Aragami Shadow Edition
Arran Winmai
Arran Winmai

Het verhaal van Aragami Shadow Edition is mysterieus en meeslepend. Helaas kan dit niet compenseren voor de matige gameplay en de verouderde graphics.

Aragami Shadow Edition is nu speelbaar op de Switch. Fans kunnen zelfs een fysieke editie kopen met leuke extra’s. Hoog tijd dus voor een review. Hoe doet de schaduw-ninja het in onze schijnwerpers?

In Aragami is de speler net tot leven geroepen door een mysterieuze jonge vrouw. De speler heeft geen herinneringen, maar de vrouw vertelt hem spoedig dat hij een Aragami is, een geest die opgeroepen kan worden als iemand wraak wil nemen. Zijzelf is Yamiko, maar wat men ziet is slechts een projectie van haar. Zij is een priesteres van het schaduwrijk en ze is gevangen genomen door soldaten van het licht. Het is aan de Aragami om Yamiko’s ontvoerders te doden en haar te redden. Aragami ervaart echter ook visioenen van Yamiko’s verleden en het verleden van iemand anders. Beetje bij beetje worden dingen in twijfel getrokken. Is Yamiko wel wie ze zegt dat ze is?

Het aura van mysterie rondom het verhaal weet spelers te intrigeren. Alleen al de opzet brengt spelers aan het twijfelen. Kan het licht wel echt het kwaad zijn en is de schaduwstam wel echt het slachtoffer? Is het andersom, of is alles niet zo zwart wit? Beetje bij beetje zullen alle vragen beantwoord worden, en tenslotte vallen alle puzzelstukken samen tot een intrigerende conclusie.

Aragami Shadow Edition

Aragami is een stealth-game waarin spelers trachten ongezien door de levels te navigeren. De soldaten van het licht kunnen op afstand aanvallen en Aragami hoeft maar een keer geraakt te worden om te sneuvelen, dus spelers moeten voorzichtig zijn. Gelukkig krijgt het hoofdpersonage kracht van de schaduwen en kan hij die kracht gebruiken om zich te verbergen, of om te teleporteren. Blijf echter weg van fel licht, daar wordt Aragami namelijk zwak van, en hij is bovendien veel gemakkelijker te zien.

Door de opzet zijn spelers altijd op zoek naar de donkerste schaduwen zodat hun krachten opladen en zodat ze beter verborgen zijn. Wat ontwikkelaar Merge leuk heeft gedaan is dat de UI verwerkt is in de kledij van Aragami. Zit hij goed verstopt in de schaduwen, dan kleurt hij zwart. Stapt hij eruit, dan wordt hij een felle kleur rood. Bovendien kan men aan het patroon op zijn cape zien hoeveel magische kracht hij heeft. Een nadeel hiervan is dat de cape, zoals capes dat doen, wappert. Hierdoor is het niet altijd even goed te zien hoeveel kracht een speler tot zijn beschikking heeft.

Aragami Shadow Edition

De gameplay is helaas erg eenzijdig. Spelers sluipen rond, vermoorden een wachter en verbergen zich dan weer om de cyclus opnieuw te beginnen. Dit wordt niet geholpen door de voorspelbare AI van de wachters en de hakkerige manier waarop ze geanimeerd zijn. Hoewel het neutraliseren van een vijand opzich goed geanimeerd is, zal een wachter altijd eerst plots van houding veranderen zodat het overeen komt met de actie. Gezien hoe vaak een speler dit moet doen wordt het al erg gauw bijzonder storend.

De shadow jumps maken het spel iets leuker, maar niet veel. Met shadow jump kan de speler teleporteren naar een schaduw, wat het navigeren door een level een stukje leuker maakt. Het mikken van de teleport is echter erg onhandig, vooral als men naar hogere gronden wil. Dan moet er namelijk precies goed gemikt worden, waardoor spelers soms veel te lang bezig zijn met het trachten ergens omhoog te klimmen. Dit is vooral vervelend als er een wachter rondloopt die zo de hoek om komt.

Aragami Shadow Edition

Ook visueel valt de game tegen. Het spel kwam uit in 2016 voor Xbox One, PlayStation 4 en pc, maar dat zou je niet zeggen. Het ziet er verouderd uit. En het heeft niet de charme die 8- of 16-bit games kunnen hebben. Hoewel het niet ronduit lelijk is, oogt de game wel erg goedkoop. Jammer, omdat er ook dingen zijn die wel mooi zijn uitgewerkt. Zoals bijvoorbeeld Aragami’s mantel.

Aragami Shadow Edition heeft saaie gameplay met slechte en voorspelbare AI. Ook zit men vaak te priegelen met het teleporteren en oogt het oud en goedkoop. Hoewel het verhaal en de wereld een intrigerende en mysterieuze aura op weten te roepen kunnen zij niet compenseren voor de matige game en visuele vormgeving.

Speel Aragami Shadow Edition nu op PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc. Voor deze review werd gespeeld op de Switch.