DiRT Rally 2.0

DiRT Rally 2.0 is zonder twijfel de beste rally-game die je op dit moment kunt krijgen. De besturing is heel erg nauwkeurig en gelukkig is het ook goed te spelen met een controller. Grafisch gezien is het een plaatje, maar toch is het niet helemaal perfect.

Wie is opgegroeid in de jaren 90, is bijna zeker bekend met de Colin McRae Rally-serie. Het begon ooit allemaal op de PlayStation met Colin McRae Rally en Colin McRae Rally 2.0. Het bleek een enorm succes en beide games werden geprezen met lovende reviews. Toen de line-up voor de PlayStation Classic werd aangekondigd, waren wij teleurgesteld dat er geen Colin McRae Rally-games aanwezig waren. Voor ons genoeg reden om het apparaat niet aan te schaffen, want deze spellen hebben een nieuwe periode in het race-genre ingeluid. Na de PlayStation ging de franchise rustig verder met onder andere Colin McRae Rally 3 voor de PlayStation 2, DiRT voor de Xbox 360 en meer recent DiRT Rally voor de PlayStation 4, Xbox One en pc. Die laatste stamt echter alweer uit 2015 dus het was wel tijd voor een opvolger. Deze is inmiddels verkrijgbaar en wij zijn dan ook aan de slag gegaan met DiRT Rally 2.0. Of het een geslaagde game is, lees je hieronder.

Codemasters heeft twee verschillende soorten games als het gaat om rally, DiRT en sinds 2015 DiRT Rally. De DiRT-serie kent naast rally en rallycross ook nog andere disciplines zoals landrush. In DiRT Rally 2.0 gaat het alleen maar om rally en rallycross. Dit kun je doen in de carrièremodus, online of in een race die je zelf samenstelt. Het is allemaal vrij standaard voor een racegame. Daarnaast is er ook nog een verschil tussen beide series: DiRT is wat toegankelijker en neigt wat meer richting arcade-racen. Bij DiRT Rally is dit absoluut niet het geval, want het is bedoeld als een echte simulator.

DiRT Rally 2.0

Dat DiRT Rally 2.0 geen arcade-racer is, wordt je al vrij snel duidelijk gemaakt. Waarschijnlijk zul je bij de eerste paar bochten flink de mist ingaan, tenzij je de nodige ervaring hebt. Natuurlijk is het de bedoeling dat je zo snel mogelijk gaat, maar geduld en voorzichtigheid zijn erg belangrijk. Soms kun je beter iets te veel afremmen in plaats van hard door de bocht te willen gaan. Het kleinste kuiltje of bobbeltje op de weg kan ervoor zorgen dat je de volledige controle over je voertuig kwijtraakt. Daarnaast is de besturing ook enorm nauwkeurig en kun je er zelf ook voor zorgen, door iets te veel in te sturen, dat je auto kennismaakt met de berm. Gelukkig zorgt deze besturing er ook voor dat je bijna op de millimeter nauwkeurig langs een rots kunt glijden en dat geeft een heerlijk gevoel. Gamers die denken dat je een simulator alleen maar met een stuur kunt spelen, zitten in het geval van DiRT Rally 2.0 mis. De auto’s laten zich ook perfect besturen met een controller, zelfs zonder dat je van alles hoeft in te stellen, en dat zorgt ervoor dat deze game ook geschikt is voor het grote publiek.

De game is niet alleen toegankelijk door de fijne besturing, maar het is zeker voor beginners makkelijk dat je de nodige aanpassingen kunt doen om zo langzaam te wennen aan de hogere moeilijkheidsgraad. Wat ook veel gamers zal aanspreken, zijn de soms adembenemende graphics. De races vinden plaats tijdens verschillende weertypes en je hoopt bijna dat het in de regen is omdat je dan de prachtige reflectie in de regenplassen kunt zien. Ook het rijden in de herfstachtige omgeving van New England is een lust voor het oog. Het was zelfs zo mooi dat de race herstart moest worden omdat rally-auto’s nog steeds niet dwars door een boom kunnen rijden.

DiRT Rally 2.0

Er zit wel een klein nadeel aan die mooie graphics, want vrij in het begin zit een race die ’s nachts wordt gereden en waarin de regen met bakken uit de lucht komt. Deze combinatie maakte het bijna onmogelijk om de race te voltooien zonder de nodige deuken en krassen, omdat je het simpelweg bijna niet kunt zien. Op het laatst waren de lampen zelfs stuk en ging de snelheid zover naar beneden dat we ook binnen de bebouwde kom mochten rijden. Ook de prachtige zon die soms recht in je gezicht schijnt, en waarschijnlijk enorm realistisch is, zorgt voor enige frustratie omdat je het niet goed meer kunt zien. Overigens zal dit eenvoudig op te lossen zijn met een update.

DiRT Rally 2.0 is in bijna alle opzichten een perfecte game. Het ziet er grafisch zo goed uit dat je soms het idee hebt naar een echte wedstrijd te kijken. De besturing is heel nauwkeurig zodat je echt het gevoel hebt dat je de volledige controle hebt. De carrièremodus stelt niet heel veel voor en het aantal omgevingen is misschien wat beperkt, maar het spel zorgt ervoor dat je steeds opnieuw hetzelfde stuk rijdt om jezelf maar te blijven verbeteren. Het enige echte probleem is dat een race in het donker met regen zo donker is dat je de weg niet goed kunt inschatten. Ook wanneer je de zon vol in je vizier krijgt, is het lastig om je voertuig onder controle te houden. Maar eigenlijk is het een beetje zeuren om het zeuren, want DiRT Rally 2.0 is gewoon het beste rally-spel van het moment.

Wij speelden DiRT Rally 2.0 op de Xbox One. De game is ook verkrijgbaar voor PlayStation 4 en pc.