Preview: Anno 1800

Britt Luttik, 24 januari 2019
Profiel
Anno 1800 weet nu al goede indrukken achter te laten. Na het spelen van het eerste hoofdstuk en de sandboxmodus willen we alleen maar meer zien.

Het gamejaar 2019 wordt al spetterend ingeluid door Ubisoft en Blue Byte met de komst van Anno 1800, die tot vreugde van velen afgelopen jaar werd aangekondigd. Het nieuwe deel van Anno neemt ons mee naar de Industriële Revolutie waar flink wordt gebouwd, economie gedreven en ontdekt. Het is nog even wachten tot de releasedatum die op 16 april is, maar tot die tijd kun je alvast de preview hier lezen.

Er staat een flinke uitdaging te wachten voor Anno 1800, want de laatste jaren is de keuze voor citybuilders en simulatiegames enorm gegroeid. Zo is er Civilization VI voor de wat meer strategische speler, Cities: Skylines voor wie de ultieme metropolis wil bouwen en Tropico voor de dictators onder ons. Toch geeft Anno bij een hoop gamers een sterk gevoel van nostalgie omdat het behoort tot een van de oudere franchises. Anno 1800 neemt ons mee in de tijd van de Industriële Revolutie en bevat een verhaal-, sandbox- en multiplayermodus. Voor de preview speelden we het eerste hoofdstuk van het verhaal en gingen we flink erop los in de sandboxmodus.

Een van de direct merkbare voordelen is dat Anno 1800 een game is waar je vrij snel in kunt komen, ook wanneer je niet bekend bent met de serie. Er is een optie om te kiezen voor meer of minder begeleiding, maar ook met minder spreken een hoop zaken voor zich. Het belangrijkste doel is om een kolonie op te bouwen en uit te breiden. Daarvoor zijn voedselbronnen en materialen om te bouwen van groot belang. In het begin bestaat je dorp nog uit een paar huisjes, een houthakkershut en een nederige visserij, maar al vrij snel groeit dit met een flinke snelheid. Inwoners krijgen meer behoeften zoals kleding, ontspanning en zelfs onderwijs. Dit zijn allemaal zaken die in de gaten gehouden moeten worden, terwijl de economie ook de nodige aandacht vereist. Daarnaast is het verkennen van nieuwe gebieden en op mogelijke vijanden letten ook niet geheel onbelangrijk, dus de game houdt je flink bezig.

Het risico dat sommige citybuilders lopen is dat ze de aandacht van de speler niet vast weten te houden. Vaak komt dit door een gebrek aan bepaalde soorten gebouwen, of omdat alles te makkelijk behaald kan worden. Gelukkig kent Anno 1800 in ieder geval in het eerste hoofdstuk dit probleem helemaal niet, maar bereikt juist het tegendeel. De game weet de aandacht van de speler goed vast te houden door een prettige combinatie van vernieuwing en uitdaging. In het begin zijn de inwoners allemaal boeren, maar na een tijdje is je nederzetting voldoende ontwikkeld om huizen te gaan upgraden, waardoor arbeiders hun intrek nemen. Later zullen ook ambachtsmannen en ingenieurs hun plek innemen, waardoor je stad steeds groter en complexer wordt. Het upgraden lijkt eenvoudig, maar er gaat meer strategie achter schuil; er moeten namelijk ook voldoende woningen blijven voor de boeren boeren om het land te onderhouden. Ondertussen zijn nieuwere gebouwen ook van belang om weer aan behoeften van inwoners te voldoen. Een goede balans is dus erg belangrijk, waardoor je overwegingen moet maken wanneer je iets nieuws bouwt.

Een van de belangrijkste doelen is het constant uitbreiden van je kolonie en daarbij komen verkenningstochten om de hoek kijken. Het eiland waarop je start heeft een beperkte grootte en soms ook beperkte bronnen, dus het is zaak om zo snel mogelijk potentiële plaatsen te vinden waar je kunt vestigen. De willekeurig gegenereerde maps in de sandboxmodus maken het daardoor extra verrassend. Ook de speciale events die plaats kunnen vinden zorgen ervoor dat iedere expeditie weer iets nieuws kan opleveren. Het is daarom ook belangrijk om van te voren goed in te slaan in kogels of juist voedsel. Gelukkig wordt de speler wel geholpen doordat vooraf de risico’s bekend zijn: hierdoor zijn het uiteindelijk de keuzes die het verschil maken.

De komst van Anno 1800 is iets waar velen gamers naar uit kijken. Na het spelen van de preview, die eigenlijk veel te kort voelde, doen wij dit zeker ook. Zowel het verhaal als de sandboxmodus zijn aantrekkelijk om te spelen en weten de aandacht vast te houden doordat de game niet zo snel monotoon of gemakkelijk aanvoelt. Daarnaast is de gameplay uitnodigend voor zowel bekende spelers als nieuwkomers. We zijn dan ook erg benieuwd naar de volledige game, die op 16 april uitkomt.