Darksiders Warmastered Edition Switch-versie
Britt Luttik
Britt Luttik

Darksiders Warmastered is ondanks zijn leeftijd nog steeds een game die prima met de huidige generatie meegaat, waaronder op de Nintendo Switch.

Als er lijst van klassieke games die je ooit geprobeerd moet hebben zou bestaan, zouden velen het ermee eens zijn dat Darksiders hierin thuis hoort. Hoewel de game inmiddels ruim negen jaar oud is, weet deze de tand des tijds te doorstaan. Dat werd bewezen met de Darksiders Warmastered Edition die enkele jaren geleden werd uitgebracht en nu ook naar de Nintendo Switch komt. Klinkt als een ideale game voor onderweg of op vakantie, toch? Je leest er meer over in deze review.

Darksiders Warmastered is een hack-and-slash actiegame waarin we het verhaal van War volgen, een van de vier ruiters van de Apocalyps. Het einde van de wereld nadert, engelen vechten tegen demonen, de mensheid wordt compleet uitgeroeid en War arriveert in het midden van deze oorlog om erachter te komen dat de andere ruiters spoorloos zijn. Later wordt hij door zijn meesters beschuldigd van het te vroeg starten van deze oorlog en kan hij alleen zijn onschuld bewijzen door uit te zoeken wat er precies gebeurd is. Dit gaat wel onder de voorwaarde dat hij compleet ontdaan wordt van zijn krachten en gebonden wordt aan The Watcher, die hem in de gaten houdt.

Darksiders Warmastered

Nu de wereld aan het vergaan is, blijft er weinig van over behalve een horde aan lastige vijanden, ieder nog afzichtelijker dan de vorige. Daardoor zijn we grotendeels bezig met het afslachten van al deze demonen, afgewisseld met enkele puzzelelementen. Wat Darksiders daarin zo leuk maakt, is het typische hack-and-slash waarin vechten niet te moeilijk is, maar gewoon lekker simpel monsters afmaken. Er zijn een aantal combinaties en zo nu en dan verschijnt de mogelijkheid om een brute finale uit te voeren. De gevechten worden ook zeker niet saai want regelmatig maken we kennis met nieuwe wapens waardoor de afwisseling tussen melee en ranged ook erin zit.

Niet alleen van de gevechten kunnen we flink genieten, ook is het verhaal van War die als anti-held wordt geschetst erg interessant. De plotwendingen zijn precies op de juiste momenten en de andere personages geven dynamiek, zoals The Watcher die eerder irritant dan behulpzaam is. Tijdens het spelen reizen we door een flink aantal gevarieerde gebieden, met name dungeons, volgen we dialogen en zo nu en dan zijn er spectaculaire bossfights die gelukkig niet al te moeilijk zijn. Maar toch is er een element dat de game mist. Hoewel het einde der wereld erg goed is uitgewerkt, vooral in de openingsscène, voelt het daarna alsof de mensheid nooit bestaan heeft. Het is goed voor te stellen dat deze in het begin uitgeroeid is, maar toch hadden we meer een indruk van een ooit rijke beschaving willen zien. Er had wat meer emotie of de gevolgen van de oorlog mogen worden uitgewerkt, want het gevoel van de Apocalyps verliezen we een beetje na de opening.

Darksiders Warmastered

Grafisch gezien weet de game nog behoorlijk indruk te maken voor zijn leeftijd. Dat hebben we natuurlijk al gezien toen Darksiders Warmastered Edition ook al uitgebracht werd in 4K op PlayStation 4 en Xbox One. Op de Nintendo Switch is dit wel even een stap terug, maar nog steeds ziet het er zeker netjes uit. Soms lijkt de game moeite te hebben met framerates, vooral tijdens de grotere gevechten. Gelukkig valt het wel nog relatief mee. De port naar de Switch is op technisch gebied prima gedaan en het speelt dan ook prettig weg. De besturing kan wel als lichtelijk irritant ervaren worden, hoewel dit vooral een persoonlijk iets is. Zo is de camerabesturing wat traag en gaat het ‘locken’ op vijanden niet altijd even gemakkelijk, waardoor je deze in gevechten niet altijd raakt.

Darksiders Warmastered

Sommige games krijgen zoveel remasters of ports dat de indrukwekkendheid op een gegeven moment verdwijnt, maar Darksiders Warmastered hoeft hier gelukkig niet onder te lijden. Integendeel, de game lijkt na jaren nog altijd een goede indruk te maken en een titel die we aan velen kunnen aanraden. De game is daardoor perfect voor onderweg of op vakantie. Wil je echter van de volledige kwaliteit en performance genieten, is het eerder de moeite waard om de PlayStation 4-, Xbox One- of pc-versie uit te proberen.