This War of Mine Stories: The Last Broadcast

The Last Broadcast voegt een uitstekend verhaal toe aan het briljante This War of Mine. Op de een of andere manier is het 11 Bit Studios gelukt om een nóg grimmerige sfeer neer te zetten. Alhoewel er qua gameplay vrijwel geen vernieuwingen te vinden zijn, maakt dat voor dit magistrale avontuur weinig uit.

This War of Mine is een game die gaat over de verschrikkelijke belegering van Sarajevo tijdens de jaren 90. The Last Broadcast brengt een nieuw verhaal naar het spel en in onze review lees je precies wat wij ervan vinden.

Eerst maar even voor de leek uitleggen waar This War of Mine om draait. Het spel is enorm succesvol geworden door een combinatie van twee factoren. Ten eerste zijn er de survivalmechanieken, de manieren waarop je overleeft. Via een 2D-vooraanzicht beheer je een groep mensen en moet je hun huis (of wat er nog van over is) managen. Zoek in puin naar bruikbare materialen, bouw meubilair, assembleer gereedschap om drinken te maken, leg een plantentuintje aan om je eigen tabak te verbouwen om daar vervolgens sigaretten van te rollen, die je op hun beurt weer gebruikt voor de handel, ga zo maar door. Daarnaast moet je ook nog regelmatig de deur uit om ’s nachts in te breken bij locaties om materialen te verzamelen. Het klinkt allemaal vrij eenvoudig, maar niets is minder waar. Het tweede aspect dat voor het succes van This War of Mine heeft gezorgd, zijn de menselijke verhalen. Het gaat niet over moedige soldaten die elke vijand neerschieten of mensen bevrijden, maar het gaat om burgers die simpelweg proberen te overleven, met alle narigheid die daar bij komt kijken.

Wat dat betreft sluit The Last Broadcast perfect aan op de sfeer van This War of Mine: we volgen hier het verhaal van Malik en Esma. Malik is een kreupele Radio-host die het nieuws van de oorlog uitzendt en zijn vrouw Esma moet daarom op pad om voor goederen te zorgen. Dit brengt wel een wat vreemde dynamiek met zich mee die voor de oude This War of Mine-spelers even lastig is. Je hebt maar één persoon om erop uit te sturen. Dit betekent dus dat als Esma moe is na een lange nacht van inbraken, ze gedurende de dag veel uit zal moeten rusten. Waar je normaliter liever mensen de taken laat afwisselen, is dit door de handicap van Malik niet mogelijk. Dit betekent ook dat bij het kleinste moment van mismanagement, je als “straf” een lange tijd zal moeten wachten terwijl Esma weer op betere been is. Dit is vooral even wennen, maar verder geen grote ramp.

[Disclaimer: de volgende alinea bevat spoilers voor een mogelijke uitkomst van het verhaal.] De voornaamste reden om The Last Broadcast te spelen is als je meer verhaal uit het spel wilt krijgen. De bijzonder grimmige toon is soms wat veel om te verduren, maar past verder perfect bij This War of Mine. Wat ons betreft verreweg het leukste onderdeel is het verzamelen van nieuws en het kiezen van wat Malik wel of niet uitzendt. De verschrikkelijke waarheid uitzenden word je namelijk niet altijd door alle partijen in dank afgenomen. Echter gaat de waarheid verdoezelen sterk tegen de morele waardes van Malik in. Het is een kwestie van flink balanceren en af en toe kiezen tussen de waarheid en je eigen welzijn. Daarin is het spel ook keihard. Sommige mensen zullen je negeren als je alles uitzendt, of als je juist iets achterhoudt. Malik kan door doodseskaders geëxecuteerd worden als hij niet naar ze luistert, of ontvoerd worden door andere partijen als hij weer de waarheid niet genoeg aan het licht brengt. Het is een nare situatie met vooral een boel nare keuzes, dat moge wel duidelijk zijn.

Op dat aspect doet This War of Mine Stories: The Last Broadcast het enorm goed, net zoals het hoofdspel. Je wordt in de schoenen geplaatst van mensen die zich in een absoluut verschrikkelijke situatie bevinden en je moet er het beste van maken. Voor fans van het origineel is het zeker een aanrader, al zijn de gameplay-elementen verder niet vernieuwend. Mocht je het hoofdspel nog niet gespeeld hebben, overweeg dat dan zeker, want het is een game om nooit van je leven meer te vergeten.

The Last Broadcast-gameplay

Voor deze review is de The Last Broadcast-uitbreiding gespeeld op pc. This War of Mine is beschikbaar op PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.