Tales of Vesperia: Definitive Edition

Tales of Vesperia: Definitive Edition voelt net iets minder spectaculair aan dan dat het op de vorige generatie deed. Dat komt vooral doordat we inmiddels nieuwere delen in de Tales Of-reeks hebben gespeeld die toch wat beter aanvoelen. Toch is het meer van dezelfde sterke formule en daar is niets mis mee.

De Tales Of-reeks is een bijzonder iets. Het is geen Final Fantasy en onder de wat meer mainstream gamers is het relatief onbekend. Toch heeft het een grote groep gepassioneerde volgers die elke paar jaar met smart wachten op het nieuwste deel. Tales of Vesperia is zonder twijfel een van de meest geliefde delen in de reeks, maar is in Europa alleen beschikbaar geweest op de Xbox 360. Schandalig! Vandaar dat met de Tales of Vesperia: Definitive Edition dit avontuur nu speelbaar is op alle platformen.

Tales of Vesperia is een redelijk standaard JRPG, een Japanse RPG. Je hebt een flink uitgebreide wereld met uitgebreide dialogen, deze zijn soms behoorlijk lang dus wees gewaarschuwd als je weinig geduld hebt. Vervolgens heb je een groepje personages waarmee je door de wereld loopt en gevechten aangaat. In Tales of Vesperia bestuurt de speler één personage tijdens een gevecht, maar je kan op vrijwel elk moment wisselen. Vervolgens kies je met knoppencombinaties uit verschillende aanvallen en vaardigheden. Het is hierbij belangrijk om op het juiste moment te wisselen tussen bepaalde leden van de groep, omdat de door de computer gestuurde personages niet altijd voor de optimale vaardigheden kiezen.

Zoals je kan lezen, is niets in het spel echt gek voor een JRPG. Nog een leuk punt is dat sommige cutscenes in een mooie anime-stijl weergegeven worden. Mocht je dit kunnen waarderen, is het een lust voor het oog. Het gebeurt ook niet te vaak, waardoor het niet voelt alsof je een interactieve anime zit te bekijken.

Tales of Vesperia: Definitive Edition-launchtrailer

Tales of Vesperia ervaren we vandaag de dag echter wel anders dan toen het ruim tien jaar geleden verscheen voor de vorige generatie consoles. Toen werd het nog gezien als het meest vernieuwende deel in de serie, maar nu hebben we ervaring met toppers als Tales of Zestiria en Tales of Berseria. Vergeleken met deze games is Tales of Vesperia: Definitive Edition net iets minder mooi, net iets minder soepel, maar toch doet het niet enorm onder. Nieuw aan de Definitive Edition is wat content die voorheen alleen in Japan beschikbaar was, maar ga er niet vanuit dat dit je speelsessies flink zal beïnvloeden. De wat verhoogde schermresolutie zorgt ervoor dat de game niet achterblijft, maar het ziet er ook niet opeens uit als Tales of Berseria.

Als je bekend bent met de eerdergenoemde, nieuwere games, mag je vooral meer van hetzelfde verwachten: meer van een bijzonder fijne formule die goed werkt. Heb je die games uitgespeeld en snak je naar meer verhaal met grotendeels dezelfde gamemechanieken? Dan kan je geluk niet op met deze heruitgave, maar verwacht geen grote veranderingen vergeleken met het origineel.

We zijn blij dat Tales of Vesperia met deze nieuwe editie een nieuwe kans in het Westen heeft gekregen op alle platformen. Voor fans van de serie en fans van JRPG’s is het zeker de moeite waard.

Tales of Vesperia: Definitive Edition is voor deze review gespeeld op de PlayStation 4. De game is beschikbaar op PlayStation 4, Xbox one, Nintendo Switch en pc.