Borderlands 2 VR

Het is knap hoe Gearbox Borderlands 2 heeft weten te vertalen naar virtual reality. De instelmogelijkheden zorgen ervoor dat voor iedereen de optimale ervaring verzekerd is. Helaas komt de besturing in VR niet zonder gebreken.

Zes jaar nadat de game verscheen op de vorige generatie consoles, krijgt het veelgeprezen Borderlands 2 een virtual reality-herziening. De first-person shooter kreeg destijds hoge beoordelingen vanwege de stijlvolle graphics, geslaagde humor en toffe open wereld. Is het Gearbox gelukt om hun topper succesvol te vertalen naar de PSVR? Je leest het in deze Borderlands 2 VR-review.

Gearbox heeft zich er in ieder geval niet makkelijk vanaf gemaakt. Vrijwel de complete ervaring is overgenomen in virtual reality, waarbij wel de multiplayer en coöp zijn gesneuveld. Het ontbreken van deze modi is echter wel een flinke klap, aangezien Borderlands 2 wel met multiplayer in het achterhoofd gemaakt is. Het maakt het beleven van de spelwereld daardoor wel wat minder leuk, al blijven de humor en grote spelwereld natuurlijk wel in tact.

Borderlands 2 VR

De grootste vraag is natuurlijk hoe de game zich laat bedienen in virtual reality. De makers hebben geprobeerd om voor ieder wat wils toe te voegen. Zo kan Borderlands 2 VR zowel met de Move-controllers als met de Dual Shock bestuurd worden en biedt het optiemenu mogelijkheden te over om de ervaring helemaal aan je voorkeuren aan te passen. Dit kan tijdens het instellen wel voor wat verwarring zorgen, maar uiteindelijk is het alleen maar prettig dat je de game precies zo kunt spelen als dat voor jou prettig is.

Wanneer je Borderlands 2 VR speelt met de Move-controllers heb je de mogelijkheid om ergens anders te richten dan waar je kijkt. Dit voelt ook veruit het meest natuurlijk. Lopen doe je door op de actieknop op de linker controller te drukken, of door te teleporteren door middel van een systeem waarbij je als het ware een markering voor je uit gooit. Zoals gezegd, voelt deze manier erg natuurlijk en het hebben van daadwerkelijke handen draagt bij aan de immersie van het spel. Er kleeft echter wel een groot nadeel aan deze manier van besturen en dat is dat je eigenlijk te traag bent om effectief met tegenstanders af te rekenen. Zeker het omdraaien terwijl je in je rug wordt aangevallen is een erg tijdrovende onderneming en kost je waardevolle levenspunten. Dit is dan ook de voornaamste reden dat wij toch liever met de standaardcontroller spelen.

Bij dit bedieningsschema richt je door middel van kijken, en gedragen de pookjes zich zoals je verwacht. Ook hier geldt dat het rondkijken minder effectief is dan met het rechterpookje zoals je in niet-VR-games gewend bent, maar levert het wel minder problemen op. Doordat de andere acties op wat logischere plekken zitten en je ook achteruit kunt lopen, ben je veel meer in je element tijdens de gevechten.

Iets dat nieuw is in de gameplay, is de B.A.M.F. Time. Hiermee vertraag je de tijd en heb je de mogelijkheid om je tegenstanders te raken terwijl ze in slowmotion op je afkomen. Het geeft een erg tof effect, al is het gevoelsmatig wel bedacht om het gemis aan snelheid in virtual reality te compenseren. Het laat daarbij wel eens te meer zien dat de dames en heren van Gearbox echt hun best hebben gedaan voor Borderlands 2 VR en niet simpelweg een port hebben gemaakt.

Grafisch gezien houdt het spel zich nog prima, al loop je wel tegen de beperkingen van de PSVR aan. Zeker van een afstandje zijn vijanden slecht zichtbaar. Ook is bij vlagen duidelijk te zien dat het een spel uit de vorige generatie betreft. Wat ook opvalt, is dat de cutscenes niet vertaald zijn naar VR, maar dat deze in de bioscoopweergave worden getoond. Iets dat natuurlijk wel te begrijpen is.

Na al die jaren blijft Borderlands 2 nog steeds een ontzettend toffe titel. De wereld blijft even sterk en ook de humor heeft met regelmaat voor een glimlach op ons gezicht gezorgd. Wel is duidelijk dat de game oorspronkelijk niet voor virtual reality bedoeld is, al heeft Gearbox wel ontzettend zijn best gedaan om voor iedereen een optimale ervaring te bieden. Dat is ze ten dele gelukt en het zorgt ervoor dat je ook in virtual reality een heleboel plezier kan beleven aan het spel. We denken alleen niet dat het de optimale manier is om Borderlands 2 te beleven.

Wij speelden Borderlands 2 op de PlayStation 4. De game is momenteel exclusief voor het PSVR-platform.