Swords & Soldiers II: Shawarmageddon Switch-versie

Swords & Soldiers II: Shawarmageddon voor de Nintendo Switch brengt meer van deze heerlijke strategiegame en dat kan nooit een negatief iets zijn.

In februari konden we al genieten van het eerste deel op de Nintendo Switch en ook Swords & Soldiers II: Shawarmageddon heeft nu een Switch-versie. Brengt Nederlandse ontwikkelaar Ronimo Games hiermee weer een klein juweeltje naar Nintendo’s console of kunnen we deze beter links laten liggen?

Swords & Soldiers is qua opzet een van de simpelste strategiespellen die je je kan bedenken en dat is ook precies waarom het zo heerlijk is om te spelen. Jij hebt je basis aan de linkerkant van een level en aan de rechterkant is de basis van de tegenstander. Je kan ezels rekruteren om goud voor je te verzamelen en met dit goud kan je verschillende soorten soldaten het slagveld opsturen. Swords & Soldiers is lekker rustgevend omdat al je manschappen simpelweg automatisch van links naar rechts lopen en alles dat ze tegenkomen aanvallen. Dit zorgt ervoor dat je je kan richten op het grotere plaatje, zoals wat voor type soldaten je stuurt op welk moment. De schoonheid van het spel leggen we uitgebreid uit in onze review van het eerste deel, dus lees die vooral hier als je benieuwd bent.

Laten we het nu vooral hebben over de veranderingen die Swords & Soldiers II: Shawarmageddon met zich meebrengt. De singleplayercampagne is vooral een stuk dynamischer dan in het eerste deel. Levels bestaan nu vaker uit specifieke scenario’s in plaats van de standaardlayout van basis tegen basis. Zo zal je soms een rijdend fort hebben waarmee je ergens moet geraken, of moet je zonder eenheden te kunnen maken een level uitspelen. Ook is het een mooie extra dat elke missie nu met een aantal bonusopdrachten komt, die ook vooral niet makkelijk zijn. De meest voorkomende is dat je een level binnen een bepaalde tijd uit moet spelen, of de vijand verslaat zonder spreuken te gebruiken. Omdat deze uitdagingen behoorlijk pittig kunnen zijn, kun je missies meerdere keren opnieuw spelen voor de volledige ervaring.

Swords and Soldiers 2 Shawarmageddon Switch

Onze favoriete toevoeging van deeltje twee is zonder enige twijfel dat je nu je eigen ‘loadout’ samen kan stellen voordat een potje begint. Zo zijn eenheden, spreuken en de paar gebouwen die je neer kan zetten onderverdeeld in verschillende niveaus. Je kan er vier van niveau één meenemen, vier van niveau twee en één elite-eenheid van niveau drie. Hierdoor kan je echt je eigen favoriete samenstellingen vinden en deze met je meenemen in de verschillende missies. Gezien de verschillende uitdagingen kan je met je loadout ook goed nadenken over wat er van je gevraagd wordt en wat de beste middelen zijn om deze doelen te halen.

Voor de rest is Swords & Soldiers II: Shawarmageddon vooral meer van hetzelfde als het vorige deel: lekker eenvoudige strategie waarbij je continu afwegingen maakt en prioriteiten aan het stellen bent. Dit houdt de game keer op keer interessant en wij kunnen onze Nintendo Switch maar moeilijk wegleggen sinds deze game erop staat. De korte potjes zijn perfect geschikt voor Nintendo’s console en je kan op deze manier lekker onderweg of thuis op de bank genieten van een toffe strategiegame die ook nog eens van Nederlandse bodem komt.

Swords & Sholdiers II: Shawarmageddon is voor deze review gespeeld op de Nintendo Switch. De game is beschikbaar op PlayStation 4, Nintendo Switch en pc.