The Christmas Chronicles
Julia de Bruin
Julia de Bruin

The Christmas Chronicles is eenvoudig, maar bevat zoveel actie en vlotte scenes dat dat niet uitmaakt. Het is een echte kerstfilm om met het hele gezin te kijken. Heel magisch is de kerstfilm niet, maar vermakelijk is 'ie zeker wel.

Kate (Darby Camp, Big little lies) en haar broer Teddy (Judah Lewis, Demolition) hebben een broer en zus relatie zoals heel veel andere kinderen: ze treiteren elkaar en maken veel ruzie. Als hun moeder (Kimberly Williams-Paisley, According to Jim) op Kerstavond moet werken, moeten Kate en Teddy samen thuisblijven. Terwijl Teddy op zijn kamer zit, kijkt zijn jongere zusje Kate oud videomateriaal van eerdere kerstmissen terug op de camera van hun onlangs overleden vader. Door te filmen met de camera van haar vader lijkt Kate de herinnering aan hem in leven te willen houden. Ze houdt gedurende de hele film dan ook krampachtig aan de camera vast.

Wanneer Kate op de oude beelden de Kerstman in hun huis voorbij ziet komen, bedenkt ze een plan om de Kerstman vannacht in de val te lokken, zodat ze hem kan ontmoeten. Ze haalt Teddy over om haar te helpen. Als de kinderen ’s nachts de Kerstman (Kurt Russell, Tombstone) ontdekken, gaan ze naar buiten om hem te volgen. Ze klimmen onopgemerkt in zijn slee. Als de Kerstman de kinderen ziet, schrikt hij zich letterlijk een ongeluk: de slee stort neer en de rendieren raken kwijt. De Kerstman vertelt de kinderen wat voor rampen er kunnen gebeuren als de kerstgedachte vervaagt en de cadeautjes niet worden bezorgd.

The Christmas Chronicles Foto: Netflix

Als ze met elkaar op zoek gaan naar de rendieren, wordt de Kerstman aangehouden door de politie. Hij vertelt de kinderen hoe ze op eigen houtje Kerstmis kunnen redden. Een Kerstmis die in duigen dreigt te vallen is geen spannende wending voor een Kerstfilm. Erg origineel is het verhaal -met happy end- dus niet. Wat de film toch een streepje voor geeft ten opzichte van andere films die hetzelfde plot kennen, is de jolige, jeugdige Kerstman. We zijn gewend de Kerstman te zien als een oude man die niet in staat lijkt te zijn om kinderen over de hele wereld van cadeaus te voorzien. Maar Kurt Russell laat ons kennis maken met een Kerstman die de aandacht trekt en als je niet oplet, zo je oma’s en tantes aan de haak slaat. Kurt Russell speelt deze eeuwig jonge Kerstman zo goed, dat het ons niks zou verbazen als hij hier al jaren van droomde.

Terwijl de kinderen Kerstmis proberen te redden, beleeft de Kerstman zijn eigen avonturen in de gevangenis. Met wat ongure types die Kerstavond in de cel doorbrengen, begint hij een band. Alle bandleden voorziet hij van gitaren waar ze al jaren van dromen. Het is leuk bedacht dat hij alle cadeautjes die mensen willen, zo uit zijn mouw kan toveren. Maar als hij dat kan, snappen wij niet waarom hij zichzelf niet uit de gevangenis kan bevrijden door een sleutel tevoorschijn te toveren.

In The Christmas Chronicles zorgen de avonturen die de personages afzonderlijk van elkaar beleven ervoor dat je je aandacht erbij wilt houden om niets te missen. De Netflix-film is eenvoudig, maar bevat zoveel actie en vlotte scenes dat dat niet uitmaakt. Het is een echte kerstfilm om met het hele gezin te kijken. Heel magisch is de kerstfilm niet, maar vermakelijk is ‘ie zeker wel.