LEGO Harry Potter Collection
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

De LEGO Harry Potter Collection is wellicht de bekendste van de LEGO-games. De collectie staat het toe om alle delen in een stuk uit te spelen en het Harry Potter-verhaal nog eens rustig te herbeleven. Dit in combinatie een volledige vormgeving van LEGO-blokes en een flinke dosis humor.

De LEGO-games zijn inmiddels een fenomeen geworden onder de gamers en worden ook massaal verkocht en gespeeld. Er zijn ook al veel verschillende games uitgebracht voor verschillende franchises. Zo is recentelijk LEGO DC Super-Villains nog uitgebracht, waarin de slechteriken van het DC-universum de hoofdrollen spelen. Eén van de meest spraakmakende LEGO-uitvoeringen was die van de bekende jonge tovenaar, waarvan een complete collectie vorig jaar op de PlayStation 4 is uitgebracht. Vorige week is de LEGO Harry Potter Collection ook voor de Nintendo Switch en Xbox One uitgebracht.

De Harry Potter-reeks kent meerdere boeken en films en zijn door de jaren heen massaal gelezen en bekeken en vrijwel iedereen kent Harry Potter. Met de LEGO Harry Potter Collection krijg je de mogelijkheid om dit verhaal nog eens dunnetjes over te doen, maar dan in de vorm van LEGO. De bundel bevat de 1-4 years- en de 5-7 years-uitvoeringen waarin alle delen zijn verwerkt. Alle bekende personages zijn aanwezig en omgetoverd tot een LEGO-poppetje. De hele omgeving en levels waarin je rondloopt zijn compleet opgezet in deze stijl. We hoeven verder niet in te gaan op het verhaal want dit kennen we allemaal wel. Het gaat puur om de beleving die ze met behulp van LEGO aan de man willen brengen.

Om maar direct met de deur in huis te vallen: dit is echt iets waar de LEGO-franchise in uitblinkt. Ze slagen er keer op keer weer in om een film te vertalen naar een leuke en grappige game en brengen daarbij ook nog een stukje nostalgie mee voor wie vroeger veel met LEGO-blokjes speelde. De gameplay is vrij simpel, je speelt één of meerdere personages waar je tussen kunt wisselen. Voor sommige puzzels of acties heb je een ander poppetje nodig. Zo is Ron Weasley in het bezit van een vriendelijke muis die hij kan gebruiken om door nauwe doorgangen te lopen. Wanneer je alleen speelt dan doorkruis je de levels als één speler en de overige personages die nodig zijn volgen je braaf. Wanneer het nodig is kun je met een simpele druk op de knop wisselen om de acties uit te voeren. Dit werkt erg soepel en gemakkelijk. Wanneer je met zijn tweeën speelt dan kun je gelijktijdig door het level lopen en acties uitvoeren. Het verzamelen van muntjes en het oplossen van puzzels gaat zo des te sneller.

Ook dit samenspel werkt bijzonder goed. Het wordt alleen wat vervelender wanneer je wat verder uit elkaar loopt. Dan wordt het beeld ineens opgedeeld in twee stukken wat op het eerste oog prima werkt. Maar wanneer je kruislings door elkaar heen loopt dan verschuift dit beeld en is dit even verwarrend. Het is overigens wel erg leuk om samen alle levels te doorlopen en zo samen het einde te bereiken.

LEGO Harry Potter Collection

Tijdens het spelen zul je merken dat er bijzonder veel muntjes en verborgen items te verkrijgen zijn. Je kan tegen vrijwel elk voorwerp een spreuk uitvoeren wat resulteert in een fontein aan rondspringende muntjes die je vervolgens zo snel mogelijk op moet rapen, ze zijn namelijk maar beperkt zichtbaar. Ook zijn er munten verkrijgbaar waarmee je medescholieren van Hogwarts kan bevrijden of zijn er gouden LEGO-blokken te vinden. Je dient alle spreuken te kennen, die je overigens door de levels heen leert. Mocht je een echte fanatiekeling zijn en alles 100% willen halen dan dien je alles nogmaals te spelen. Alleen dan kun je die extra voorwerpen bemachtigen waar je voorheen niet bij kon komen.

LEGO Harry Potter Collection

De LEGO Harry Potter Collection is behoorlijk laagdrempelig en kan door iedereen gespeeld worden. Zelfs de jongere gamers onder ons zullen hier vrij weinig moeite mee hebben. Dit is een groot pluspunt waarmee ze ook een grote doelgroep weten te bereiken. Je kunt dit makkelijk met je kind(eren), neefjes of nichtjes spelen. Zij vinden het leuk om te spelen, waarbij jij kunt genieten van de humor die in vrijwel elke LEGO-game aanwezig is. Vrijwel alles wordt op een humoristische manier gebracht en dit zorgt ervoor dat het allemaal lekker luchtig en fris blijft. Het is geen saaie bedoeling waar je je doorheen moet worstelen en ook de puzzels zijn leuk en uitdagend, maar niet bijzonder ingewikkeld. Deze collectie zorgt ervoor dat je nog eens op je gemak het hele Harry Potter-verhaal nog eens kunt herbeleven, maar dan in een LEGO-jasje.

LEGO Harry Potter Collection is voor deze review gespeeld op de Nintendo Switch. LEGO Harry Potter is verkrijgbaar voor PlayStation 4 Xbox One en Nintendo Switch.