Wargroove

Wargroove weet op uiterst succesvolle wijze een oude formule van strategiespellen in een modern jasje te steken. Met een geslaagde verhaalmodus en een sterke level-editor zal je niet snel uitgespeeld raken. Dit zorgt ervoor dat de game veel meer is dan alleen een spirituele opvolger van Advance Wars.

Strategiespellen doen het nog steeds goed en zijn in verschillende vormen te vinden. Je hebt de city builders, je hebt realtime-strategiespellen, je hebt games als Civilization of XCOM, maar vroeger had je een heel succesvolle reeks van strategiespellen dat werd uitgegeven door Nintendo. Advance Wars was vooral geliefd in de vroege jaren 00, maar is inmiddels al lang vergane glorie. Een kleine studio in Engeland besloot dat dit nog steeds wel toffe games waren en dat ze best een spirituele opvolger konden maken. Zo werd Wargroove geboren, maar weet het ook te overtuigen?

Het principe van Wargroove is vrij simpel. Je komt op een slagveld met een aantal troepen, idem voor je tegenstander. Afhankelijk van de missie heb je een doelstelling zoals het innemen van een gebouw of het verslaan van de vijandelijke leider. Het veld is ingedeeld in vakjes, en eenheden kunnen elke beurt een bepaald aantal vakjes bewegen en daarna een actie ondernemen, zoals aanvallen, een fort innemen en ga zo maar door. Het singleplayer-verhaal neemt je mee door de wereld en zorgt ervoor dat je alle spelmechanieken goed leert.

Missies zijn over het algemeen goed uitdagend en zorgen ervoor dat je nooit laks met je troepen om kan gaan. Mocht het af en toe toch wat makkelijk zijn, dan kan je elk level nog wanneer je maar wilt nog opnieuw spelen om de hoogste beoordeling (van één tot drie sterren) te halen. Ook is de variatie een reden dat het spel fris blijft: de ene keer zal je met een beperkte hoeveelheid troepen een fort binnendringen om iemand te elimineren, de andere keer heb je juist een hele grote kaart tot je beschikking waar je dorpen in kan nemen en steeds nieuwe troepen kan maken.

Wargroove-gameplay

De singleplayer-missies vallen alleen soms tegen als er even een dipje in zit. Soms is de strijd allang gewonnen, maar duurt het nog een aantal beurten om het daadwerkelijk af te rond. Zo was er een keer een potje volledig klaargespeeld, maar begon de computer tien rondes lang weg te rennen met zijn allerlaatste, bijna dode, eenheid terwijl er geen kans meer was om te winnen. Als dit echter niet het geval is, is het vooral smullen geblazen. Je voelt je na een overwinning echt goed omdat het je niet zomaar aangereikt is, maar tegelijkertijd zijn het ook geen bizar lastige gevechten. De game bewandelt het pad tussen beide extremen voor het grootste gedeelte perfect en daar zit de grote sterkte van Wargroove.

Datzelfde geldt voor het verhaal. Je zal nooit echt op het puntje van je stoel zitten om erachter te komen wat de volgende plottwist gaat zijn, maar het is ook nooit echt saai. Het is veelal luchtig, heeft wat humor en neemt zichzelf niet te serieus. Dialogen vinden vaak voor of na een level plaats en duren vrijwel nooit langer dan een minuutje. Dit zorgt ervoor dat je er gewoon even van geniet als adempauze, in plaats van dat je meteen op ‘overslaan’ drukt uit angst dat het een kwartier gaat duren.

Wargroove-verhaal

Mocht je de verhaalmodus uitgespeeld hebben, dan heb je al genoeg waar voor je geld gehad. Echter heeft Wargroove nog zoveel meer te bieden. Zo is er een Arcade-modus waarin je bepaalde personages uit het verhaal op een individueel avontuur stuurt. Het gaafste is echter dat het spel een behoorlijk uitgebreide level-editor heeft waarmee je je eigen veldslagen kan creëren. De levels die daarin gemaakt worden, kunnen cross-platform gedeeld worden. Dit zorgt ervoor dat je, als je het kan waarderen, niet snel klaar zal zijn met de game.

Wargroove heeft een ongelooflijk prettig tempo dat bijna altijd perfect loopt. Missies zijn uitdagend en creatief en het verhaal is nooit te veel of juist weer te weinig aanwezig. Af en toe zijn ze wat te langdurig als het nog een te groot aantal beurten duurt voordat een potje afgerond is, ook als je al zo goed als gewonnen hebt, maar deze momenten zijn gelukkig in de minderheid. Naast de al lange verhaalmodus is er nog zo ongelooflijk veel te doen, mede dankzij de uitgebreide level-editor die je tussen alle platformen kan delen. Dit maakt Wargroove tot een zeer geslaagde game die we niet snel weg zullen leggen.

Wargroove is voor deze review gespeeld op pc. De game is beschikbaar op PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.