Evolution

Evolution is een sterke vertaling van een bordspel naar een digitale game. We verwachten niet dat de online multiplayer eindeloos interessant zal blijven, dus na de singleplayer-campagne zal je wel zo'n beetje klaar zijn. Echter is het een verrassend diepgaand spel dat je spelenderwijs wordt geleerd. Zeker een aanrader voor fans van het concept, mits het niet te duur is.

Evolution Board Game is een bordspel van een aantal jaren terug. Hierin gebruiken spelers kaarten om hun eigen dierensoorten samen te stellen om te overleven. Vanaf nu is dit bordspel ook als game op Steam verschenen en wij hebben hem voor je uitgeprobeerd.

Via een singleplayer-campagne leer je alle regels van Evolution, inclusief de verschillende kaarten, terwijl je speelt. Kort uitgelegd werkt het spel als volgt: jij en een aantal andere dieren komen aan bij een waterplas en jullie moeten daar eten vinden. Er is echter niet altijd genoeg eten voor iedereen. Door kaarten te gebruiken kan je je diersoorten laten evolueren. Zo kan je een lange nek aangroeien om eten van hogere plekken te halen, of kan je evolueren om eten op te slaan tot de volgende ronde. Het spel wordt pas echt interessant wanneer de carnivoren om de hoek komen kijken. Met de carnivoor-kaart haal je niet langer je eten uit de waterplas, maar overleef je door kleinere dieren, oftewel je tegenstanders, op te eten. Elke keer dat je iets eet, plant of dier, krijg je punten die na een aantal rondes worden opgeteld. Degene met de meeste punten, je raadt het al, wint.

Er zijn een boel interessante interacties en kaartencombinaties, maar het wordt veel te ingewikkeld om dat hier allemaal uit te leggen. We raden je zeker aan om wat dieper in de spelmechanieken te duiken als dit allemaal interessant klinkt. De game introduceert je ook zeker goed aan alle verschillende kaarten en regels. Het eerste potje van het singleplayer-avontuur speel je zonder kaarten en leer je hoe je moet voeden, daarna krijg je er elk potje één of twee nieuwe kaarten bij die spelenderwijs worden uitgelegd, totdat je de hele basisset van Evolution hebt gehad. Hierdoor leer je op uitermate natuurlijke wijze steeds meer en evolueert de game van een heel simpel iets tot een uitdagend bordspel, waarbij je de hele tijd je plan aan moet passen. Het knappe aan het design van de game is dat je continu gedwongen wordt te reageren op wat er om je heen gebeurt. Op die manier bootst het het onderwerp van evolutie behoorlijk goed na.

Evolution the video game

Het spel bestaat dus uit de singleplayer-campagne. Deze werkt goed en leert je, zoals eerder gezegd, alles wat je moet weten om goed te kunnen spelen. Op een gegeven moment ben je hier echter wel klaar mee. Dan zijn er niet zo heel veel meer opties om nog veel plezier uit Evolution te halen. Je kan eindeloos potjes tegen de computer blijven spelen of online je geluk zoeken, maar we verwachten dat dit geen hele actieve community zal hebben. Al heeft het dat wel, dan denken we dat het uiteindelijk toch de fysieke interactie mist die je hebt als je dit als bordspel zou spelen met vrienden of familie. Toch vinden we het bewonderenswaardig hoe goed dit, in eerste instantie eenvoudig lijkende, bordspel fantastisch is vertaald naar een digitale game. Alhoewel je er op een gegeven moment wel klaar mee bent, is het een vrij uniek spel dat verrassend veel diepgang biedt.