Omensight
Arran Winmai
Arran Winmai

Het verhaal van Omensight is goed en de personages zijn interessant. De gameplay is prima, maar laadtijden kunnen de immersie flink breken. Ook zorgen de ouderwetse camera-controls er soms voor dat spelers op frustrerende wijze de afgrond in vallen.

Fans van Stories: The Path of Desitinies kunnen nu aan de slag met Omensight van dezelfde makers. Voor allen die nog twijfelen of de game het kopen waard is, lees gauw verder!

Op het hoogtepunt in een oorlog tussen een machtig keizerrijk en rebellen die hun vrijheid willen behouden verschijnt plots Yarbog, de duistere God van de Verwoesting, en hij verslindt de hele wereld. Als de Harbinger is het de spelers taak om dit te voorkomen, maar dit kan zij niet doen zonder de oorzaak van de catastrofe te achterhalen. Wie heeft de ‘Godless Priestess’ vermoord en waarom keert haar onsterfelijke ziel niet terug naar de boom des levens? Om dit te achterhalen moet de speler à la Groundhog Day dezelfde dag keer op keer opnieuw beleven en steeds andere keuzes maken.

In haar zoektocht naar de waarheid en haar missie om de wereld van Urralia te redden, leert de Harbinger verschillende personages kennen die soms haar vrienden en metgezellen zijn, maar soms ook vijanden. In eerste instantie lijken de personages nogal tweedimensionaal, maar spelers ontdekken al gauw dat er veel meer achter ze schuilt. De dronken beer blijkt veel meer emoties in zich te hebben dan woede en de genadeloze keizer blijkt niet simpelweg geobsedeerd te zijn met macht en verovering. Iedereen is interessant en goed uitgewerkt en spelenderwijs bouwt men een band op met al hun metgezellen. Ook is niets zwart-wit en elk verhaal heeft minstens twee kanten.

Het plot van Omensight begint als een mysterieuze moord, maar het groeit gauw uit tot een gigantisch complot waarin niemand onschuldig lijkt te zijn, maar wie de dader maar moeilijk te achterhalen is. Wel zullen fans van Stories merken dat Omensight iets mist. De grappige en sarcastische verhalenverteller zit niet in deze game en dat is toch jammer.

De gameplay van Omensight is voornamelijk die van een actie-RPG met platform-elementen. Spelers kunnen snelle of krachtige aanvallen uitvoeren. Ook kunnen ze magie gebruiken en aanvallen ontwijken. Bovendien hebben de verschillende metgezellen elk een speciale vaardigheid die met de druk van een knop geactiveerd kan worden. Hoewel de game duidelijk meer draait om het verhaal is de gameplay grotendeels vermakelijk. Echter moet het spel wel laden elke keer dat er een deur geopend wordt, wat al gauw erg irritant wordt. Ook kan de camera niet gedraaid worden, wat frustrerend kan zijn als je van platform naar platform probeert te springen.

Het murder-mystery gedeelte verloopt door het maken van keuzes. Net als in Stories kiezen spelers steeds opnieuw met wie ze de dag door willen brengen. Ook kunnen ze zo nu en dan een beslissing maken die zal leiden tot andere informatie. Door gesprekken die dan gevoerd worden leert de Harbinger steeds meer over de gebeurtenissen die leidden tot de Godless Priestess’ moord en de bevrijding van Yarbog. Let er echter op dat dezelfde keuzes maken geen nieuwe informatie op zal leveren. Hierdoor moeten spelers vaak dezelfde momenten herhalen. Gelukkig detecteert het spel wat hetzelfde blijft en biedt het spelers de optie dagdelen over te slaan tot kort voor een belangrijke keuze.

Uitzoeken wat er gebeurd is is eigenlijk het leukste gedeelte van de game. Hoewel het gros van de gameplay een actie-RPG is, voel je je meer een detective dan een machtige held. Wel zijn er momenten die veel beter opgelost kunnen worden als de speler meer kon doen dan vechten of toekijken. Dit wordt op den duur wel vervelend.

En hier een tip van ons: Start de game nog een keer op na het uitgespeeld te hebben.

Omensight

Het verhaal van Omensight is erg interessant en de mysterie meeslepend. De gameplay is prima, maar laadtijden kunnen de immersie flink onderbreken. Ook werkt het platformen niet omdat de camera’s niet gedraaid kunnen worden. Bovendien zijn er frustrerende momenten die veel beter opgelost hadden kunnen worden als de speler meer kon doen. Wat een fantastische game had kunnen zijn is nu slechts vermakelijk door wat steken die gemist werden door Spearhead Games.

Voor deze review werd Omensight gespeeld op de Switch. De game is beschikbaar op PlayStation 4, Nintendo Switch, pc.