Hitman 2
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

Hitman 2 is een topgame die goed voortborduurt op zijn voorganger. Ondanks dat het soms wat te veel op het vorige deel lijkt, zijn de locaties origineel, de moordmanieren creatief en de gameplay-elementen nog uitgebreider. De multiplayer-modi hadden wat beter gekund, maar de singleplayer-missies hebben toch meer dan genoeg herspeelwaarde om je lang bezig te houden.

De Hitman-franchise bestaat ondertussen alweer achttien jaar. Van 2000 tot 2012 werden er vijf games uitgebracht die hoofdpersoon Agent 47 steeds bekender maakten. Ondertussen kent vrijwel iedereen de kale huurmoordenaar met een streepjescode op zijn achterhoofd en zijn herkenbare zwarte pak met rode stropdas. Nadat in 2013 vele mensen werden ontslagen bij ontwikkelaar IO Interactive, kregen ze als taak alleen nog maar aan Hitman te werken. Zo kregen we in 2016 de episodische terugkeer van de franchise. Deze werd goed ontvangen en na het wisselen van uitgever van Square Enix naar Warner Bros, kunnen we nu aan de slag met Hitman 2. Deze keer niet episodisch, maar meteen als volwaardige game. Weet de serie nog steeds indruk te maken?

Het verhaal gaat verder waar dat van het eerste deel ophield. ICA, de organisatie waar Agent 47 voor werkt, zijn er net achter gekomen dat alle missies uit het eerste deel georkestreerd waren door de zogenaamde ‘shadow client’. Het bleek dat alle slachtoffers belangrijke figuren waren van een groot bedrijf genaamd Providence. De shadow client wil dit bedrijf saboteren en daarom huurt Providence nu de ICA in om hem op te sporen en uit te schakelen. Hiervoor zullen we naar verschillende locaties moeten afreizen om informatie te verzamelen en belangrijke handlangers uit te schakelen. Het verhaal is leuk genoeg om alles wat je doet met elkaar te verbinden, maar het is niet heel indrukwekkend. Dat hoeft ook niet, want het gaat hoofdzakelijk om de gameplay.

hitman 2

Het idee van iedere missie is simpel: je bent op een vrij grote locatie waar je een paar doelwitten moet vermoorden en soms wat informatie moet verzamelen. Het is volledig aan jou om te bepalen hoe je dit voor elkaar gaat krijgen. Dit is verreweg het sterkste punt van Hitman 2 zoals het dat in het eerste deel ook al was. Je moet hier wel goed bij nadenken aangezien vuurgevechten meestal geen goed idee zijn en je vaak fataal worden. Het is slimmer om steeds dichterbij je doelwit te komen door te sluipen en steeds nieuwe vermommingen te stelen van bewusteloos geslagen tegenstanders. Zodra je dichtbij genoeg bent, heb je altijd een originele manier om de klus te klaren.

Let op: milde spoilers voor de eerste missie volgen. Zo kun je in het eerste level een coureur vermoorden door haar pitstop-team te infiltreren en dan haar band niet goed vast te zetten waardoor ze van de baan vliegt. Een andere optie is om, verkleed als iemand anders, haar naar een afgelegen plek te lokken en haar daar dood te slaan. Dit zijn nog maar twee opties van één doelwit. Je kan je voorstellen hoeveel opties er in het totaal in Hitman 2 zitten. Doordat er vijf missies beschikbaar zijn, lijkt het aanbod op het eerste gezicht wat magertjes, maar door de herspeelwaarde zit er zoveel meer content in.

Een andere reden om de locaties meerdere malen te bezoeken, is de variatie in moeilijkheidsgraden. Er zijn er drie en bij de moeilijkste moet je heel tactisch te werk gaan aangezien er veel meer bewakers zijn, beveilingscamera’s werken en je geen hints kan volgen om tot een bepaalde moord-uitkomst te geraken. Deze hints zijn wel beschikbaar in de andere twee niveaus en zijn onwijs handig om alle mogelijke opties te verkennen. Al met al zul je dus wel even zoet zijn met alle content die Hitman 2 je te bieden heeft.

hitman 2

Het lijkt allemaal wel een beetje veel op Hitman uit 2016, maar dit is maar een klein nadeel; dat deel was namelijk zeer goed en een prima fundering om verder op te bouwen, precies wat IO Interactive gedaan heeft. De graphics zijn ook opgepoetst zodat ze goed meekunnen in 2018, maar verwacht geen baanbrekende omgevingen, details of effecten. Tevens krijgen mensen die de Gold Edition kopen of het eerste deel al bezitten, de geremasterde levels van Hitman gratis.

Wél een nieuwe toevoeging aan Hitman 2 zijn de multiplayer-modi. De eerste is de competitieve Ghost-modus. Hierin neem je het op een van de locaties uit het spel op tegen een andere speler. Er zullen steeds nieuwe, willekeurige doelwitten aangewezen worden en degene die deze als snelste vermoordt, krijgt punten. Een prima toevoeging als afwisseling van de singleplayer, maar nog duidelijk iets wat een beetje een probeersel is. Daarnaast is er de Sniper Assassin-modus waarin je met maximaal drie vrienden een locatie onder vuur neemt met sluipschuttergeweren. Het doel is wederom een aantal doelwitten te vermoorden, zonder opgemerkt te worden. Hier geldt wederom dat het een leuke afwisseling is, maar niet iets waarvoor je het spel koopt.

Samengevat kunnen we zeggen dat Hitman 2 een topgame is geworden. Na de wedergeboorte in 2016 blijft IO Interactive goed voortbouwen op de fundering die dit deel gelegd had. De locaties zijn afwisselend, groot en interessant. De gameplay-elementen zijn wederom uitgebreid met nieuwe gadgets en manieren om je doel te halen en de moordmanieren zijn origineler en bevredigender dan ooit. De multiplayer-modi zijn leuk, maar niet baanbrekend. Verder lijkt het soms wat veel op zijn voorganger, maar dit is maar een klein nadeel. Wij zijn in ieder geval nog wel even bezig met alle manieren vinden om van de wereld ons wapen te maken.

Wij speelden Hitman 2 voor deze review op pc. Het spel is verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc.