Cook, Serve, Delicious! 2!!

Cook, Serve, Delicious! 2!! is een sterk vervolg op het goed ontvangen eerste deel. Alle succesvolle elementen zijn behouden en er zijn interessante elementen toegevoegd die net wat gevoel van management met zich meebrengen. Daarmee is het voor liefhebbers goed voor flink wat uurtjes speelplezier.

Cook, Serve, Delicious! was een grappig geval. Het was zo’n game die vijf jaar geleden uitkwam en waarvan iedereen dacht: “waarom?” Totdat mensen het daadwerkelijk begonnen te spelen en begonnen in te zien hoe leuk het spel was. Het kookspel was succesvol genoeg om in 2017 een vervolg uit te brengen op Steam: Cook, Serve, Delicious! 2!!, dat nu ook naar de consoles komt. Wij zijn met de PlayStation 4-versie aan de slag gegaan, die in Europa nog niet uit is.

Het basisprincipe van Cook, Serve, Delicious! was dat je snelle vingers moest hebben. Je stelt een menu samen, klanten komen langs met een bestelling en dan moet je dit zo snel mogelijk afhandelen. Elke druk op de knop voegt een ingrediënt toe, totdat je het gewenste gerecht hebt. Alhoewel dit erg leuk is, wordt het vroeg of laat ook wel wat eentonig. Op een gegeven moment kan je met je ogen dicht een hamburger met kaas, ui en tomaten klaarmaken. Om ervoor te zorgen dat dit niet te snel gebeurt, introduceert Cook, Serve, Delicious! 2!! nieuwe aspecten. Zo heb je verschillende soorten voor- en bijgerechten. Door deze paraat te hebben, hou je klanten bezig terwijl ze wachten op hun bestelling. Ook heb je nu ‘holding stations’, hier kan je wat simpelere gerechten zoals hotdogs klaarmaken en bewaren voor periodes van hoge nood.

Ook zijn er meer opties om menu’s samen te stellen en upgrades voor je restaurant te kopen. Hierdoor krijgt Cook, Serve, Delicious! 2!! ook wat meer een management-aspect dat het zeer interessant houdt. De gameplay moet wel je ding zijn, maar als je ervan houdt, is er nu meer content dan ooit tevoren om je zoet te houden terwijl je je een weg baant naar het hebben van een toprestaurant.

Cook, Serve, Delicious! 2!!-gameplay

In het begin is vooral de besturing even wennen en zullen vooral de fouten daardoor gemaakt worden. Het is even een halfuurtje doorbijten voordat dit echt beter wordt, maar voordat je het doorhebt, weet je niet beter meer.

Dat is het vooral: Cook, Serve, Delicious! 2!! is een hele simpele game, maar niet makkelijk. De gameplay moet je vooral liggen. Vond je het eerste deel niet interessant, dan zal dit met deel twee niet veranderd zijn. Vond je het eerste deel leuk of op zijn minst interessant genoeg, dan zullen de nieuwe toegevoegde elementen het plezier alleen maar vergroten. De studio kennende, zullen er hopelijk ook nog de nodige updates verschijnen: kom maar op!

Cook, Serve, Delicious! 2!! is voor deze review gespeeld op de PlayStation 4. De game is wereldwijd beschikbaar op pc, komt binnenkort in Europa naar de PlayStation 4 en later dit jaar ook naar de Nintendo Switch.