The Raven Remastered
Britt Luttik
Britt Luttik

The Raven Remastered heeft een interessant detective-verhaal, maar voelt behoorlijk traag op gebied van gameplay en animatie.

Met de komst van steeds geavanceerdere technologieën die spelers in een open wereld laten navigeren, wordt de hoeveelheid point-and-click-games dat uitgebracht wordt steeds minder. Desondanks zijn er verschillende titels die de charme van het genre weten te bewijzen, zoals Grim Fandango. Ook op de Nintendo Switch, een ideale console voor point-and-click-games, wordt er zo nu en dan een titel uitgebracht. Zo ook The Raven Remastered, die voorheen al uitgebracht werd op de PlayStation 4, Xbox One, pc en inmiddels ook op de Nintendo Switch. Of de game het genre eer aan doet, lees je in deze review.

The Raven Remastered is een typisch voorbeeld van een game met een gemakkelijk plot dat in enkele tellen duidelijk geschetst is. Er ontstaat flink wat oproer in Londen als een kostbare juweel wordt gestolen door een mogelijke opvolger van “The Raven”, de legendarische meesterdief die jaren geleden omkwam. Het juweel is een van de twee zeldzame “Eyes of Sphinx” en de andere wordt vermoedelijk vervoerd op een trein waar politieagent Anton Jakob Zellner dienst doet. De legendarische inspecteur Nicolas Legrand is ook aanwezig en Zellner wil niets liever doen dan zichzelf bewijzen. Zellner is geen buitengewoon bijzondere agent, maar probeert met een flink stuk koppigheid zich in de zaak vast te bijten, ondanks de vele waarschuwingen om erbuiten te blijven.

The Raven Remastered

Wellicht is het de gewoonheid van onze hoofdpersoon dat hem een erg sympathiek personage maakt. Geen bijzondere krachten of buitengewone vaardigheden: Zellner is een man op middelbare leeftijd met een goed stel hersenen. Deze heeft hij ook nodig om de juiste deducties te maken tijdens de vele gesprekken die hij voert om zo meer informatie te verzamelen. In de game zul je dan ook vooral veel bezig zijn met praten, objecten onderzoeken en puzzels oplossen. Een van de opvallendste zaken is het feit dat er behoorlijk veel voice-acting in de game zit, wat ook redelijk goed gedaan is. Soms zijn de gesprekken een klein beetje houterig, maar voor een game van €20 is dit zeker netjes gedaan. De voice-acting in combinatie met de muziek en het verhaal beschrijft ook echt de stijl die je tegenkomt in zogenoemde ‘Whodunits’, ofwel detective-verhalen. Hoewel het plot erg eenvoudig start, zitten er interessante wendingen in die het toch interessant en vernieuwend houden.

Helaas is dit ook gelijk het meest positieve aspect, want de gameplay maakt het geheel een stuk minder. Hoewel een point-and-click-game uiteraard niet te vergelijken is met een snelle shooter of platformer, kan het genre op zijn eigen manier toch voldoende spanning bevatten en ervoor zorgen dat er vaart in de zaak zit. Echter is dit bij The Raven Remastered bijna het tegenovergestelde, want het spel voelt ontzettend langzaam en vooral monotoon. Het begint al bij het navigeren door de omgeving: lopen gaat vrij langzaam en voelt vooral onhandig. Wanneer je probeert te praten met verschillende personages, maakt Zellner om onverklaarbare redenen eerst een draai om zijn eigen as, alvorens hij start met de conversatie. Tot slot zijn de puzzels soms vrij eenvoudig, maar vragen ze de speler om stappen meerdere keren te herhalen, wat al snel tot grote ergernis leidt.

De animaties die toch enigszins tegenvallen helpen ook niet mee. Dat is erg jammer, want de omgeving is initieel mooi ontworpen en goed ingericht. De verschillende plekken passen goed bij de tijd en de setting van de game. Echter lijken de grafische prestaties afkomstig van een game van een flink aantal jaren terug, wat erg zonde is aangezien The Raven Remastered eigenlijk al een upgrade gekregen heeft. Over het algemeen maakt het weinig indruk doordat het traag en haperig aanvoelt.

The Raven Remastered

The Raven Remastered heeft een schappelijke prijs van €19,99, maar dat is het alleen waard wanneer je het echt voor het verhaal wilt spelen. Dit onderdeel is verrassend goed, maar helaas blijft het ook daarbij. Doordat de gameplay en de animaties als traag en stuntelig aanvoelen, is de kans vrij groot dat je al vroeg afhaakt.

Voor deze review speelden wij The Raven Remastered op de Nintendo Switch. Het spel is beschikbaar voor PlayStation 4, Xbox One, pc en Nintendo Switch.