Dragons Dawn of New Riders
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur

Ook als je nog nooit een van de films gezien hebt, is Dragons Dawn of New Riders een hele leuke game om te spelen. Het verhaal is leuk geschreven en de band tussen Scribbler en Patch wordt gedurende het avontuur steeds sterker. Het grafische stijltje mag er wezen en door de variatie in type vijanden en puzzels, wordt het nooit saai.

How to Train Your Dragon: The Hidden World draait inmiddels al even in de bioscoop en bij zo’n grote filmserie, met veelal jonge fans, hoort natuurlijk een game. Ontwikkelaar Climax Studios en uitgever Outright Games komen dan ook met Dragons Dawn of New Riders, een losstaand verhaal in het How to Train Your Dragon-universum. Je zal dan ook een aantal bekende personage uit de films tegenkomen. De (jonge) fans zullen ongetwijfeld een mooi avontuur tegemoet gaan, maar is deze game ook leuk als je nog nooit een van de films gezien hebt?

Dragons Dawn of New Riders begint op het eiland Havenholme, dat in vuur en vlam staat. We ontmoeten Scribbler en zijn hybride-draak Patch. Scribbler lijdt aan geheugenverlies en weet niet wie hij is of wat hij op het eiland doet. Patch bezit de elementen van ijs, elektriciteit en vuur, al zal hij in het begin alleen een ijs-aanval kunnen doen. Door het mengelmoesje is dit draakje gewild bij drakenjagers die draken proberen te vangen. Aan Scribbler en Patch de taak om het eiland te verkennen en erachter te komen wie het vernield heeft. Gedurende het avontuur krijgt Scribbler steeds meer van zijn geheugen terug en wordt de band tussen hem en Patch steeds sterker.

Dragons Dawn of New Riders

In Dragons Dawn of New Riders verken je het eiland in een lineair pad van A naar B, terwijl de camera op een vaste positie het duo schuin van bovenaf volgt. Af en toe zijn er wat zij-paadjes te bewandelen die je vaak naar afgelegen schatkistjes leidt. Hierin vindt je kruiden, ertsen, een nieuw wapen of extra gezondheidspunten, maar daarover later meer. Doordat je de camera niet zelf kan bewegen, is het soms lastig te zien waar je naartoe gaat en of er iets interessants te vinden is. De zij-paadjes zijn verder niet heel bijzonder. Het is leuk om bijvoorbeeld een nieuw wapen of extra gezondheid te krijgen, maar een gevoel dat je echt iets aan het ontdekken bent, krijg je nooit. Daarvoor is de game te lineair.

Tijdens je verkenning kom je meermaals in aanraking met vijanden. Scribbler kan dan ook wapens, zoals een bijl, hamer en zwaard hanteren om tegen ze te vechten. Ook kan hij bepantsering en een schild dragen om hun aanvallen te blokkeren. Patch kan daarentegen met zijn ijs-aanval de tegenstanders bevriezen zodat ze trager bewegen. Het is jammer dat Scribbler verder geen nieuwe vaardigheden leert, waardoor je niets anders doet dan aanvallen, blokkeren en ontwijken. Ook zijn de gevechten zelden moeilijk. Dit komt vooral omdat je eigenlijk nooit meer dan drie vijanden tegelijk tegenkomt. Toch worden de gevechten nooit saai. Dit komt vooral doordat er verschillende type vijanden zijn die je elk op een andere manier moet bestrijden. Sommigen hebben bijvoorbeeld een schild bij zich en die zal je dan van achter moeten aanvallen. Andere gebruiken weer zware aanvallen die niet te blokkeren zijn met je schild.

Uiteindelijk bereik je de ruïnes van het eiland. Hier zal je een puzzel op moeten lossen om uiteindelijk bij een baasgevecht te komen. De puzzels bestaan uit het omzetten van schakelaars, het activeren van standbeelden met een elementaire aanval of het afkoelen van een hete steen, zodat Scribbler deze met zijn hamer kan verplaatsen. Dit is leuk gedaan en de variatie aan puzzels op de verschillende eilanden houden de game fris, ook al zijn ze eenvoudig om op te lossen.

