Preview: Sekiro: Shadows Die Twice

Patrick van Meijl, 08 maart 2019
Profiel
Sekiro: Shadows Die Twice lijkt een echte topper te worden. De combat is nog beter geworden en de verticaliteit is een leuke toevoeging. Tevens ziet het spel er prachtig uit. Iedere fan van het genre moet deze titel in de gaten houden.

Sinds Demon’s Souls uikwam in 2009 heeft de Souls-serie een goede indruk gemaakt bij vele gamers. De duistere sfeer was heerlijk en de moeilijke, maar bevredigende combat zorgde voor een voldaan gevoel als je eindelijk een van de eindbazen had verslagen. Het nieuwste deel in het genre is Sekiro: Shadows Die Twice, dit spel maakt een uitstapje naar de Japanse sfeer waar de wereld vol zit met mythische wezens en samoerai. Wij konden op het kantoor van Activision er een uurtje mee aan de slag en we waren erg onder de indruk.

Zodra de demo begint is het meteen duidelijk: Sekiro: Shadows Die Twice ziet er prachtig uit. Dit was in de trailers al te zien, maar de prachtige omgevingen, Japanse gebouwen, heldere kleuren en de mooie flora en fauna zien er in-game ook heerlijk uit. Door het uur heen blijkt dit niet alleen in het begin te zijn, aangezien we afreizen naar diepe ravijnen en donkere gebouwen en ook deze er sfeervol en gedetailleerd uit zien.

Maar het gaat natuurlijk niet alleen om mooie graphics, de gameplay is een ander sterk punt van de Soulsborne-games die nu ook weer heerlijk aanvoelt. Een grote nieuwe toevoeging is verticaliteit. In de eerste minuten waren we al bezig om met onze grijphaak naar daken te vliegen om vervolgens vijanden van bovenaf te verrassen en doden. Zodra we de eerste paar simpele samoerai verslagen hadden, kwamen we bij de eerste mini-baas. Dit was een iets grotere samoerai die ons het leven vrij zuur maakte, zoals we gewend zijn van de serie.

Vanaf dat moment was het goed te merken dat er ook veel vernieuwing zit in de combat. Vijanden hebben voortaan een meter die volloopt naarmate je ze raakt met je zwaard of als je juist aanvallen afweert. Zodra deze meter vol is, kun je een finisher uitvoeren die de volledige levensbalk van je vijand opeist. Bij simpele vijanden betekent dit dat het gevecht voorbij is, maar de eerste baas moest al twee keer op deze manier geëxecuteerd worden. Dit is een leuke vernieuwing aangezien je nu nog meer beloond wordt voor het afweren van aanvallen, naast dat dit je natuurlijk in leven houdt. De combat voelde over het algemeen soepeler en eerlijker dan voorgaande delen. Tevens is er de mogelijkheid om eenmalig weer tot leven te komen, want: shadows die twice.

De rest van het uur bestond uit het afdalen door een ravijn, het omleggen van een aantal vijanden, een mini-baasgevecht met een soort oger en een stukje sluipen om uit het zicht van een gigantische slang te blijven. Alles hiervan voelde fantastisch en Sekiro: Shadows Die Twice voelde geen een keer saai aan. Uiteindelijk kwamen we bij de eindbaas van de demo: een grote geest-samoerai die ons probeerde om te leggen met zijn grote speer en magische aanvallen. Dit voelde net zo intens als dat we gewend zijn van de serie en door de vernieuwde combat was het verfrissend en uitdagend.

Sekiro: Shadows Die Twice lijkt een absolute topper te gaan worden die misschien nog wel meer mensen kennis gaat laten maken met het genre van From Software. Het spel ziet er prachtig uit door de mythische Japanse sfeer en de mooie lichteffecten. De combat heeft flink wat vernieuwingen, waardoor deze des te bevredigender is. Het blijft wel een genadeloos spel en je zult vaak doodgaan, wat niet voor iedereen zal zijn.Mocht je dit niet erg vinden, dan moet je vooral dit spel in de gaten houden.