ToeJam & Earl: Back in the Groove!

ToeJam & Earl: Back in the Groove! moet het vooral hebben van nostalgie. Het heeft zeker de nodige humor, maar je blijft je altijd afvragen wat je nu precies aan het doen bent.

Wie is er opgegroeid met het iconische duo ToeJam & Earl? Waarschijnlijk bijna niemand, want dit was alleen mogelijk geweest als je in de jaren 90 in het bezit was een Sega Mega Drive. En zelfs dan ging de aandacht waarschijnlijk uit naar Sonic the Hedgehog, Golden Axe of Streets of Rage. Niet zo gek, maar je hebt daardoor wel de avonturen gemist van deze twee alien-vrienden. Het eerste spel verscheen in 1991 en deel twee, ToeJam & Earl in Panic on Funkotron, kwam in 1994 naar Europa. Hoewel het tweede deel een stuk minder goed werd ontvangen, kwam er in 2003 toch nog een derde deel, ToeJam & Earl III: Mission to Earth. Ook dit deel werd niet door iedereen evenveel gewaardeerd, maar het heeft Greg Johnson en zijn team er niet van weerhouden om ToeJam & Earl: Back in the Groove! te maken. Zou het deze keer gelukt zijn om het succes van het eerste deel te evenaren of is het wederom niet heel bijzonder?

ToeJam en Earl zijn twee rappers afkomstig van een andere planeet. Tijdens een ruimtereis drukt Earl per ongeluk een verkeerde knop in waardoor hun ruimteschip in een zwart gat terechtkomt. Uiteindelijk belanden ze op een planeet die verdeeld is in verschillende verdiepingen. Door de zware crash is het voertuig in stukken uiteen gevallen en moeten ze proberen deze weer terug te vinden. Alleen hierdoor kunnen ze hun weg naar huis weer terugvinden.

ToeJam & Earl: Back in the Groove

Bij het starten van het spel heb je de keuze tussen twee verschillende modi. Je kunt beginnen in een soort van tutorial-modus, waarin de wereld een stuk kleiner is en je meer uitleg krijgt, of je kunt kiezen voor de normale modus. Maar het grootste probleem van ToeJam & Earl: Back in the Groove! komt eigenlijk al heel erg snel naar voren, want wat ben je nu eigenlijk aan het doen? Je loopt met ToeJam, Earl of een van de andere personages door verschillende levels en moet zoeken naar een lift die je naar de volgende verdieping brengt. Dit gaat niet zo makkelijk als dat het lijkt, want je komt de nodige obstakels tegen die je moet zien te ontwijken. Zo heb je verschillende tegenstanders rondlopen die je proberen te pakken om je vervolgens naar beneden te gooien of om je gewoon pijn te doen. Ook zijn er in een aantal levels onderdelen van je ruimteschip te vinden. Het uiteindelijke doel is om alle onderdelen te verzamelen om zo het spel uit te spelen. Wanneer je beelden bekijkt zou je denken dat het om een platformer gaat, maar dat is het niet. Het zou moeten vallen onder de categorie actiegame, maar het heeft nog meer weg van een walking simulator. Naast een aantal mini-games heeft het spel gewoon niet heel veel meer te bieden.

Is er dan helemaal niks goed aan deze game? Gelukkig wel, want het spel moet het ook hebben van een flinke dosis humor en gelukkig zit dat wel goed. Natuurlijk is humor niet voor iedereen hetzelfde, maar het wist ons wel te vermaken. Vooral de grappige opmerkingen van ToeJam en Earl, zeker wanneer je het spel in co-op doet, en ook de verschillende personages die je tegenkomt, laten je flink lachen. Zo zijn er hoela-danseressen te vinden die jou laten dansen als je te dicht in de buurt komt. Dat ziet er behoorlijk idioot uit en het geluidje dat ze daarbij maken, versterkt dat enorm. Helaas is de humor alleen niet goed genoeg om er een echte toffe titel van te maken.

ToeJam & Earl: Back in the Groove

ToeJam & Earl: Back in the Groove! zit vol met humor, tenminste als je het weet te waarderen. Grafisch gezien is het niet heel bijzonder, maar is het goed genoeg. Het grootste probleem met het spel is dat je je altijd blijft afvragen wat je precies aan het doen bent. Je loopt wat heen en weer en verzamelt het een en ander, maar daar blijft het dan ook bij. Wanneer de naam ToeJam & Earl enige vorm van nostalgie bij je oproept, kun je het best een kans geven. In alle andere gevallen kun je het stilletjes aan je voorbij laten gaan.

ToeJam & Earl: Back in the Groove! is voor deze review gespeeld op de Nintendo Switch. De game is beschikbaar op PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.