Halloween

Halloween is een leuk vervolg op de eerste film uit 1978. Liefhebbers van slasher-films komen zeker aan hun trekken.

Nadat we eerder al het recent verschenen The Predator reviewden, is het ditmaal de beurt aan een andere iconische horrorfiguur: Michael Myers uit de welbekende Halloween-reeks is weer terug en de in 2018 uitgebrachte film is nu uit op 4K, Blu-Ray en DVD. Is het de moeite waard om deze nieuwe Halloween aan je collectie toe te voegen?

Deze editie van Halloween is een rechtstreeks vervolg op het eerste deel uit 1978. Laurie Strode (Jamie Lee Curtis, True Lies), die destijds op het nippertje wist te ontsnappen aan de moordzuchtige Myers, is inmiddels oma maar heeft de psychopaat nog steeds niet uit haar leven weten te krijgen. Ze is nog steeds op haar hoede voor het geval Michael Myers weer op vrije voeten komt en achter haar aan zal komen.

Curtis kruipt opnieuw in de huid van Laurie Strode en dat geeft de film een extra dimensie. Zeker doordat de tussenliggende films buiten beschouwing worden gelaten, voelt het echt alsof we een sprong in de tijd hebben gemaakt en zien wat er is geworden van het getraumatiseerde meisje. Ook zien we wat haar geschiedenis heeft gedaan met de mensen die dichtbij haar staan.

Halloween Foto: Universal

Halloween kijk je natuurlijk niet voor het menselijk drama, maar vooral voor de brute slachtingen van Michael. Hij weet te ontsnappen wanneer hij vervoerd wordt naar een andere inrichting die natuurlijk niet al te veel uit de buurt is van Laurie Strode. De ontsnapping voelt wat makkelijk en het is jammer dat er niets wordt gedaan met de overige psychopaten die ook weten te ontsnappen. In de eerste kennismaking aan het begin van de film lijken daar ook wel een aantal interessante personages tussen te zitten die zeker wat meer aandacht verdienen.

Het leuke aan Halloween is, is dat het zich uitstekend in de huidige tijdsgeest weet te verplaatsen. Waar destijds weinig mensen vragen stelden bij een schijnbaar onverslaanbare psychopaat met een mes, wordt nu (terecht) de vraag gesteld hoe gevaarlijk zo’n figuur nou eigenlijk is temidden van terroristische aanslagen en wat voor dreigingen nog meer. Een leuke knipoog.

Dat Michael nog steeds gevaarlijk is, blijkt al vrij snel en menig onschuldig burger legt op bijzonder lompe wijze het loodje. Myers is niet echt van de nuance en dat maakt de film voor slasher-liefhebbers een erg vermakelijke zit. Zo luguber als The Predator wordt het nergens, maar gore-fans komen zeker aan hun trekken. Zeker wanneer op het laatst de onvermijdbare confrontatie met Strode aanbreekt, worden we nog een paar keer getrakteerd op een paar creatieve vondsten en knipogen naar eerdere delen.

Regisseur David Gordon Green heeft een eigentijdse Halloween weten te maken die op een prima wijze het origineel op weet te volgen. Het is leuk dat Jamie Lee Curtis terugkeert als de getraumatiseerde Laurie Strode en de film blinkt verder uit met een paar leuke vondsten. Prima vermaak voor liefhebbers van ouderwetse slasher-movies.