Déraciné

Déraciné is een uitstekende game die veel meer te bieden heeft dan je in eerste instantie denkt. Het duistere verhaal en de manier van vertelling laten duidelijk de hand van From Software zien. Laat je vooral niet tegenhouden door de ietwat teleurstellende gameplaymechanieken.

Toen Déraciné van From Software werd aangekondigd, deed het de nodige wenkbrauwen fronsen. De studio die we vooral kennen van de onvergeeflijk moeilijke Dark Souls-reeks en het evenzo lastige Bloodborne zou een sprookje over feeën uitbrengen en dat ook nog eens voor de PSVR, dat is wel heel erg een ver-van-je-bed-show. Inmiddels is Déraciné uit en hebben wij hem uitgebreid gespeeld. Weet From Software de hoge kwaliteit van hun bekende titels ook vast te houden in virtual reality?

Déraciné ligt inderdaad ver af van de games waar de studio faam mee heeft gemaakt. Zo zijn er geen indrukwekkende eindbaasgevechten en ontbreken gevechten sowieso helemaal, wat er automatisch voor zorgt dat je ook niet dood kunt gaan. Dat neemt echter niet weg dat Déraciné wel degelijk behoorlijk interessante gameplaymechanieken kent. Als fee heb je niet te maken met tijd en kun je dus terug naar het verleden om de geschiedenis te veranderen om er zo voor te zorgen dat bepaalde gebeurtenissen niet, of juist wel, plaatsvinden.

Déraciné

De game speelt zich af in een weeshuis dat te maken heeft gehad met een groot verlies. In eerste instantie merk je hier nog niets van, want er wordt aan jou gevraagd om alleen je aanwezigheid kenbaar te maken aan de kinderen die in het weeshuis leven. Al gauw hoor je echter in de gesprekken en andere dingen in de omgeving dat er iets vreselijks is gebeurd en word je gevraagd om te helpen en ervoor te zorgen dat de geschiedenis wordt veranderd. Al snel blijkt dat Déraciné flink wat duisterder is dan we in eerste instantie vermoeden.

De verhaalvertelling is wat Déraciné zo sterk maakt. Langzaam maar zeker ontvouwen de gebeurtenissen zich als in een goed boek en door goed op de omgeving te letten en door gesprekjes af te luisteren kom je er langzaam maar zeker achter wat er is gebeurd en hoe dit rechtgezet moet worden. Daar komt ook meteen een van de kenmerkende dingen van From Software om de hoek kijken; zij geven namelijk zelden hun verhaal weg in hapklare brokken, maar verwachten van hun spelers dat ze zelf op zoektocht gaan naar aanwijzingen die duidelijk maken wat er aan de hand is. Je kunt ook in Déraciné door de wereld rennen en snel alle puzzels oplossen, maar dan mis je wat de game zo bijzonder maakt, want hoewel de omgeving waarin alles zich afspeelt niet erg groot is, is er meer dan genoeg te ontdekken. Daar komt nog eens bij dat de ontwikkeling van de personages uitstekend is en je daardoor echt om ze gaat geven. Iets dat ook bijdraagt aan het gevoel van urgentie is het redden van de kinderen, ondanks dat je zelf niet dood kunt gaan.

Qua gameplay is het allemaal wat minder interessant helaas. De interessante krachten van de fee komen maar zelden tot uiting. Zo zul je aan het eind van een gebeurtenis de tijdreismechaniek gebruiken, maar verder niet. Ook heeft de fee de mogelijkheid om levensenergie uit een levend object te halen, om het vervolgens aan een ander door te geven, of diegene zelfs weer tot leven te wekken. Ook deze mechaniek wordt maar een paar keer gebruikt en ook op erg gezette momenten die er erg dik bovenop liggen. Verder komt het vooral neer op luisteren naar gesprekjes en vervolgens het element zoeken waar naar gezocht wordt en het afleveren op de juiste plek. Waar het verhaal en de omgeving het herspelen van de game zeker een goede optie maken, geldt dit voor het puzzelelement een stuk minder. Wij vragen ons ook af waarom deze game per se in virtual reality moest en dan ook nog eens alleen met de Move-controllers te spelen is. Déraciné was zonder deze elementen net zo bijzonder geweest en voor veel meer mensen speelbaar.

Uiteindelijk is Déraciné zeker de moeite waard om meerdere keren te beleven. Het feit dat er zoveel te ontdekken is in combinatie met de interessante verhaalvertelling zorgt ervoor dat de game behoorlijk boeiend is. De hand van From Software is in de manier van vertelling ook duidelijk zichtbaar. Dat de gameplayelementen uiteindelijk niet zo geweldig blijken is jammer, maar doet geen afbreuk aan de beleving die Déraciné biedt.

Wij speelden Déraciné op de PSVR en de game is exclusief voor dit platform.