Sleep Tight
Arran Winmai
Arran Winmai

Sleep Tight ziet eruit als een Pixar-film en dat is uitstekend. Helaas is de gameplay, hoewel opzich vermakelijk, erg aan de eenzijdige kant. Ook kan de voice acting soms storend zijn.

Ben jij bang voor de monsters onder je bed? Deze kinderen niet! Elke nacht pakken ze hun waterpistolen en schieten ze de griezels overhoop. Is Sleep Tight net zo leuk als het klinkt? Lees daarvoor gauw verder.

In Sleep Tight nemen spelers de rol aan van energieke kinderen die geplaagd worden door monsters als het donker is. Om zich te verdedigen laden ze hun waterpistolen en bouwen ze kussenforten. Of het echte monsters zijn, of dat de kinderen simpelweg hun fantasie de vrije loop laten gaan mogen de spelers voor zichzelf bepalen.

De game lijkt op een Pixar-film. De animatie is leuk gedaan en de personages spreken de spelers aan. Ook de monsters doen denken aan die van Monsters Inc.. Het thema zit er bovendien goed in met de speelse manier waarop de forten zijn gemaakt. Sleep Tight heeft daardoor een erg nostalgische sfeer die men doet denken aan hun speelse en zorgeloze jeugd. De voice-acting is echter niet geweldig. De stemmen zijn wat irritant en het lijkt erop dat de acteurs vaak te dicht bij de microfoon stonden, waardoor het geluid wat vervormt en het personage steeds schreeuwt.

Sleep Tight

De gameplay is simpel. ’s Nachts moet men de hordes aan monsters vermijden en in leven blijven tot de zon opkomt. Als dat lukt krijgen ze een aantal zonnen en sterren, die ze uit kunnen geven om zichzelf te genezen, nieuw ammo te kopen of om muren of turrets te bouwen. Ook is het mogelijk tijdelijke of permanente upgrades te kopen. Het is een heuse tower defense-game waarin elke nacht sterkere monsters komen, maar waarin de kamer ook steeds beter verdedigd wordt.

In eerste instantie is de game erg vermakelijk. Lekker rondrennen, schieten en bouwen. Al gauw wordt het echter eenzijdig. Hoewel er steeds personages vrijgespeeld worden die elk net iets anders spelen is het verschil niet zo groot dat het echt uitmaakt. Bovendien doen spelers elke dag en nacht in het spel precies hetzelfde. Het doel is eigenlijk om genoeg nachten te overleven met een personage om Rank A te behalen, maar als men dat met één personage doet heeft hij het eigenlijk wel weer gehad. De manier waarop bouwen werkt kan soms ook onhandig zijn. Om een object goed neer te zetten moet men namelijk richten met het rechterpookje en dan op de A-knop drukken. Laat de speler de A-knop echter los, dan schiet het object plots een andere kant op. Dit is vooral irritant omdat dezelfde hand gebruikt wordt voor het knopje als het pookje.

Sleep Tight moet het vooral van zijn uiterlijk hebben. Het ziet er precies uit als een Pixar-film, wat erg helpt met het nostalgische gevoel van die speelse kindertijd. De gameplay is in eerste instantie leuk, maar al gauw merken spelers dat het eigenlijk steeds hetzelfde is met erg weinig elementen die zorgen voor afwisseling. Dat, samen met de soms wat onhandige controls en de slechte voice-acting zorgen toch voor wat teleurstelling.

Speel Sleep Tight op pc of Nintendo Switch. Voor deze review werd de game gespeeld op de Switch.