Oppo RX17 Neo
Marco Vrolijk
Marco Vrolijk

Het gradiënt-design en het prachtige AMOLED-scherm zijn de sterke kanten van de RX17 Neo. De camera's zijn in orde, maar helaas mist een portretmodus bij de selfie-camera.

We zien de laatste tijd steeds meer Chinese elektronicamerken op de Nederlandse markt verschijnen. Merken die bij ons vaak nog erg onbekend klinken, maar die wereldwijd inmiddels al ware grootmachten zijn op de elektronicamarkt. Een voorbeeld hiervan is het Chinese merk OPPO, dat evenals OnePlus onderdeel uitmaakt van BKK Electronics. OPPO wist in 2016 de grootste smartphonemaker in China te worden en heeft inmiddels al talloze markten in Azië veroverd. Sinds kort zijn de toestellen van OPPO ook op de Nederlandse markt beschikbaar. Wij werden door OPPO in de gelegenheid gesteld om het midrange-broertje van hun RX17-vlaggenschip te testen: de RX17 Neo.

Korte Specificaties:

• Qualcomm Snapdragon 660 Chipset (max. 2Ghz).
  • 4GB RAM en 128GB ROM-geheugen, waarvan 108GB beschikbaar.
  • 6,41-inch AMOLED-scherm met 1080×2340 resolutie (402ppi) en 19,5:9-verhouding.
  • 3,600 mAh accu.
  • Camera’s achterzijde: 16 MP, f/1.7 PDAF-sensor gekoppeld aan een 2 MP, f/2.4, dieptesensor.
  • Selfie-camera: 25MP f/2.0.
  • MicroUSB-aansluiting, geen draadloos opladen.
  • Dual-SIM en MicroSD-kaart tot 256Gb.
  • 3,5mm audiojack.
  • In-display vingerafdrukscanner.

Design en Display

Wat meteen opvalt aan het design van de RX17 Neo is de druppelvormige inkeping aan de voorkant van het toestel. Hiermee lijkt de RX17 Neo aan de voorkant als twee druppels water op de OnePlus 6T die afgelopen november uit kwam. Dit design wist ons toen al erg te behagen en de minimale schermranden en de druppelvormige inkeping sieren ook de RX17 Neo. Om de vergelijking nog maar even door te trekken: aan de achterzijde is de RX17 Neo nog mooier dan de OnePlus 6T. Dit vanwege de glazen achterkant in een fraaie kleurgradiënt. Wij testten de ‘Mocha Red’-variant, met een mooie rode naar donker-rode kleurovergang. Verder is aan de achterzijde de dubbele 16MP+2MP cameramodule te vinden, die horizontaal en met een goudkleurig randje eromheen geplaatst is. We kunnen dan ook niet anders stellen dan dat de RX17 Neo een zeer modern design heeft en er duurder uit ziet dan zijn prijskaartje.

Het 6,41-inch-display is wat ons betreft het hoogtepunt van deze smartphone. Ondanks de midrange positionering betreft het namelijk een AMOLED-scherm, die zoals hierboven beschreven staat alleen een kleine inkeping heeft. De beeldkwaliteit van het scherm is uitstekend: kleuren zijn levendig met diep contrast en ook de helderheid is goed in orde. In het donker is het scherm zelfs wat te fel, omdat de laagste standen voor de helderheid erg snel oplopen in felheid. We hebben het scherm vergeleken met de AMOLED-schermen van de OnePlus 6T en de Xiaomi Mi8 en de kwaliteit van de RX17 Neo is voor dagelijks gebruik niet tot nauwelijks te onderscheiden. We kunnen bovendien bevestigen dat de RX17 Neo Widevine L1-certificering heeft, waardoor je Netflix in HD kunt bekijken. Ook werken bijvoorbeeld YouTube video’s met HDR goed en kun je dankzij de gyroscoop 360-graden video’s bekijken. Het toestel is daarmee dan ook erg geschikt voor het kijken van films of series.

[image id=

Als laatste opmerking over het scherm kan de vingerafdrukscanner onder het glas niet ontbreken. Deze was eveneens in de OnePlus 6T te vinden, waar hij goed werkte maar waar we twijfelden over het nut ervan. In het geval van de RX17 Neo werkt de vingerafdrukscanner onder het scherm wat minder prettig: bij het scannen wordt de duim in de meeste gevallen weliswaar herkend, maar het scannen zelf duurt te lang naar onze smaak. Voor ons is het geen reden om speciaal voor de RX17 Neo te kiezen, maar voor wie een vingerafdrukscanner in het scherm waardeert, is dit het enige toestel dat deze functionaliteit aanbiedt op dit prijspeil.

