Sunset Overdrive pc-versie
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

De port van Sunset Overdrive naar de pc is absoluut geslaagd. Het spel blijft goed overeind op de pc en de noodzakelijke opties zijn ook toegevoegd. De gameplay is fantastisch en het verhaal, de muziek en de effecten sluiten goed aan bij het 'over the top'-sfeertje. Het enige nadeel is dat het spel wat saai wordt tegen het einde aan, maar dit doet niet veel af aan de beleving. Je kunt deze klassieker voor twintig euro eigenlijk niet laten liggen.

Een van de kritieken die mensen vaak hebben over de Xbox One is het gebrek aan exclusieve games. Toch zijn er zeker wel een paar die absoluut de moeite waard zijn, bijvoorbeeld Sunset Overdrive die in 2014 uitkwam. Hierin zijn bijna alle inwoners van een stad veranderd in moordlustige zombie-monsters door een nieuw energiedrankje dat op de markt verscheen. Jij speelt als een van de weinige overgebleven mensen en werkt samen met anderen om in leven te blijven. De game is nu na vier jaar eindelijk ook op de pc uitgekomen en wij gingen ermee aan de slag.

Iets wat natuurlijk hetzelfde blijft bij een heruitgave is de gameplay. Gelukkig was dit ook een van de sterke eigenschappen van Sunset Overdrive. Je bent het gehele spel bezig met een combinatie van freerunnen en schieten, beide zijn lekker over-the-top. Bij het rondrennen door de stad, kun je auto’s gebruiken als springplatformen, je vasthaken aan elektriciteitslijnen en grinden over treinsporen. Dit zijn een paar voorbeelden van de complete vrijheid die je hebt. Dit gaat allemaal vloeiend en is ook zo goed als mogelijk overgezet naar een muis-en-toetsenbord-besturing. Wel moeten we toegeven dat het met een controller het fijnst speelt.

Sunset Overdrive

Het ander deel van de gameplay, het schieten, is ook vloeiend, leuk en goed uitgewerkt. Je hebt een arsenaal aan wapens tot je beschikking die allemaal erg origineel zijn. Zo begin je met een geweer dat rondstuiterende cd’s afschiet. Dit is nog maar het begin dus je kan je voorstellen hoe gek het allemaal wordt. Doordat je continu beweegt, is het wel wat lastiger richten. Gelukkig kun je een auto aim-functie aanzetten, waardoor je wat minder precies hoeft te richten. Ideaal en dit houdt het tempo er lekker in terwijl je slingerend honderden monsters afmaakt. Helaas wordt tegen het einde van het spel de gameplay wel wat eentonig. Geen groot probleem aangezien je dan toch bijna klaar bent met het spel.

Wat hierboven staat, was ook al zo in het origineel. Dus blijft er een belangrijke vraag over: wat is er veranderd aan deze port? Sunset Overdrive heeft grafisch een kleine upgrade gekregen. Meer was er ook niet nodig aangezien het er allemaal wat cartoony uitziet, dat veroudert altijd net iets beter dan games die er realistisch uit willen zien. Tevens zag het spel er al prima uit. Daarnaast zijn er een aantal opties bijgekomen waar pc-gamers blij mee zullen zijn zoals resolutie, anti-aliasing, frames per second, v-sync en nog wat meer.

Ook een positief punt is de prijs. Voor twintig euro krijg je een fantastisch spel met twee DLC-pakketten die ook nog eens goed ge-optimaliseerd is voor de pc. Voor die prijs kun je deze klassieker bijna niet laten liggen. Het geluid, de effecten en het verhaal sluiten allemaal goed aan bij het over-the-top-sfeertje van Sunset Overdrive. Wij raden iedereen die het origineel niet gespeeld heeft aan om het nu toch maar een kans te geven, je zult niet teleurgesteld zijn.

Voor deze review speelden wij Sunset Overdrive op pc. Het spel is beschikbaar voor Xbox One en pc.