Rage In Peace
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

Met Rage In Peace haal je een leuke platformer in huis. Het verhaal, de gameplay, de humor en het grafische stijltje zijn allemaal leuk. Alleen de trial-en-error-gameplay zorgt soms voor frustratie.

Stel je voor: je bent rustig aan het werk op kantoor en ineens verschijnt Magere Hein daar. Hij meldt dat je vandaag dood gaat en wil je zo snel mogelijk meenemen naar het hiernamaals. Alleen jouw enige droom die je ooit in je leven hebt gehad, is om rustig en vredig in je bed te sterven. Dit is het verhaal van Timmy in Rage In Peace. Jij bestuurt Timmy en moet hem vanuit het kantoor, door allerlei verschillende werelden en dimensies, terug naar huis brengen, om daar rustig te kunnen sterven in bed. Ondertussen proberen allerlei bovennatuurlijke krachten je op iedere manier om het leven te brengen. Wij gingen met deze uitdaging aan de slag.

De gameplay van Rage In Peace bestaat uit 2D-platformactie waarbij je Timmy bestuurt terwijl hij allerlei obstakels ontwijkt. Dit varieert ieder level van stekels die uit de grond steken tot hippies die op skateboards voorbijkomen om je te onthoofden. Je kan het zo gek niet bedenken of het is wel een bedreiging. Deze obstakels zie je zelden aankomen en je zult vaak, echt heel vaak, doodgaan.

rage in peace

Het is vooral een trial-en-error-verhaal; iedere keer dat je een stuk opnieuw start omdat je dood bent gegaan, weet je waar het obstakel dat je vermoord heeft zich bevindt. Dit is in het begin nog leuk en je lacht jezelf regelmatig uit, maar het kan naarmate het spel vordert wel degelijk gaan irriteren. Je kunt namelijk niet echt beter worden in het spel, omdat het nooit te voorspellen is waar het gevaar vandaan zal komen. Gelukkig zijn de doodsvallen zo idioot en onverwacht, dat het nog enigszins grappig blijft.

De platformactie wordt soms afgewisseld door een boss-battle. Hierin neem je het op tegen een of meerdere sterke vijanden die iedere keer wel iets origineels doen. Zo is de eerste waar je het tegen opneemt een mechanische stier die vrijwel de hele tijd jouw bewegingen nadoet, maar als je hem aanraakt, ga je dood. Hierbij is het tevens veel trial-en-error, maar hier voelt het wel iets meer bevredigend dan bij de normale levels, aangezien je uiteindelijk echt iets bereikt hebt.

rage in peace

Het verhaal lijkt aan de oppervlakte simpel, maar bevat veel meer dan je op het eerst gezicht zou denken, zoals bijvoorbeeld morele dilemma’s of wijze levenslessen. Hierdoor heb je tussen de actie door nog werkelijk iets om dieper over na te denken. Tevens zit er genoeg humor in om het redelijk luchtig te houden. De grafische stijl ziet er vrij kinderlijk uit, maar heeft soms ook wat lugubers, zoals wanneer je hoofd er wordt afgehakt.

Rage In Peace is een leuke platformer waarbij je merkt dat er veel liefde in gestopt is. De grafische stijl, de humor, het verhaal en de gameplay zijn allemaal vrij origineel. Het grootste minpunt is dat je niet snel het gevoel zult krijgen beter in het spel te worden, aangezien het vooral bestaat uit trial-en-error. Gelukkig gebeurt er snel weer iets raars of wordt er een grap gemaakt, waardoor je deze frustratie weer snel kwijt bent.

Voor deze review is Rage in Peace gespeeld op pc. De game is ook verkrijgbaar voor Nintendo Switch.