Reigns: Game of Thrones
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur

Op wat kleine details na doet Reigns: Game of Thrones wat het moet doen. De gameplay is solide en fans zullen veel dingen herkennen van de serie. In hoeverre je deze game leuk gaat vinden, hangt af of je fan bent van het trial-and-error-principe. Houd je daarvan, dan ga je heel veel uren plezier beleven met het uitpluizen van de juiste route voor elk personage. Heb je er helemaal niets mee, dan heb je na een uur of drie alles wel gezien.

Het concept achter de Reigns-games is simpel: plaats iemand op de troon, krijg een stapel kaarten voor je neus, kies bij elke kaart voor een van de twee mogelijkheden en probeer zo lang mogelijk op de troon te blijven zitten. In Reigns: Game of Thrones doe je precies dit, maar dan in de wereld van de populaire HBO-serie. Weet de game, ondanks het simpele concept, voor de nodige diepgang te zorgen?

In Reigns: Game of Thrones plaatst je niet zomaar een willekeurig iemand op de troon, maar kies je voor bijvoorbeeld Jon Snow, Tyrion Lannister of Daenerys Targaryen. Vervolgens krijg je een set willekeurige kaarten. Bij elke kaart kies je een van de twee opties door je muis naar links of naar rechts te bewegen. Elke keuze die je maakt kan het balkje in een of meerdere van de vier statistieken doen verhogen of verlagen. De statistieken vallen uiteen in je militaire macht, het geloof, het aanzien van het volk en je financiën. Uiteindelijk is het de bedoeling om geen enkele van de vier balkjes helemaal leeg te laten lopen en ook niet helemaal vol te laten lopen. Gebeurt dat wel, dan is het meteen ‘game over’. En dat maakt het toch een stuk lastiger dan het lijkt, al helemaal wanneer het eenmaal winter wordt en je moet zien te overleven tegenover de ijzige kou en ondode White Walkers.

Dit komt er op neer dat je moet gaan onthouden wat elke actie doet met de vier statistieken. Voor elk van de in totaal negen personages die je op de troon kunt zetten, zal elke kaart ook andere gevolgen kunnen hebben. Voor elk personage is er dan ook een bepaalde route die je zal moeten volgen om het einde te bereiken. Hierdoor heeft de game een hoog trial-and-error-gehalte. Het is jammer dat de game je dit concept niet uitlegt. Mocht Reigns: Game of Thrones je eerste kennismaking zijn met de Reigns-games, dan heb je geen idee wat je nu eigenlijk precies moet doen en zal je elke keer snel aan je einde komen. Datzelfde geldt voor het vrijspelen van de overige personages. Nooit wordt duidelijk gemaakt hoe dit precies verloopt en het kan dan ook voorkomen dat je potje na potje met dezelfde personages aan het spelen bent.

Mocht je falen in het managen van de statistieken, dan komt er een abrupt einde aan je heerschappij. De manieren waarop dit gebeurt zijn erg leuk en ze geven je echt het Game of Thrones-gevoel. Zo kan je in een bad met Wildfire gedompeld worden, kan Daenerys wegvluchten op de rug van Drogon of wordt je een glaasje vergiftigde wijn aangeboden. Dit zijn slechts drie van de in totaal 29 van deze zogenaamde lotsbestemmingen. Alle kaarten en acties volgen natuurlijk ook de serie en dus ontmoet je de vele personages en omgevingen die Game of Thrones rijk is. Ook zal je de nodige oorlogen uitvechten of liquideer je iemand die je niet aanstaat. Fans zullen dan ook veel dingen herkennen uit de serie. Er zijn ook een paar bonussen te verkrijgen die ervoor zorgen dat je een tweede kans krijgt wanneer je aan je einde komt. Zo kan je toch nog verder spelen.

Grafisch ziet de game er eigenlijk heel simpel uit: de personages hebben niet veel detail en bestaan uit niet meer dan een paar pixels, al kan je de bekendere personages nog wel herkennen. Ook in de achtergronden is weinig moeite gestoken en ze zien er allemaal best generiek uit. De game heeft een voice-over, maar dit bestaat uit niets meer dan wat onverstaanbaar gebrabbel bij elk personage dat je tegenkomt. Het voegt in ieder geval niets toe en je kan het ook gewoon uitzetten als je dat wilt. Een ander minpuntje is dat er geen save-functie in de game zit. Je kan dus niet tussentijds je voortgang opslaan. Mocht je bezig zijn met een potje en je moet onverhoopt weg, dan raak je die voortgang kwijt. Toch wel frustrerend wanneer je al een lange tijd op de troon zit en dichtbij het voltooien van de route van een personage bent.

Reigns: Game of Thrones biedt solide gameplay en de manieren waarop je aan je einde komt zijn erg leuk gedaan. De graphics zijn oké voor de lage prijs van vier euro. Het is alleen jammer dat het hele concept niet wordt uitgelegd voor nieuwkomers, aangezien deze Game of Thrones-adaptatie zich toch wat meer richt op de casual gamer die vooral fan van de serie is.

Reigns: Game of Thrones is voor deze review gespeeld op pc. De game is beschikbaar voor pc, iOS en Android.