelen van Diablo 3 is de enorm hoge herspeelwaarde van de game. Sterker nog, het echte werk begint pas na het uitspelen van de campaign. Naast het verhaal is het mogelijk om ieder hoofdstuk waar het verhaal uit is opgebouwd, opnieuw te bezoeken om demonen en bossfights te verslaan. Dit wordt ook wel ‘Adventure Mode’ genoemd en heeft verschillende uitdagingen voor de speler om te voltooien. Zo zijn er zogenoemde bounties, missies die de speler vragen om een specifieke vijand te verslaan of een bepaald evenement te doorstaan. Het voldoen van deze missies wordt natuurlijk met gold beloond, maar ook voorwerpen voor je uitrusting en soms hele zeldzame upgrades. Een andere mogelijkheid is het voltooien van rifts en greater rifts. Dit zijn willekeurig gegenereerde dungeons gevuld met monsters en een sterkere eindbaas, de rift guardian. Het voltooien hiervan levert vaak nog betere upgrades op voor je uitrusting. Tevens zijn deze rifts te doen op iedere moeilijkheidsgraad, waardoor ze steeds een stukje lastiger worden. Ten slotte is er nog de mogelijkheid om een seasonal-personage aan te maken. Voor een bepaalde tijd, ook wel een season genoemd, moet je verschillende missies voltooien. Deze variëren van het verslaan van specifieke demonen, tot het voltooien van een rift op torment IV en ze geven uiteindelijk als beloning delen van een set. Deze set is een uitrusting die de klasse in combinatie met de juiste vaardigheden extra sterk maakt. Het voltooien van een season is enorm de moeite waard: het geeft een hoop voldoening en plezier om te zien hoe sterk je ineens wordt.

Dat Diablo 3 prima op een console speelt, weten we al dankzij de PlayStation- en Xbox-versies. De Nintendo Switch is dan ook geen uitzondering en speelt net zo lekker weg. Bijzonder is ook dat de game erg soepel speelt met weinig tot geen framerate-problemen. Soms lijkt de linkertrigger wat problemen te hebben, waardoor je automatisch een kant uitloopt of in het menu bij het selecteren een item overslaat. Het grootste voordeel is echter dat je de game nu écht overal kunt spelen, zowel voor de tv als onderweg. Een constante internetverbinding is ook niet nodig: wanneer je offline speelt, slaat de game alle voortgang op en synchroniseert hij met de servers wanneer de verbinding weer terugkeert. Multiplayer is ook mogelijk, zowel online als lokaal met vier spelers. Daarbij belanden we wel bij een nadeel ten opzichte van de pc-versie: wanneer je kiest voor online multiplayer, zul je eerst een Nintendo-abonnement moeten nemen. Dit is geen enorm bedrag, maar het blijft jammer om eerst een flink bedrag voor de game neer te leggen en vervolgens nog extra te moeten betalen voor sommige opties.

Diablo 3 Nintendo Switch

De komst van Diablo 3 Nintendo Switch is een waardige toevoeging aan de populaire serie van Blizzard. Net zoals op de voorgaande consoles is het een heerlijke game om te spelen zonder dat je te veel erbij moet nadenken. Het feit dat de game nu ook onderweg zonder internetverbinding gespeeld kan worden, maakt het ook echt een nuttige toevoeging. Het enige echte nadeel is dat voor de prijs die men betaalt, online multiplayer verborgen zit achter nog een betaalmuur, maar dat mag de pret van de game eigenlijk niet drukken.

Diablo 3 is voor deze review gespeeld op de Nintendo Switch. De game is beschikbaar voor PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.