A Star is Born

Bradley Cooper weet met zijn regiedebuut A Star is Born de juiste snaren te raken. Ondanks een wat minder middendeel is het smullen geblazen van de prachtige liedjes en sterke chemie tussen Jackson en Ally Maine.

Als je het nummer “Shallow” uit A Star is Born niet kent, heb je waarschijnlijk het afgelopen jaar onder een steen geleefd. De titelsong kreeg volledig terecht een Oscar voor beste filmliedje en heeft vanzelfsprekend veel nieuwe kijkers voor de film getrokken. Mocht je hem toch nog gemist hebben, dan is A Star is Born nu te koop op Blu-Ray en DVD, zodat je lekker in je thuisbioscoop kunt genieten van de chemie tussen Bradley Cooper en Lady Gaga in het regiedebuut van eerstgenoemde.

A Star is Born draait om de relatie tussen twee artiesten. Jackson Maine (Bradley Cooper, The Hangover) is een countryzanger die zijn grootste successen al heeft beleefd en te kampen heeft met een alcohol- en drugsverslaving. Wanneer hij op een avond tijdens zijn zoektocht naar drank in een bar op de jonge zangeres Ally stuit, is hij bijzonder gecharmeerd van haar en haar zangkunsten. Hij besluit haar mee te nemen op zijn tour en de twee krijgen al snel een relatie. Deze komt echter onder flinke druk te staan op het moment dat de beroemdheid van Ally een vlucht neemt en Jackson in haar schaduw komt te staan.

A Star is Born Foto: Warner Bros.

Het verhaal van A Star is Born is niet nieuw en het is zelfs de derde keer dat het verteld wordt. Gelukkig weet Cooper hier een prettige eigentijdse draai aan te geven met een vlotte montage en ook moderne liedjes, al moeten we daar voornamelijk Lady Gaga voor bedanken. Zeker de duetten tussen de twee zijn om van te smullen en zullen menig kijker in vervoering achterlaten.

Wat ook helpt is de sterke chemie tussen beide hoofdrolspelers waarbij we eigenlijk geen favoriet aan kunnen wijzen. Bradley Cooper speelt de getroebleerde Jackson Maine met verve, waarbij het knap is dat je constant merkt dat hij problemen heeft, maar toch een soort van charme behoudt, waardoor we ons goed kunnen voorstellen dat de stuk jongere Ally voor hem valt. Lady Gaga levert een misschien nog wel betere prestatie in haar acteerdebuut: we zien een vrouw die in eerste instantie bang is voor wat komen gaat, maar langzaam maar zeker de sterkere van de twee geliefden wordt die haar eigen roem, samen met de ellende van haar man, weet te torsen. Je voelt aan alles dat de liefde tussen de twee intens is, waardoor het geloofwaardig blijft dat de twee ondanks alles toch bij elkaar blijven.

Wat iets minder helpt is de lengte van de film. Waar je het eerste stuk van de film lekker kunt zwijmelen van de opbloeiende liefde, is het middendeel van A Star is Born wat minder interessant. Dit komt voornamelijk doordat de problemen van Jackson de overhand krijgen en Ally wat meer op zichzelf komt te staan. We zien eigenlijk een constante herhaling van Jackson die de klootzak uithangt, waarna Ally hem toch blijft steunen. Het maakt dat het romantische gevoel dat je eerst had al snel verdwijnt.

Dit neemt niet weg dat A Star is Born zeker een aanrader is om een avond aan te besteden. De chemie tussen Jackson en Ally voelt ontzettend echt en geeft de toch al prachtige liedjes nog een sterkere emotionele lading. Het wordt lastig niet minstens een traantje weg te pinken.