Fallout 76
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

Fallout 76 is in zijn huidige staat een onwijs slecht spel. De wereld voelt leeg en ziet er lelijk uit, de gameplay is frustrerend, vele mechanieken werken niet naar behoren en de game zit vol met bugs en glitches. Wij hopen dat Bethesda hun belofte snel nakomt en het spel blijft ondersteunen. Heel misschien is het dan nog allemaal te redden.

Fallout is een reeks waar we maar weinig meer over hoeven uit te leggen. Geliefd bij vele gamers en van sommigen zelfs de favoriete franchise. De sfeer, het verhaal, de RPG-elementen en nog veel meer dragen allemaal bij aan dit succes. Uit het niets werd dit jaar Fallout 76 aangekondigd, maar dit deel werd wel net even anders. Bethesda maakte namelijk de ambitieuze keuze om dit deel volledig online te maken: geen menselijke computergestuurde personages in de wereld, maar alleen medespelers waarmee je op de server zit. Pakt deze keuze goed uit? Of moet de ontwikkelaar maar snel weer singleplayer-avonturen gaan verzinnen?

We vallen maar meteen met de deur in huis: Fallout 76 had in zijn huidige staat niet uit moeten komen. Het begint nog vrij goed en vertrouwd: je maakt je personage aan met de character creator, die overigens direct van Fallout 4 is gekopieerd, en zet je eerste stapjes in de vault. Tenzij je het ongeluk hebt wat wij hadden, aangezien het spel twee keer crashte terwijl we ons personage aan het bewerken waren. Hierdoor kun je opnieuw beginnen en hebben we uit frustratie maar een bijna standaard look gekozen. Enfin, hierna ga je wat kraampjes af die als tutorial dienen terwijl je de eerste medespelers al in je oor hoort schreeuwen. Het spel bevat namelijk geen ‘push to talk’-mogelijkheid. Hierdoor hoor je iedereen die zijn microfoon aan heeft staan en dit kun je alleen tegengaan door in de opties al het geluid van medespelers uit te zetten, ook niet ideaal.

Met goede hoop dat het allemaal beter wordt, stappen we de vault uit. Waar dit normaal een magisch moment is in iedere game, is dit bij Fallout 76 een realisatie dat ze sinds het vorige deel vrijwel niks aan de graphics hebben gedaan. Bijna alles waar we ons op focussen, heeft slechte texturen en bijna geen structuur. Dit is een van de nadelen die waarschijnlijk veroorzaakt wordt door de inmiddels bejaarde engine die Bethesda al negentien jaar gebruikt.

fallout 76

Je begint met je eerste quests die allemaal gestart worden door naar een cassettebandje te luisteren, een computerscherm te lezen of met een robot te praten. Door het gebrek aan contact met andere personages, ga je eigenlijk nooit iets geven om de verhalen die je tegenkomt of de opdrachten die je uitvoert. Deze opdrachten bestaan overigens bijna altijd uit het naar een plek toelopen, wat vijanden vermoorden en een bepaald voorwerp oppakken. Dit verandert niet door het spel heen, waardoor de quests nooit leuk of interessant worden. Door het gebrek aan een verhaal voelt het allemaal ook vrij doelloos.

Aangezien het verhaal en de quests niet heel interessant zijn, zijn we maar snel de grote wereld gaan verkennen. Dit is de grootste ooit in een Bethesda-game, maar tegelijkertijd misschien wel de leegste. Op veel plekken staat niks en als je eenmaal in een dorpje komt, zijn de meeste gebouwen dichtgetimmerd, waardoor je er niet in kunt. Sommige locaties zijn nog best leuk bedacht, maar voelen tegelijkertijd altijd leeg door de afwezigheid van computergestuurde personages. Het is ook niet dat je snel andere spelers tegenkomt, aangezien er op de map van veertien vierkante kilometer maar iets meer dan twintig spelers tegelijk ronddwalen.

fallout 76

Vaak is het belangrijkste aspect van een game de gameplay. Helaas hebben we ook hier een negatief oordeel over. Zoals we gewend zijn, bestaat het vooral uit vuurgevechten. De computergestuurde vijanden zijn helaas compleet achterlijk: ze bewegen continu heen en weer, zoeken nooit fatsoenlijk dekking en zodra je op een verhoging gaat staan, zijn ze je compleet kwijt. Door het heen en weer bewegen wordt het schieten ook onwijs irritant. Dit was altijd al in mindere mate aanwezig, maar dit werd gecompenseerd door V.A.T.S., een systeem waarmee je de tijd vertraagde en op specifieke lichaamsdelen kon schieten. Fallout 76 is online, dus V.A.T.S. is een stuk minder nuttig of leuk. Het is nu een systeem waarmee je automatisch richt, maar dit zit nog vol met bugs.

Bugs en glitches zijn overigens in overvloed aanwezig. Onzichtbare vijanden, zwevende materialen en vastzittende spelers zijn maar een paar voorbeelden van technische mankementen. Het lijkt wel of de ontwikkelaars het complete test-gedeelte overgeslagen hebben en de beta was veel te laat om alles nog voor de release te fixen. Sommige bugs zijn zelfs zo erg, dat je er een paar quests niet door kunt afronden.

Dan hebben we nog het survival- en crafting-aspect. Voor het eerste moet je voldoende water, medicijnen en eten verzamelen en voor het tweede veel materialen. Helaas zit je tas na een paar plekken leeggeroofd te hebben al helemaal vol waardoor je niet meer kunt rennen. De menu’s waar je dan doorheen moet om alles uit te zoeken, zijn ook onwijs onhandig. Zo kun je niet filteren of zoeken en staat alles in een lijst met alleen een tekstbeschrijving. Je kunt niet snel zien wat voor effect of materialen ieder voorwerp oplevert, daarvoor moet je het voorwerp eerst selecteren.

fallout 76

Het RPG-element van personage-ontwikkeling zit er wel in en is wat vernieuwd. Op verschillende momenten in het spel, bijvoorbeeld als je een level stijgt, krijg je een pakje kaarten. Deze kaarten geven je unieke vaardigheden, krachten en weerstanden. Door het systeem van deze kaarten kun je op ieder moment wisselen van speelstijl, maar helaas kun je geen pad uit stippelen hoe je je wilt ontwikkelen aangezien alle kaarten willekeurig zijn.

Bovenstaande nadelen worden ook niet beter naarmate je meer tijd steekt in Fallout 76. Het blijft vrij saai door steeds dezelfde vormen van quests, zelfde soorten vijanden en de bugs en glitches worden niet minder. De servers zijn tevens niet heel stabiel waardoor we regelmatig het spel uit werden gegooid en ook nog eens de laatste vijf minuten van onze speelsessie kwijtraakten.

Is er dan niks positief aan Fallout 76? Gelukkig wel. Het is namelijk nog best vermakelijk met vrienden. Dit is wel bijna een verwaarloosbaar positief punt, aangezien bijna alles leuker is met vrienden. Daarnaast heeft het spel absoluut potentie. Zodra de meeste bugs en glitches opgelost zijn, de map wat beter gevuld is, er meer interessante quests inzitten en een hoop gameplay-mechanieken op de schop zijn genomen, kan het nog wat worden. Aangezien Bethesda beloofd heeft de game lange tijd te ondersteunen, gaat dit hopelijk ook echt gebeuren. Ze zullen daarbij wel een beetje haast moeten maken, want onze interesse zijn ze al bijna helemaal kwijt.

Voor deze review speelden wij Fallout 76 op pc. Het spel is beschikbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc.