Swords & Soldiers Switch-versie

Swords & Soldiers op de Nintendo Switch biedt veel plezier voor een zachte prijs van vijf euro. Alhoewel je er op een gegeven moment wel klaar mee bent, zijn de grafische stijl en de humor leuk om je even bezig te houden. Strategisch gezien is het spel enorm eenvoudig, maar toch weet het je nog genoeg interessante keuzes te laten maken.

Er zijn verrassend weinig games over Vikingen en dat terwijl ze zo’n interessant volk zijn. Een cartoon-achtige, niet al te serieuze game zou toch perfect geschikt moeten zijn om een verhaaltje over de oude barbaren uit het Noorden te vertellen. Dat dachten de mensen van Nederlandse ontwikkelstudio Ronimo Games ook in 2009, alweer tien jaar geleden. Toen verscheen hun game voor het eerst op bijna alle denkbare platformen. Nu kunnen we ook aan de slag met de Swords & Soldiers Switch-versie.

In Swords & Soldiers bevind je je op een 2D-slagveld. Aan de linkerkant staat jouw basis en aan de rechterkant de basis van de tegenstander. De game werkt enorm simpel, bijna als een spelletje dat je in je browser speelt. Wanneer je een poppetje maakt, loopt die simpelweg van links naar rechts over het slagveld om zijn doel te bereiken. Voor mijnwerkers betekent dit dat ze heen en weer gaan tussen de basis en goudmijnen en al je verschillende soldaten lopen in de richting van de vijandige basis en gaan het gevecht aan met alles dat ze onderweg tegenkomen.

Klinkt het allemaal nog steeds simpel? Mooi, dat blijft het namelijk ook. Althans qua opzet, er is verder genoeg strategische diepgang om je een paar uurtjes mee te vermaken. Hoe lang ga je door met het maken van mijnwerkers voordat je besluit ook aan je leger te gaan bouwen? Daarnaast moet in elk potje alles ontgrendeld worden. Door goud uit te geven, kan je verschillende soldaten ontgrendelen, evenals spreuken en ook kan je ervoor zorgen dat je meer mana (wat je gebruikt voor spreuken) krijgt per seconde.

Dit werkt vooral allemaal goed omdat elk potje maar een paar minuutjes duurt. Hierdoor begin je continu aan een nieuwe puzzel, in de vorm van een slagveld, waarbij je goed moet bedenken wat je prioriteiten zijn. Die prioriteiten zijn eigenlijk de essentie van de gameplay in Swords & Soldiers.

Door de korte potjes is het spel ook nog eens uitermate geschikt voor de Nintendo Switch. Heel makkelijk pak je het spel even op, speel je een potje, en leg je het weer weg. Althans, als je het kan weerstaan om niet door te blijven spelen.

In vrij korte tijd speel je wel door alle campagnes heen als de Vikingen, Azteken, Chinezen en Chief Meat. De humor is leuk en de grafische vormgeving is erg kleurrijk, maar verwacht geen verhaal dat je op het puntje van je stoel doet zitten. Erg is dit ook niet, want je speelt Swords & Soldiers voor de strategie. Ook is er nog een multiplayer-modus en alhoewel dat een leuke toevoeging is, zal je daarvoor het spel waarschijnlijk niet halen.

Swords & Soldiers Switch biedt geen hele uitgebreide ervaring, maar is vooral heel erg leuk voor tussendoor. Voor de zeer zachte prijs van vijf euro is daar ook helemaal niets mis mee. De strategie is interessant omdat je continu je prioriteiten moet stellen en de cartoon-achtige grafische stijl houdt het spel lekker onschuldig. Het is een zeer goede kans om de gamereeks mee uit te proberen en vervolgens door te gaan naar Swords & Soldiers II: Shawarmageddon.

Swords & Soldiers is voor deze review gespeeld op de Nintendo Switch. De game is onder andere ook speelbaar op pc, smartphones en de 3DS.