Pikuniku
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

Pikuniku is een heerlijk ontspannend spelletje met een schappelijk prijskaartje. Het verhaal is grappig, de gameplay is lekker rustig en de co-op-modus is een leuk extraatje. Het enige nadeel is dat de gameplay wat saai wordt tegen het einde aan.

In een vredige 2D-wereld gevuld met kleurrijke schattige personages, is er een duivelse roze wolk met een hoedje. Hij biedt gratis geld aan terwijl hij al het afval in de wereld opruimt. Klinkt fantastisch, maar het blijkt al snel een cover-up van een manier om de wereld over te nemen. Aan jou als simpele rode bol met lange benen de taak om dit plan een halt toe te roepen. Natuurlijk krijg je daarbij hulp van nieuwe vrienden. Dit is het verhaal van Pikuniku en wij vertellen je graag waarom dit een hartstikke leuk spelletje is.

Iets wat meteen opvalt zodra je de wereld in wandelt vanuit de grot waar je lang lag te slapen, is hoe kleurrijk alles is. Alles van de personages tot de achtergrond is vrolijk, schattig en zit vol met kleuren. Al snel ontmoet je een aantal personages en ook deze zullen je opvrolijken. Dat komt omdat ze al snel leuke grapjes maken en over het algemeen een grappige indruk maken. Dit verlicht het verhaal heel erg, waardoor dit ook geen heftig aspect wordt. Tot nu toe maakt alles ons dus vrolijk, maar blijft dat ook zo als we te maken krijgen met de gameplay?

Pikuniku

Gelukkig is het antwoord ja. Ook al bestaat de gameplay uit niets meer dan springen, rollen en schoppen, het voelt niet als saai. Dit is vooral te wijten aan dat het allemaal zo ontspannend is. Het sluit perfect aan bij de graphics en het verhaal en zorgt ervoor dat je je even geheel kunt verliezen in Pikuniku. Na een tijdje wordt alles wat opgeleukt met wat kleine puzzels en platformactie. Daarnaast komen er steeds meer geheime ruimtes voorbij waar je leuke extra’s of grappige dialogen kunt verwachten. Helaas blijft het niet de gehele spelduur leuk.

Pikuniku is al geen heel lang spel. maar we kunnen ook niet te veel verwachten van een spel dat maar iets meer dan € 10,- kost. Na acht uurtjes heb je alles wel gezien en vrijgespeeld in het verhaal. Dit verhaal en de humor blijven de gehele tijd leuk, maar de gameplay wordt toch wat saai, aangezien deze al niet heel uitgebreid is. Dit is eigenlijk het enige nadeel van de game, want de ietwat korte duur wordt nog goedgemaakt met een leuke co-op-modus.

In deze modus speel je samen met iemand die naast je zit terwijl je allebei een personage bestuurt op hetzelfde scherm. De co-op van Pikuniku bestaat uit een paar verschillende levels met ieder een uniek aspect. Zo ben je op het ene moment tegen je medespeler aan het racen in kleine autootjes terwijl je daarna aan elkaar vast zit met een touwtje en samen moet werken. Dit is een erg leuke toevoeging om het spel toch nog maar eens op te starten terwijl je het al uitgespeeld hebt.

Al met al is Pikuniku een leuke originele game door de humor, het serieuze doch allerliefst verhaal, de lekker simpele gameplay en een leuke co-op-modus om samen met je vrienden te spelen. Voor iets meer dan een tientje heb je zo’n acht uur origineel plezier en een schattige ervaring die je nog lang bij zal blijven. Het enige nadeel is dat de gameplay ietwat saai wordt na een tijdje. We kunnen dit spel aan iedereen aanraden die een lekker ontspannend spel zoekt .

Voor deze review speelden wij Pikuniku op pc. Het spel is voor de Nintendo Switch en pc beschikbaar.