Eden Tomorrow

Het verhaal en de spelwereld is waarin Eden Tomorrow uitblinkt. Het mysterie dat om de gebeurtenissen in het spel hangt, maakt dat je ondanks de matige gameplay toch door blijft spelen.

Je wordt wakker in een neergestorte capsule ergens op een onbekende planeet. Voor je er erg in hebt steekt een gigantisch draak-achtig wezen zijn hoofd door een gat boven je in de grot waar je bent gecrasht. Snel wordt duidelijk dat er iets niet in de haak is en je vliegende robot-assistent Newton waarschuwt dat je zo snel mogelijk moet zien weg te komen. Het begin van de PSVR-titel Eden Tomorrow is even bizar als intrigerend. Of ontwikkelaar Soulpix er ook in is geslaagd om de veelbelovende opening van het spel een vervolg te geven, lees je in deze review.

Meteen nadat je wakker bent, maak je kennis met de gameplay die Eden Tomorrow te bieden heeft; er zullen namelijk puzzels opgelost moeten worden en dat doe je vooral door voorwerpen te zoeken en te gebruiken. Dit kan zowel in je menselijke vorm, maar regelmatig ook vanuit het perspectief van Newton, die nog het meest doet denken aan de Ghost die je in Destiny bij je hebt. Het voordeel van Newton is dat hij kleiner is en kan vliegen, waardoor je op plekken kunt komen waar je als mens niet bij kan. Op die manier kun je bijvoorbeeld deuren openen, of een brug maken waar overheen gelopen kan worden.

Helaas wordt er niet veel creatiefs gedaan met de mogelijkheden die dit biedt. Eigenlijk ben je altijd objecten aan het zoeken om zodoende je elektrische puls-aanval op te laden en daarmee een deur open te schieten, of om er een brug mee te maken. Het wordt al gauw repetitief en wanneer je soms toch een afwisselende puzzel tegenkomt, zie je al gauw dat er veel meer in had gezeten.

Eden Tomorrow

In je menselijke vorm is Eden Tomorrow het best te vergelijken met een walking simulator. Af en toe zal er geslopen of gerend moeten worden, maar verder wandel je van doel naar doel en los je daarbij af en toe een puzzeltje op. Meestal houdt dit in dat je iets in elkaar moet zetten. Deze puzzels zijn overigens dusdanig simpel dat we ons afvragen waarom ze eigenlijk in het spel zijn gestopt. Het houdt de boel onnodig op en leidt af van het verhaal, wat in onze ogen het sterkste punt van de game is.

Want het verhaal doet wat ons betreft erg veel dingen goed. Ten eerste is daar de vreemde planeet waarop de vreemde monsters huizen, maar daarnaast zijn er nog ontzettend veel andere neergestorte capsules en een mysterieuze robotbeschaving. Er is dus duidelijk iets aan de hand en Eden Tomorrow onthult in het juiste tempo steeds wat meer van het mysterie. Het zorgt ervoor dat het, ondanks de wat teleurstellende gameplay, toch lastig is om te stoppen met spelen en je telkens toch even een stukje verder gaat om te kijken of er om de hoek weer nieuwe informatie is. Dan doe je als verhaalverteller toch zeker wat goed!

Grafisch gezien breekt Eden Tomorrow geen potten. Hoewel de spelwereld erg tot de verbeelding spreekt, hebben de makers ervoor gekozen om veel dingen van net iets te veraf te laten zien en dat is iets waar de PSVR niet in uitblinkt. Het zorgt ervoor dat veel dingen net iets te wazig zijn om goed vast te kunnen stellen wat er te zien is. Dat is jammer, want wanneer we wat dichterbij komen, blijkt dat de meeste dingen toch wel van genoeg detail zijn voorzien.

Uiteindelijk is Eden Tomorrow erg leuk voor wie weer eens ondergedompeld wil worden in een tot de verbeelding sprekende wereld. Het mysterie dat om het verhaal hangt, is daarbij uitstekend gedaan. Helaas haalt de gameplay niet het niveau van de vertelling en had Soulpix er misschien beter voor kunnen kiezen om een pure walking simulator te maken.

Wij speelden Eden Tomorrow op de PlayStation 4 in combinatie met de PSVR-headset. Het spel is exclusief voor dit platform beschikbaar.