NieR: Automata Game of the YoRHa Edition

De NieR: Automata Game of the YoRHa Edition is de meest complete manier om voor een prima prijs dit meesterwerk aan te schaffen. NieR: Automata is een van de beste games van het afgelopen decennium en een extra manier om dit in huis te halen is altijd een goed iets.

NieR: Automata heeft het geweldig goed gedaan in 2017. Dat is een uitspraak die inmiddels niemand meer mag verrassen en ook voordat de game uitkwam geen verrassing had mogen zijn. PlatinumGames en Square Enix komen nu met de NieR: Automata Game of the YoRHa Edition voor PlayStation 4 en pc, tijd om een kijkje te nemen.

Zodra je NieR: Automata begint te spelen, begin je te denken: “Goh, dit zou wel eens een briljante game kunnen worden.” In de eerste twee uur wordt deze gedachte volledig bevestigd. Na tien uur spelen denk je niet meer dat het een briljante game is, maar dan weet je het gewoon. Het is tegen die tijd een automatische associatie in je brein dat NieR: Automata gelijk staat aan genialiteit.

Laten we beginnen met het meest simpele aspect: de gameplay. Je kan te allen tijde twee wapensets met je meenemen. Elke wapenset bestaat uit één wapen voor je lichte aanvallen en één wapen voor je zwaardere aanvallen. Zodoende kan je afwisselen tussen kleine zwaarden, grote zwaarden, hamers, speren en meer. Je kan indrukwekkende combo’s maken door lichte aanvallen achter elkaar te gebruiken en het af te maken met een zwaardere aanval. Ook heb je een pod die altijd langs je schouder meereist. Deze kan je gebruiken om continu je vijanden te bestoken met vuur van een afstand. Een héél groot aspect van de gameplay is het ontwijken. Door op R2 te drukken ontwijk je, mocht je dit doen vlak voordat een vijand aanvalt, dan kan je een extra sterke tegenaanval inzetten. Je skills worden flink getest bij grote groepe vijanden of bij eenzame, maar zeer sterke eindbazen en zodoende is de actievolle gameplay een waar genot. Dan hebben we het nog niet eens gehad over het feit dat de game regelmatig wisselt tussen een 2D-sidescroller, een retro ‘bullet hell’ en de hoofdvorm: een 3D actie-RPG.

NieR: Automata Game of the YoRHa Edition-gameplay

De gameplay staat als een huis, dat mag duidelijk zijn, maar nóg veel interessanter is de setting. NieR: Automata speelt zich af in een verre toekomst waar androïdes en robots vergevorderd zijn. De robots vormen een bedreiging voor de mensen en de androidës zijn gemaakt om de mensen te dienen. Aan 2B, een androïde, is het de taak om robots uit te schakelen zodat mensen weer een kans maken op de aarde. Echter blijkt al zeer snel dat niet alles is zoals het lijkt. Als robots niet meer aangesloten zijn op het netwerk dat ze beheert, lijkt het net alsof ze zo vergevorderd zijn dat ze gevoelens hebben. Zelfs 2B, die in het begin van de game vol zit met clichématige uitspraken als ‘gevoelens zijn niet toegestaan op een missie’, lijkt meer en meer om de ‘wezens’ om haar heen te geven.

Zo legt regisseur Yoko Taro regelmatig de nodige existentiële vraagstukken op tafel en vooral komen ze vaak ook vanuit een onverwachte hoek. Dit zorgt ervoor dat je af en toe even tegen jezelf zegt ‘zo had ik er nog nooit over nagedacht’. Hoe meer je speelt, hoe meer je alle kleine gedachtes die in de game zijn gestopt gaat waarderen. Van hoofdmissies tot sidequests, alles brengt de nodige afwegingen met zich mee. Zelfs een sidequest die in het begin heel simpel lijkt, kan plotseling een ontroerend einde hebben. Het hoofdverhaal is een emotionele ervaring en we applaudisseren voor dit werk van Yoko Taro.

NieR: Automata is een perfecte combinatie van enorm interessante gameplay en een emotionele ontdekkingstocht. De Game of the YoRHa Edition biedt nog een paar leuke extra’s. De DLC-uitbreiding 3C3C1D119440927 heeft verschillende arena’s om je vaardigheden in te testen en een paar kostuums voor je hoofdpersonages. Daarnaast komt het ook nog met een boel skins voor je Pod en een masker, niets bijzonders maar het is leuk voor erbij. Ook krijg je er een dynamisch thema voor je PS4 bij en een boel avatars voor je profiel.

De nieuwe uitgave is niets speciaals, maar is voor de zachte prijs van €40,- de meest complete manier om dit meesterwerk aan te schaffen. Als je ook maar een heel klein beetje geïnteresseerd raakt door de beelden die je ziet van de game: probeer het, het is de moeite waard.

NieR: Automata Game of the YorHA Edition is voor deze review gespeeld op een PlayStation 4. De Game of the YoRHa Edition is beschikbaar op PlayStation 4 en pc. Op Xbox One is de BECOME AS GODS Edition verkrijgbaar.