Preview: Ace Combat 7: Skies Unknown

Rutger Engel, 07 januari 2019
Profiel
Ace Combat 7: Skies Unknown heeft in onze speelsessie vooral indruk gemaakt. De enige vraag is hoe lang het deze interesse zal kunnen blijven vasthouden bij de volledige game.

We hebben allemaal weleens een game-level gespeeld waarin je met een vliegtuig of ruimteschip de nodige gevechten aan moest gaan, zoals bijvoorbeeld in Halo of de oude Star Wars-games. Games die zich 100% richten op luchtgevechten, die zijn toch een stuk zeldzamer. Ace Combat was een vaste partij in dit genre, maar de laatste volwaardige titel stamt alweer uit 2007. Over een kleine twee weken verschijnt Ace Combat 7: Skies Unknown voor PlayStation 4, Xbox One en pc en wij hebben alvast een preview mogen spelen.

Mensen vinden het vaak wat eng of overweldigend om in een game te stappen die puur draait om luchtgevechten tussen vliegtuigen. Wat nou als ik niet zoveel ervaring heb, of geen dure joysticks, of gewoon niet zoveel van vliegtuigen weet? Ook wij begonnen met zo’n twijfelend gevoel aan Ace Combat 7. Gelukkig werden deze gevoelens ons al snel afgenomen. Weliswaar bestond het eerste halfuur vooral uit het missen van raketten, verdwaald raken in de wolken en niet meer weten wat boven en onder was, maar daarna begon het eigenlijk al snel als natuurlijk aan te voelen.

Ook leek het naar aanleiding van ons anderhalf uurtje speeltijd niet zo’n probleem als je niet veel af weet van vliegtuigen. Je begint met een heel slap en standaard vliegtuig en je kan via een ‘unlock tree’,  zoals je die wel kent van RPG’s, nieuwe vliegtuigen en/of onderdelen vrijspelen. Je kan gewoon kijken naar de statistieken en dan weet je genoeg. Dit maakt het vrij simpel en makkelijk om te zien wat je hebt aan een bepaalde upgrade, zelfs voor de leek.

Voordat je het weet ben je dus lekker door de lucht aan het vliegen en voel je je vrij als een vogel terwijl je je doelwitten achterna jaagt en ze één voor één uitschakelt. De grootste vraag die tijdens onze preview niet beantwoord kon worden, door het gebrek aan tijd, is hoe leuk dit nog is na de zoveelste missie. Er is in ieder geval genoeg ruimte om verschillende opdrachten te koppelen aan verschillende missies, dus we hebben goede hoop.

Verrassend genoeg zit er ook een behoorlijk serieus verhaal vast aan de game. Het leek ons een leuke opvulling, maar het is na onze speelsessie nog te te vroeg om er meer over te kunnen zeggen.

Alhoewel het spel bijzonder soepel speelt met alleen de gewone controller, is het pas echt genieten in VR met uitstekende controllers die gemaakt zijn voor vlieggames. Net zoals de rest van Ace Combat was het even een kwartiertje wennen, maar de VR-modus en de besturing zitten zodanig soepel in elkaar, dat je er al snel middenin zit en het zo natuurlijk voelt als fietsen, bijna dan. De VR is goed gedaan en het is heerlijk om tijdens het vliegen om je heen te kunnen kijken.

Door al deze dingen bij elkaar te voegen denken we vooral dat Ace Combat 7: Skies Unknown een goede kans heeft om de meest toegankelijke vlieggame te worden die voor ieder wat wils heeft. Een verhaal in een interessante setting, een soepel aanvoelende besturing zodat je je zo vrij voelt als een vogel en verschillende missies om het (hopelijk) langer uitnodigend te houden. We zullen er over een kleine twee weken achter komen.