Trials Rising
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

Trials Rising is de ultime Trials-ervaring en nog steeds zo verslavend als het browserspel uit 2000. De verschillende parcoursen en contracten gecombineerd met de flashy en mooie graphics, zorgen ervoor dat je uren achter elkaar speelt terwijl je jezelf belooft na dit potje te stoppen. De enige kritiekpuntjes zijn dat de progressie wat uitgebreider mocht in plaats van alleen maar cosmetisch en dat de soundtrack wat beperkt is.

Vele gamers zullen vroeger op internet flash-games gespeeld hebben. Eentje die altijd erg populair was, was Trials. Hierin was het de bedoeling om met een crossmotor een lastig parcours vol obstakels en heuvels af te leggen. Uitgever Ubisoft zag hier mogelijkheden in en besloot de ontwikkelaar RedLynx onder haar hoede te nemen. Sindsdien zijn er een aantal delen uitgekomen en de nieuwste is Trials Rising. Zal dit deel weer net zo verslavend zijn of zijn we de 2.5D-motorcrossgame wel zat?

trials rising

De kern van de gameplay is sinds 2000 al hetzelfde en dit is bij Trials Rising niet anders. Je hebt nog steeds een aantal banen waar het de bedoeling is om zo snel mogelijk overheen te racen zonder al te vaak te crashen. Iets wat door de jaren heen wel is veranderd, zijn de graphics en Trials Rising ziet er top uit. De omgevingen zijn lekker kleurrijk, gevarieerd en zitten boordevol details. Bij een baan in Nederland zie je bijvoorbeeld het publiek zwaaien met Nederlandse vlaggen. Dit zijn kleine dingen die samen zorgen voor een leuke achtergrond tijdens het racen. De banen zelf zien er ook tof uit met onwijs veel verschillende voorwerpen en ieder parcours voelt weer anders aan.

Naast dat het er allemaal goed uitziet, voelt het racen ook heerlijk aan. Je zult je motor over alle voorwerpen en voorbij alle obstakels moeten krijgen en dit ligt volledig in jouw handen. Het voelt alsof je ultieme controle hebt over je tweewieler en er zijn een dozijn aan technieken die je toe kunt passen om net wat sneller de finish te halen. Alle explosies om je heen zorgen er tevens voor dat je vol zit met adrenaline en op het puntje van je stoel zit. Dit allemaal versterkt met de energievolle soundtrack bestaande uit rock- en metalnummers, zorgt ervoor dat je je geen moment verveelt. De soundtrack had overigens wel iets meer variatie mogen bevatten, al snel hoor je herhaling van nummers.

trials rising

Er zit verder geen verhaal in Trials Rising, maar dit is niet erg. Door races te winnen, ontgrendel je steeds meer parcoursen en contracten om te volbrengen. Deze worden steeds moeilijker en hier zit een fijne trend qua moeilijkheid in. In het begin zul je alles vrij makkelijk winnen en vliegen de gouden medailles je om de oren. Zodra je de medium-moeilijkheidsgraad bereikt, wordt alles toch wel langzaam aan steeds lastiger en zul je alle technieken die je leert bij de Trials Academy, de tutorial-plek van het spel, toe moeten passen.

Beloningen voor het behalen van winsten en een hoger level bestaan uit munten en lootboxen gevuld met cosmetische voorwerpen. Hier ligt wel een klein kritiekpuntje aangezien de echte gameplay-veranderende progressie alleen maar gebeurt doordat je zelf steeds beter wordt en een paar motoren die je ontgrendelt. We hadden graag gezien dat je coureur bijvoorbeeld steeds betere vaardigheden kreeg of dat je je motor kon uitrusten met betere onderdelen. Gelukkig houden de verschillende banen en contracten het spel nu vrij gevarieerd, maar er had wat ons betreft nog meer ingezeten. Er zitten wel aanzienlijk veel cosmetische voorwerpen in het spel waardoor je je coureur naar eigen smaak kunt aankleden, wat stiekem wel erg leuk is.

Trials rising

Tot nu toe hebben we het voornamelijk gehad over de singleplayer, maar Trials Rising heeft nog meer modi. Zo kun je met twee spelers op een tandem-motor de banen opgaan, wat garant staat voor een hoop hilariteit. Daarnaast is het mogelijk om middels splitscreen met z’n vieren op de bank het tegen elkaar op te nemen. Dit is iets wat we steeds minder games zien doen, maar wat altijd gewaardeerd wordt. Als laatste heb je de online multiplayer waarin je het opneemt tegen spelers van over de hele wereld. Deze zijn vaak net iets beter dan de computergestuurde tegenstanders, dus is de multiplayer perfect voor als je de singleplayer te makkelijk bent gaan vinden. Daarnaast kun je zelf banen maken of die van andere spelers in te laden. De mogelijkheden daarin zijn eindeloos en we kunnen niet wachten om te zien waar creatievelingen mee zullen komen.

Trials Rising is onwijs leuk en verslavend. Vaak merkten we dat we ‘nog één potje’ tegen onszelf zeiden, om daarna nog een uur bezig te zijn met de game. De vele verschillende banen en contracten zorgen ervoor dat het leuk blijft en de gevarieerde kleurrijke graphics en omgevingen vol details en ontploffingen zorgen ervoor dat je ogen ook wat te smullen hebben. Dit alles gecombineerd met een solide, maar ietwat beperkte soundtrack, zorgt ervoor dat je maar blijft spelen. Wel hadden we graag de progressie nog iets uitgebreider gezien dan alleen maar cosmetisch.

Voor deze review speelden wij Trials Rising op de PlayStation 4. Het spel is verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.