Gebruik, performance en accuduur

De RX17 Neo wordt aangedreven door de Snapdragon 660-processor van Qualcomm. Deze midrange-CPU is gericht op een balans tussen prestaties en energiezuinigheid. Deze processor is in het dagelijks gebruik voldoende als je je smartphone vooral gebruikt voor het sturen van berichten en browsen met bijvoorbeeld Chrome. De CPU kan gemakkelijk rond de 50 tabbladen geopend houden, zonder dat je hier qua performance iets van merkt. De camera is helaas wel wat langzamer in het nemen van foto’s dan we bij high-end smartphones met een Snapdragon 845-processor gewend zijn. Snel achter elkaar foto’s maken lukt meestal niet met de RX17 Neo. Games spelen kan in principe ook, maar bij zwaardere games zul je deze niet op de hoogste instellingen kunnen spelen. Hearthstone is af en toe wat schokkerig, maar de Netflix-app en multimedia spelen moeiteloos af. De AnTuTu-score op ons toestel kwam uit op 108522, iets boven het algemeen gemiddelde.

De RX17 Neo draait op OPPO’s Color OS 5.2, bovenop Android 8.1. Op dit OS is niets aan te merken, het draait soepel en biedt vrijwel dezelfde ervaring als standaard Android. De iconen zijn wel wat groot en rond en minder mooi dan bijvoorbeeld de laatste versie van Xiaomi’s MIUI. Voor dagelijks gebruik is de RX17 Neo een prettig toestel. Het ligt erg fijn in de hand en voelt bovendien licht aan. Dankzij het goede scherm is tekst altijd goed leesbaar, ook in het donker of vanuit afwijkende kijkhoeken. Wat betreft accuduur presteert de 3,600 mAh accu zoals verwacht bij andere toestellen: het is ruim voldoende om met lichte taken de dag door te komen. Wanneer je veel games speelt of filmpjes kijkt zul je ergens in de avond door je batterij heen zijn.

Review: Oppo RX17 Neo

Camera

De RX17 Neo is uitgerust met een 25 megapixel selfie-camera, waarmee je aan de voorzijde meer pixels krijgt dan bij de gemiddelde smartphone. De kwaliteit van de selfies is overdag scherp en zeker goed genoeg voor social media. Bij slechte belichting daalt de kwaliteit van de foto’s echter snel, waarbij ook de kunstmatige flits door het oplichtende scherm niet veel helpt. Wat echt jammer is, is dat er geen portret-modus aanwezig is met bokeh-effect. OPPO zou er goed aan doen om dat softwarematig toe te voegen in een update, maar of hier plannen voor zijn is niet bekend.

De hoofdcamera is een combinatie van 16-megapixel hoofdsensor en 2-megapixel dieptesensor. De camera heeft HDR-ondersteuning en een portretmodus waarbij de achtergrond wordt vervaagd. Dat laatste werkt goed, met weinig missers zoals oren of haren die per ongeluk worden ‘meegeblurred’. Bij daglicht zijn de foto’s scherp genoeg: de kleurwaarden zijn natuurgetrouw, maar daardoor wat koeler dan bij andere toestellen. Bij slechte belichting weet de hoofdcamera nog steeds redelijke foto’s te maken, alleen zijn bewegende objecten in een binnenomgeving meestal onscherp (zoals huisdieren of kinderen). Zoals we eerder al schreven is de camera-app dikwijls wat langzaam. Al met al zijn de foto’s op het niveau van andere smartphones in het middensegment.

Review: Oppo RX17 Neo

Wat betreft het maken van video’s is dit mogelijk tot maximaal 4K met 30 frames per seconde. Zowel overdag als in de avond levert dit prima video’s op, maar helaas is er geen (merkbare) stabilisatie aanwezig. Video maken terwijl je loopt of beweegt is daarom schokkerig en dat is wel een gemis ten opzichte van toestellen uit het hogere segment. De PDAF-autofocus van de camera werkt daarentegen erg goed: het wisselen van shots dichtbij naar veraf gaat soepel en er de camera heeft geen last van het ‘zoeken’ naar focus. De geluidopname in de video’s klinkt soms wat gedempt en als het waait is er ook een duidelijke windruis hoorbaar. Wat ons betreft is de videokwaliteit goed genoeg voor het segment van de RX17 Neo. Kijk de video bij dit bericht om de kwaliteit zelf te beoordelen.

Eindoordeel

De OPPO RX17 Neo zoekt als smartphone in het middensegment een balans tussen sterke punten en besparingen. Een van de sterke punten van dit toestel is ongetwijfeld het design met een fraaie kleurgradiënt aan de achterzijde en de druppelvormige inkeping voor de selfie-camera aan de voorzijde. Daarnaast is het AMOLED-scherm een genot om naar te kijken door de uitstekende helderheid en goede kleurbalans en contrasten. Qua performance is er weinig aan te merken op de prestaties van de Snapdragon 660. De camera is voor het middensegment in orde, maar hier merk je dat je minder krijgt dan bij het hogere segment, met name bij slechtere belichting. Dat de selfie-camera geen portretmodus heeft is wat ons betreft het enige echte nadeel, zeker omdat zelfs oudere toestellen van de concurrentie dit dikwijls door software-updates hebben ontvangen. Toch hebben wij een positieve ervaring aan de RX17 Neo overgehouden en is hij zeker aan te bevelen voor wie een origineel alternatief in het middensegment zoekt. Momenteel is hij voor rond de €349 verkrijgbaar.