Luigi’s Mansion 3DS
Jeffry van Geel
Jeffry van Geel
Eigenaar / PR / Sales / Community-manager

Luigi's Mansion 3DS is een toffe game die zeker niet in je collectie mag ontbreken als je hem nog niet gespeeld hebt.

Nintendo is er de laatste jaren steeds beter in geworden om succesvolle games te porten naar nieuwe consoles en handhelds. In eerste instantie deden ze dit zonder veel veranderingen in de vorm van de Virtual Console, maar tegenwoordig brengen ze sommige oude games gelukkig ook met verbeteringen uit. Luigi’s Mansion 3DS is hier een voorbeeld van. De van origine Gamecube-game was in zijn tijd zeer populair en ook deel twee mocht er zijn. Weet dit eerste deel wederom te overtuigen?

Mario is de grote held in de games van de Mario Brothers, maar Luigi mag af en toe wel helpen. Wat nu als Mario wordt ontvoerd? Dan moet bangerik Luigi er op uit en dit gebeurt hem net in een spookkasteel. Bewapend met een spookstofzuiger gaat Luigi op pad en dat is zeker niet makkelijk, vooral omdat de spokenjager zoals eerder gezegd behoorlijk bang is en alleen maar verder gaat als je hem echt dwingt.

Wat ook de eerste keer al zo leuk was aan Luigi’s Mansion is dat het spel heel erg anders is dan de gemiddelde Mario-game. Een aantal kleinere werelden in de vorm van een kasteel, vol puzzels, spoken en bazen, weten toch de Mario-sfeer in een totaal ander jasje neer te zetten. Als bangige Luigi pak je direct je stofzuiger op en ga je op jacht naar de spoken die je broer hebben ontvoerd.

Je zoekt de vele kamers in het spookslot dus af naar spoken. Wanneer je er een gevonden hebt, haal je de Poltergust 3000 tevoorschijn om in een bijzonder intens gevecht te raken met het spook. Door op het juiste moment bepaalde bewegingen te maken en sommige knoppen te drukken, vang je het spook. Alsof je een Ghostbuster bent, maar dan een heel stuk angstiger, sluip je door het kasteel.

Je merkt dat Nintendo goed over dit concept heeft nagedacht: zeker omdat verschillende spoken om een verschillende aanpak vragen, verveelt dit ook zeker niet. En dat is maar goed ook. De game blijft hierdoor van begin tot einde het innovatieve gevoel houden wat veel spelers hoopten toen Nintendo jaren geleden ooit de game aankondigde. Het Mario-concept is nog altijd leuk en blijft vertrouwd aanvoelen, maar Luigi’s Mansion is een welkome afwisseling hierin.

Dat de game een port is doet niet af aan de kwaliteit. Nu is het natuurlijk makkelijker om naar een kleiner scherm te porten, maar de game biedt ook een aantal kleine vernieuwingen zoals het extra scherm. Daarnaast is er door Nintendo hard gewerkt aan de grafische kwaliteit van het spel. Dat valt goed te zien vanaf het begin van de game.

Luigi’s Mansion 3DS is een leuke en vermakelijke game die precies op tijd komt. Met een derde deel onderweg naar de Switch en het tweede deel reeds op de 3DS is dit een welkome aanvulling op de nog altijd groeiende lijst van 3DS-games. Als je hem nog niet gespeeld hebt, is het dus zeker een must-have. Daarnaast krijgt Luigi eindelijk een welverdiende hoofdrol.