Smallfoot

Smallfoot is een ontzettend leuke film voor jong en oud. De prettige boodschap zorgt er samen met de toffe muziek en fantasievolle wereld voor dat er genoeg te genieten valt.

De jonge Migo staat op het punt verbannen te worden uit de Yeti-gemeenschap, doordat hij iets heeft gezien waarvan iedereen het bestaan ontkent: een mens! Deze mensen, “Smallfoot” genaamd, zijn een mythe en iemand die deze onzin vertelt hoort niet thuis in zo’n hechte gemeenschap. Overtuigd van zijn gelijk gaat Migo op een magische reis om zijn verhaal te bewijzen en zo zijn plekje bij de Yeti’s terug te winnen. Hoe dit afloopt zien we in Smallfoot uit de stal van de Warner Animation Group.

Het is leuk om te zien dat er gekozen is om het verhaal vanuit het perspectief van de Yeti’s te volgen. Ze leven boven het wolkendek in de bergen en geloven heilig dat de wereld ophoudt voorbij dit dek; een leuke knipoog naar onze eigen geschiedenis. De Yeti’s leven ook nog een beetje als een ouderwetse stam die weigert te geloven dat er meer is dan hun eigen veilige wereldje.

Smallfoot Foto: Warner Bros.

Ondanks dat Smallfoot zich grotendeels in de sneeuw afspeelt, is het toch een opmerkelijk kleurrijke film. De makers hebben hun creativiteit de vrije loop gelaten zorgen door middel van lichtval en de vrolijke lampjes die overal zijn opgehangen. Ook de Yeti zelf variëren licht van kleur, waardoor ondanks de grauwe setting er genoeg te zien en beleven is.

De grootste kracht van de film zit hem in de liedjes. Ondermeer Niall Horan is opgetrommeld om de soundtrack van Smallfoot te vullen en het resultaat mag er meer dan zijn. De liedjes worden ook op de juiste momenten ingezet, waardoor er voor de kleinsten onder ons genoeg afwisseling is om de aandacht erbij te houden. Voor de echte talenten is er op de blu-ray zelfs nog een Sing-Along-modus toegevoegd, waarmee je lekker kan meeblèren met de catchy liedjes.

Ook qua humor zit het goed en zeker de spraakverwarring tussen de verschillende personages zorgt voor hilarische momenten. Daarnaast straalt de film enorm veel positiviteit uit en laat het op een mooie manier zien dat we wat minder vooroordelen zouden moeten hebben over elkaar. Dat doet Smallfoot overigens wel zonder al te belerend te worden.

Smallfoot is een aanrader voor jong en oud. De fantasievolle wereld, het leuke verhaal en daarbij de toffe liedjes maken het de ideale vulling voor een regenachtige zondagmiddag. Door middel van de Sing-Along-modus heb je misschien zelfs nog wat langer plezier van de schijf, al zal waarschijnlijk niet iedereen in het huishouden er even blij mee zijn.