Rollercoaster Tycoon Adventures
Britt Luttik
Britt Luttik

Rollercoaster Tycoon Adventures is een vermakelijke pretparksimulator op de Nintendo Switch die voor veel speelplezier zorgt

Rollercoaster Tycoon heeft inmiddels de iconische status gekregen van dé pretparksimulator op de markt. Wat ooit begon met een simulatiegame in 1999, groeide uit tot een populaire serie die naar verschillende platformen kwam. Rollercoaster Tycoon was niet de enige in het genre, maar werd vergezeld door onder andere Theme Park en Planet Coaster. Bijna ieder platform heeft een Rollercoaster-game, behalve de Nintendo Switch. Dus werd het tijd voor Rollercoaster Tycoon Adventures op Nintendo Switch, ontwikkeld door Nvizzio Creations.

Nvizzio Creations was eerder al de ontwikkelaar van Rollercoaster Tycoon Touch dat op Android en iOS werd uitgebracht. Adventures vertoont dan ook behoorlijk wat overeenkomsten: beide games hebben dezelfde kleurrijke stijl. Gelukkig zijn ditmaal de microtransacties volledig achterwege gelaten en krijg je voor de prijs een volledige game zonder additionele kosten. De game heeft een aantal verschillende modi om uit te kiezen, namelijk: adventure, scenario en sandbox. Daarnaast is er een tutorial-modus beschikbaar voor diegene die nog niet bekend zijn met de game. Zoals de naam van het genre al zegt, draait het er in een pretparksimulator om dat je succesvol een pretpark opbouwt. Dit gebeurt door zoveel mogelijk attracties te bouwen en de bezoekers tevreden te houden met voldoende catering en vermaak. De attracties worden ingedeeld in verschillende categorieën zoals achtbanen, spannende en rustige attracties. Eet- en drinkkraampjes zorgen ervoor dat voldaan wordt aan behoeften van de gasten en genereert meer inkomen. Tevens zijn er ook souvenirkraampjes die nog voor extra inkomsten zorgen. Verder is het ook belangrijk dat het pretpark er een beetje mooi uit ziet, wat met behulp van decoraties wordt gedaan. Ten slotte moet er ook onderhoud plaatsvinden aan de attracties en schoongemaakt worden, wat gebeurt door personeel dat je ervoor inhuurt.

Rollercoaster Tycoon Adventures

Wanneer je kiest voor de sandbox-modus heb je de volledige vrijheid om compleet los te gaan met je creatieve uitspattingen. Geld is namelijk onbeperkt en alles is beschikbaar, dus enkel de bezoekers tevreden houden is nog een uitdaging. Heb je echter behoefte aan wat meer uitdaging is de adventure of scenario een betere keuze. Geld is in dit geval beperkt en er zijn maar enkele attracties beschikbaar. De rest kan worden vrijgespeeld door onderzoek te doen, wat tijd en geld kost. Ondertussen is het belangrijk om inkomsten te blijven genereren, dus dit vraagt een balans tussen bouwen en onderzoek doen. De variatie aan locaties die we gewend zijn uit Rollercoaster Tycoon is hier een stuk minder, maar dat is niet zo gek aangezien we het over een game voor op de Switch hebben. Desondanks is het verbazingwekkend hoeveel herkenbare elementen hier aanwezig zijn. Dat is een extra pluspunt omdat bij een handheld altijd de angst aanwezig is dat we te maken krijgen met een uitgeklede versie. Dat is gelukkig hier niet het geval.

Er zijn natuurlijk wel wat kleinere details die we missen of liever anders hadden gezien. Zo wordt in Rollercoaster Tycoon Adventures alles gebouwd op een grid, wat betekent dat je niet de vrijheid hebt om paden en objecten in iedere positie te zetten. In plaats daarvan is alles te roteren met 90 graden. Wel is het voordeel hiervan is dat bouwen overzichtelijk blijft en er geen problemen met ruimte of hoeken ontstaan. Zoals we gewend zijn uit de games is de befaamde achtbaanontwerper weer aanwezig, hoewel deze net even wat anders werkt. De achtbaan wordt gebouwd door de rails te leiden met de cursor. Daarna kun je op verschillende punten speciale elementen invoegen zoals een looping of een fotocamera. Het werkt redelijk goed maar soms levert het vreemde hoeken en constructies op. Het was wellicht iets handiger geweest als de speler de mogelijkheid had om losse stukken te plaatsen via een keuzemenu. Wat verder nog enigszins mist in de game is de mogelijkheid tot micromanaging. Dit is wel aanwezig, maar behoorlijk uitgekleed en eenvoudig.

Rollercoaster Tycoon Adventures

Toch mag dit geen afbreuk doen aan het speelplezier dat velen zullen beleven aan Rollercoaster Tycoon Adventures. We hebben hier te maken met een volledige game die weinig compromissen heeft hoeven maken. Hoewel de keuze uit attracties, decoraties en maps iets minder is, is dit niet zo gek aangezien we kijken naar een Nintendo Switch-versie. Wel is het fijn dat er zowel een sandbox- als scenario-modus is, waardoor je genoeg keuze hebt tussen uitdaging en onbeperkte creativiteit. Wel is het jammer dat de mogelijkheden tot micromanaging weinig tot niet aanwezig zijn. Hardcore-liefhebbers van pretparkgames zijn wellicht iets beter af met de pc-game, maar Rollercoaster Tycoon Adventures biedt prima vermaak voor op de Switch.

Wij hebben voor deze review Rollercoaster Tycoon Adventures gespeeld op de Nintendo Switch. De game is alleen op dit platform beschikbaar.