Al snel bereik je het baasgevecht. Hier ontmoet je Eir voor de eerste keer. Met haar compagnon was ze aan het experimenteren op draken. Nadat hij haar aan de kant zette, besloot ze om op eigen houtje verder te gaan. De draak die bij haar is heeft drie bollen op zijn lichaam waarin een vreemde substantie zit. Hierdoor heeft Eir macht over de draak. Door het vernietigen van deze bollen krijgt de draak zijn vrijheid weer terug. Dit gevecht gaat in een aantal fases waarbij steeds een bol wordt vernietigd. Dit baasgevecht zal je uiteindelijk nog twee keer meemaken op de andere eilanden en elke keer gaat het net op een iets andere manier. Deze gevechten zijn hierdoor anders dan de gewone vijanden die je tegenkomt en dat maakt ze uniek en ook leuk om te doen.

Dragons Dawn of New Riders

Na het gevecht begint Patch ineens te groeien en ouder te worden. Een bijwerking van de experimenten die Eir uitvoert. Hij kan nu ook elektriciteitsaanvallen gebruiken en zijn vleugels zijn nu sterk genoeg om te kunnen vliegen. Nu opent zich dan ook de rest van Dragons Dawn of new Riders voor de speler, maar eerst gaan we de kruiden en ertsen die we op de eilanden kunnen vinden eens omruilen. Astrid heeft een handeltje in gezondheidsdrankjes en voedsel. handig als je te veel schade hebt opgelopen of juist extra schade wil uitdelen. Bij Gobber kunnen we terecht voor het verbeteren van de wapens of betere bepantsering willen kopen. Dit heeft niet heel veel om het lijf. Er zijn maar een paar dingen om te maken en de extra boosts, zoals het aanrichten van meer schade, heb je eigenlijk nooit nodig.

Op de rug van Patch vlieg je naar je volgende bestemming. De eilanden liggen dicht bij elkaar, waardoor je niet heel lang hoeft te vliegen. Patch kan ook een zijwaartse rol maken of vanuit grootte hoogte een duikvlucht naar beneden maken, waarop Scribbler ‘woohoo!‘ roept. Dit is heel leuk gedaan en voor de jonge fans reden om langer rond te vliegen. Naast de twee andere hoofdeilanden zijn er nog zes kleinere optionele eilanden om te verkennen. Hier moet je een puzzel oplossen of een grote groep vijanden verslaan. Deze zijn zeker aan te raden om te voltooien, want je vindt er niet alleen extra kruiden en ertsen, maar ook draken artefacten. Deze heb je nodig om je wapens tot de meest krachtige versie te verbeteren.

Dragons Dawn of New Riders

Mochten sommige gevechten iets te moeilijk worden, dan kan je een van de bevrijde draken oproepen om je tijdelijk te hulp te staan. De ene draak spuwt vuur naar de vijanden en een andere draak kan je helpen om je voorraad gezondheidsdrankjes weer aan te vullen. Na het oproepen van een draak zal er even een afkoelingsperiode zijn alvorens je weer een draak kan oproepen. Vooral op de optionele eilanden kan de hulp van deze draken welkom zijn. Hier vecht je namelijk tegen minstens acht vijanden tegelijk, waardoor het lastig is om aanvallen te ontwijken. Deze draken kunnen dan helpen om de gezondheid van een aantal vijanden flink te verlagen, waardoor je ze sneller af kunt maken en je weer wat extra bewegingsruimte hebt.

Ondanks de lage moeilijkheidsgraad van de game, wordt Dragons Dawn of New Riders nooit saai. Dit komt vooral door de variatie in de puzzels en type vijanden dat je tegenkomt. Het hand geschilderde stijltje mag er wezen. Vogels vliegen uit de bomen als je er langs loopt en blaadjes dwarrelen door je scherm, gedreven door de wind. Ook als je nog nooit een van de films hebt gezien, is deze game gewoon heel leuk om te spelen.

Dragons Dawn of New Riders is voor deze review op de Xbox One gespeeld. De game is verkrijgbaar op de Playstation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.