Townsmen
Britt Luttik
Britt Luttik

Townsmen is een vermakelijke simulatiegame waarin je een stad in de middeleeuwen bouwt. De game mist wat meer diepgang, maar biedt ruim voldoende vermaak voor op de Nintendo Switch.

Tot nu toe waren er nog relatief weinig city-builders voor de Nintendo Switch, maar langzaam maar zeker worden er een aantal uitgebracht. Een daarvan is Townsmen, een game waarin de speler een stad moet opbouwen in de middeleeuwen. Townsmen kwam eerder al uit op Android, iOS en kreeg daarna een port naar pc. Nu is het eindelijk tijd voor de Switch-versie, onze indruk hiervan lees je in deze review.

Het concept van Townsmen is vrij eenvoudig: het is aan de speler om een middeleeuwse metropolis op te bouwen. Het begint met een klein dorpje met enkele inwoners en een groot kasteel. Er zijn verschillende behoeften die vervuld moeten worden zoals voedsel, bouwstoffen en onderdak. Om deze te vervullen kun je verschillende gebouwen bouwen, zoals een houtzagerij of een boerderij. Naast de belangrijke bronnen zijn er ook luxeproducten die verhandeld kunnen worden op de markt voor geld. Om de speler een beetje op weg te helpen, is er een uitgebreide tutorial-campagne die de gameplay uitlegt. Daarnaast zijn er verschillende scenario’s die gespeeld kunnen worden, met ieder een andere map en setting. Er is in ieder geval genoeg keuze om flink wat uren zoet te blijven.

Townsmen

Het is goed merkbaar dat de game een voorgeschiedenis heeft op smartphones. De besturing kan zowel via de controllers als de touchscreen en het is makkelijk om tussen beide te wisselen. De gebruikersinterface ziet er dan ook eenvoudig uit en is gemakkelijk te bedienen. Overigens heeft de game een opvallend eenvoudig menu voor een citybuilder: er is een menu voor het bouwen en een ander menu om alles te managen. Via het bouwmenu is er keuze uit verschillende soorten gebouwen, hoewel het aanbod beperkt is. Zo zijn er bijvoorbeeld twee soorten huizen, wat aan de weinige kant is. Verder zijn er wat andere gebouwen om bronnen te verzamelen, gebouwen voor decoratie en gebouwen voor vermaak, zoals een kroeg. Het andere menu laat je verschillende zaken managen, hoewel ook dat niet bijzonder veel is. Het inkopen en verkopen van goederen is het meest interessante onderdeel, want dat levert geld op. Het geld is weer nodig om nieuwe gebouwen neer te zetten of om de koning belasting te betalen. Ook leveren bewoners geld op, maar hoeveel is een beetje een raadsel omdat hiervoor geen overzicht is. Het komt erop neer dat er te weinig micromanagement en overzicht is, wat een gemis is voor dit genre.

Ondanks het ontbreken van een stuk management, heeft de game genoeg andere extra’s te bieden die het toch weer wat diepgang geven. Zo heeft Townsmen een cyclus van vier seizoenen die ongeveer zestig minuten in echte tijd duren. De seizoenen hebben ook echt impact,zo kan een onweersbui tijdens de herfst ervoor zorgen dat een gebouw in de brand vliegt en de strenge winters vergen behoorlijk wat voorbereiding. Ook kan je stad belaagd worden door bandieten, die nietsvermoedende bewoners beroven van geld en bronnen. De oplossing hiervoor is een wachttoren bouwen om zo de nederzetting te bewaken. Echter zijn hier weer verschillende zaken voor nodig zoals getrainde soldaten, wapens en uitrusting. Dit kan allemaal door het dorp zelf geproduceerd worden, maar vergt wel de nodige gebouwen en grondstoffen. Ook zijn er zo nu en dan verschillende quests die (binnen een tijd) voltooid moeten worden. Op deze manier heeft de game toch nog redelijk wat diepgang en is er meer dan genoeg te doen.

Townsmen

Het blijft boeiend en schattig tegelijk om te kijken hoe de inwoners in je dorp constant in de weer zijn met hun dagelijkse taken. Het is jammer dat de game niet zoveel (micro-)management heeft als vergelijkbare titels, omdat dit het potentieel flink zou kunnen vergroten. Desondanks zit er genoeg uitdaging en plezier in door andere details in de gameplay. De langere tutorial in campaign-vorm helpt je op een zelfstandige manier op weg. Daarnaast zijn er een flink aantal scenario’s om te spelen gevuld met verschillende maps en uitdagingen. Townsmen is dan ook een vermakelijk spel voor jong en oud, maar diegenen die echte diepgang zoeken, zullen er snel op uitgekeken zijn.

Voor deze review is Townsmen op de Nintendo Switch gespeeld. De game is beschikbaar op Android, iOS, Nintendo Switch en pc.