Doorgaan naar artikel
Outward
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

Outward is nu al een fantastische ervaring en een echt bijzondere survival-RPG. Het feit dat je niets in je schoot geworpen krijgt in combinatie met de verrassend vloeiende gameplay zorgt ervoor dat het een indrukwekkende ontdekkingsreis is. Tel daar ook nog eens bij op dat de game perfect geschikt is om uitgebreid te worden via nieuwe contentupdates en je hebt meer dan genoeg reden om echt enthousiast te worden.

Survivalgames zijn populair, dat mag wel gesteld worden. Of liever gezegd, ze doen het al zo’n tien jaar enorm goed. MinecraftDayZ, Dying Light, Ark, Subnautica en Sony’s aankomende Days Gone zijn maar een paar dragers van dit immens populaire genre. Outward verschijnt eind deze maand en lijkt een van de betere titels in dit rijtje te gaan worden, lees in onze preview waarom wij dat vinden.

We zijn het gewend om in games bijzonder te zijn. Zelfs in lastige games zijn we de uitverkorene of worden we al snel onthaald als de redder van het volk. Outward maakt de sterke belofte om je nooit zo te behandelen. Je bent een ‘nobody’ en alles dat je krijgt, moet je verdienen met hard werken.

Dit wordt al snel duidelijk wanneer we het spel opstarten. Je personage heeft een zogenaamde bloedschuld, een schuld die door je familie is opgebouwd en waar jij niets mee te maken hebt. Hoe oneerlijk dat ook is, besluit je om naar een eiland ver weg te gaan om schatten te verzamelen en zo de schuld af te betalen. Helaas gaat er iets mis op weg naar huis en zinkt het schip. Op dat moment begint de game. Als schipbreukeling, niet ver van je geboortedorp, begin je met helemaal niets.

Al snel blijkt dat de game er niet alleen voor zorgt dat je met niets begint; je begint zelfs met een flinke achterstand. Eenmaal in je geboortedorpje aangekomen, komen de dorpsbewoners naar je huis om datzelfde huis op te eisen. Vijf dagen heb je om je bloedschuld af te betalen en zo begint je avontuur uit pure noodzakelijkheid. In het huis vind je wat dingen: een aantal zilverstukken, wat simpele kleren en wat eten. Genoeg zilverstukken om een eenvoudig wapen van te kopen en genoeg eten om een dag of twee te overleven, maar meer ook niet.

Outward

We gaan op avontuur uit, met als doel om ofwel kostbare schatten te vinden, ofwel om quests te voltooien voor dorpsbewoners en zo aan de nodige hoeveelheid zilverstukken te komen om de schuld af te betalen. Twee simpele bandieten lopen over de weg, een makkelijk doelwit toch? Met een beetje geluk hebben ze een flinke buit van een recente roof en komen we zo makkelijk aan wat geld. Helaas, zelfs simpele bandieten zijn in het begin van Outward een flinke uitdaging. We verslaan ze, maar overleven maar met een paar levenspunten en zo wordt onze achterstand in het spel alleen maar groter: niet alleen moeten we nog steeds geld verdienen, maar nu moeten we ook op zoek naar een manier om onze levenspunten weer te herstellen.

Voor de rest willen we het niet te veel hebben over specifieke ervaringen met het spel, maar meer over algemene punten. Een van de grootste plezieren van Outward is om zelf te ontdekken wat er gebeurt als je bepaalde handelingen uitvoert en om zelf erachter te komen wat voor jou het beste plan van aanpak is.

Outward voelt als een grote ontdekkingstocht en op een bepaalde manier is het te vergelijken met iets als Dark Souls. Niet vanwege de combat, of vanwege moeilijkheid, maar vanwege het feit dat elk stukje voortgang in het spel voelt als iets dat jij hebt verdiend. Je hebt een boog om te gebruiken? Goed gedaan! Je hebt een flinke voorraad eten? Ook dat voelt als iets dat een schouderklopje waard is. Doordat je met niets begint en je niets zomaar in je schoot geworpen krijgt, voelt alles als een kleine overwinning en dat is verreweg het sterkste punt van de game.

Outward-combat

Tevens voelt de combat verrassend lekker voor een survivalgame, wat lang niet altijd vanzelfsprekend is. Vrij soepel kan je aanvallen en ontwijken, maar ook zal je gaandeweg verschillende vaardigheden gaan leren. Op een gegeven moment krijg je de beschikking over magie, maar dat zal pas later in je avontuur zijn en daarnaast is het niet bepaald zo dat je meteen angstaanjagende stormen op zal kunnen wekken. Nee, de eerste keer dat je magie leert is het misschien net krachtig genoeg om een kampvuur aan te steken, maar meer ook niet.

Zodoende is Outward een bijzonder plezierige ervaring en moeten we zeggen dat we niet kunnen wachten om te stoppen met het schrijven van deze preview om meer te kunnen gaan ontdekken. Wat ook meehelpt, is dat Outward een type game is waar makkelijk content aan toegevoegd kan worden. Een paar nieuwe voorwerpen in het spel stoppen, een extra grot, een extra personage of een extra dorpje ergens, kan al gigantische gevolgen hebben voor de spelervaring. Daarom hebben wij goede hoop voor de toekomst van deze nu al zeer interessante survival-RPG.

Outward verschijnt 26 maart voor pc via Steam.