Bendy and the Ink Machine

Bendy and the Ink Machine is een game die met zijn donkere, sombere stijl en bijpassende muziek een gevoel weet te creëren waarbij je constant op je hoede bent. Het verhaal en de plek waar het zich afspeelt, zijn erg interessant. Helaas is het wel wat kort en zijn sommige opdrachten wat repetitief. Al met al is het zeker een aanrader.

Bendy and the Ink Machine is een survival-horror-game van ontwikkelaar theMeatly Games, die we eigenlijk van geen enkel ander spel kennen. De eerste aflevering van deze game kwam in 2017 al uit op Steam, maar de complete verzameling is nu ook beschikbaar gemaakt voor PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch. Dat leek ons een mooi moment om deze spannende titel eens onder de loep te nemen.

In Bendy and The Ink Machine kruip je in de rol van Henry Stein. Henry krijgt een uitnodiging van zijn oude werkgever Joey Drew om langs te komen op zijn oude werkplek, Joey Drew Studios, om een inktmachine te komen bekijken. Henry moet het apparaat proberen te repareren, maar daarvoor moet hij op zoek naar onderdelen. Al snel komt hij verschillende bandopnames tegen waaruit blijkt dat Joey zich bezighield met vreemde, occulte praktijken. Henry weet de machine te repareren, maar al snel gebeuren er hele vreemde dingen.

Bendy and the Ink Machine

Deze game draait heel erg om het verhaal en dus kunnen we daar niet te diep op ingaan. Wat we wel kunnen zeggen, is dat het verdeeld is in vijf verschillende afleveringen die hooguit een uur duren. Doordat Henry Stein veel in zichzelf praat en door het activeren van verschillende bandrecorders, kom je steeds meer te weten. Het is interessant genoeg om te blijven spelen en aan verschillende personages is geen tekort.

Zoals eerder vermeld, is Bendy and the Ink Machine een survival-horror-game en daardoor valt het in hetzelfde genre als bijvoorbeeld Resident Evil 7. Gelukkig heeft deze game een wat vriendelijker karakter, vooral omdat het zich afspeelt in een animatiestudio, waardoor het niet net zo eng is. Het spel probeert je ook niet constant bang te maken, maar weet een sfeer te creëren die ervoor zorgt dat je altijd op je hoede bent. Dit komt door twee belangrijke elementen: de donkere, sombere visuele stijl en de bijpassende muziek en geluidseffecten.

Nu is het natuurlijk vrij normaal dat een game in dit genre een donkere stijl heeft, maar het lijkt meer alsof de ontwikkelaar een sepia-filter heeft gebruikt. Hierdoor is het aan de ene kant wat duister, maar met genoeg licht kan het ook vertrouwd aanvoelen. En dat zijn precies de momenten waarop je op moet gaan passen, want de meeste schrikmomenten zie je niet aankomen. De muziek en geluidseffecten sluiten perfect aan bij het algehele gevoel van spanning. Als je veilig bent, zal de muziek vooral rustig zijn en op de achtergrond blijven. Zodra het spannend begint te worden, helpt de muziek om het nog even nét iets spannender te maken. De grafische stijl en de muziek vullen elkaar in ieder geval goed aan.

Het spel biedt naast het verhaal ook nog een aantal opdrachten en puzzels. Deze zijn over het algemeen niet al te moeilijk, maar vooral de opdrachten waarin je spullen moet zoeken, kunnen wat langer duren. Ook kun je na een aantal afleveringen het gevoel krijgen dat je het al eens eerder hebt gedaan. Helaas ben je niet helemaal alleen in Joey Drew Studios en kom je verderop in het verhaal de nodige tegenstanders tegen. Deze zul je uit de weg moeten ruimen door simpele gevechten. Simpel, maar zeker niet vervelend. Het zorgt in ieder geval voor de nodige afwisseling tijdens je zoektocht naar de waarheid.

Bendy and the Ink Machine weet met zijn donkere, sombere stijl en bijpassende muziek een spannende sfeer te creëren. Het verhaal is interessant en wordt ook op een leuke manier verteld. Daarnaast is de animatiestudio een perfecte omgeving voor dit soort spellen, omdat poppen altijd wel iets engs hebben. De puzzels en opdrachten zijn niet al te moeilijk, maar dat is niet zo erg. Het is eigenlijk alleen jammer dat de game zo enorm kort is. Zou je het een tweede keer gaan spelen, dan ben je er binnen een uur of twee waarschijnlijk wel doorheen.

Bendy and the Ink Machine is voor deze review gespeeld op de PlayStation 4. De game is beschikbaar op PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.