In Death

In Death is een leuke shooter die het gevoel van pijl-en-boog-schieten op een overtuigende manier weet over te brengen. De omgevingen zien er goed uit, net als de tegenstanders. Helaas zal de game voor veel spelers iets te lastig zijn.

Sinds vorige week is In Death, de virtual reality-pijl-en-boog-shooter, ook speelbaar op de PSVR. In dit roguelike-spel ga je op pad door een kasteel vol met vijandig gespuis en probeer je zover mogelijk te geraken. Er is geen verhaal of hoger doel; het enige doel is zolang mogelijk in leven te blijven. Weet In Death lang genoeg boeiend te blijven?

Zoals gezegd draait het hier om een roguelike, wat inhoudt dat elke keer dat je opnieuw begint het kasteel er weer compleet anders uitziet en daardoor ook geen vijand meer op dezelfde plek staat. Dit kan erg leuk zijn, maar het zorgt er ook voor dat je voor je gevoel niet steeds verder komt. Bij In Death geldt het laatste. Omdat je verder geen doel hebt buiten overleven, ontbreekt het gevoel van voortgang. Daar komt nog bij dat de game behoorlijk lastig is en dan is enige houvast wel prettig.

In Death

De game draait om pijl-en-boog-actie en dat blijkt erg tof te zijn. Met de ene Move-controller heb je de boog vast die je met je andere controller kunt spannen. Wanneer je de slag eenmaal te pakken hebt, geeft het vuren van de boog erg veel voldoening. Zeker als je de ene na de andere pijl in je vijanden achterlaat voel je je echt een scherpschutter. Het duurt echter wel even voordat het zover is, want In Death is zeker in het begin behoorlijk pittig en dat komt voornamelijk door het feit dat je volledig op je eigen richtgevoel af moet gaan. Er is geen crosshair om je te helpen met mikken.

Ook de hoeveelheid vijanden die op je afkomt kan in het begin behoorlijk overweldigend zijn. Ze komen snel dichterbij en voor je er erg in hebt ben je meer met afweren bezig dan met schieten. Op dat moment is het einde van je speelsessie ook nabij, want wegkomen is er eigenlijk niet meer bij. Vanwege het roguelike-element kun je je ook niet instellen op waar de vijanden vandaan komen en is het bij een t-splitsing vaak een gok welke kant je als eerst op moet kijken. Het gebeurde ons vaker dan eens dat wij vol voor links gingen om daarna heel rap in de rug te worden aangevallen. Het maakt de voortgang in In Death ook deels geluk.

In Death speelt zich af in een middeleeuws kasteel met demonen. Hoewel de omgevingen niet erg verrassend zijn, ziet alles er wel prima uit. De gegenereerde kastelen overtuigen en de monsters die erin ronddwalen zijn ook erg geslaagd te noemen. De creepy geluiden maken het qua sfeer helemaal af.

Uiteindelijk is In Death wel een erg leuke shooter. Het onder de knie krijgen van de pijl-en-boog geeft een machtig gevoel. Helaas is de game wel behoorlijk lastig en bevat het een geluksfactor die van invloed is op hoe lang je het in een speelsessie uithoudt. Mocht je je echter niet uit het veld laten slaan door de stijle leercurve, dan krijg je er zeker een shooter voor terug die erg veel voldoening kan geven.

Wij speelden In Death op de PSVR. De game is ook beschikbaar voor de Oculus Rift.