Chocobo’s Mystery Dungeon EVERY BUDDY!

Chocobo's Mystery Dungeon EVERY BUDDY! is prima geschikt voor de wat jongere gamer of voor de Final Fantasy-fan die eens een keertje rustig wil relaxen zonder al te veel na te hoeven denken. De gameplay heeft weinig om het lijf, maar het is leuk om de verschillende 'jobs' te verzamelen en alle maatjes van Chocobo vrij te spelen. Daarnaast is het visuele stijltje rustgevend en is het verhaal prima voor een wat onschuldiger avontuur.

Zo’n tien jaar geleden verscheen Final Fantasy Fables: Chocobo’s Dungeon  voor de Nintendo Wii. Omdat niet genoeg mensen toentertijd de kans hebben gekregen om het avontuur te ervaren, verschijnt de game nu voor PlayStation 4 en Nintendo Switch in de vorm van Chocobo’s Mystery Dungeon EVERY BUDDY!. Of het de moeite waard is dit toch nog een kans te geven, lees je in onze review.

In Chocobo’s Mystery Dungeon gaan we op avontuur met onze favoriete diertjes uit het Final Fantasy-universum: de gele vogels die niet kunnen vliegen, maar in plaats daarvan razendsnel over het land gaan en gebruikt worden als vervoermiddel. Chocobo, onze hoofdpersoon, belandt in een dorpje waar iedereen alles vergeet. Het is aan onze gele vriend om samen met zijn maatjes in de verloren herinneringen van de inwoners te duiken om zo het mysterie te ontrafelen.

Elke herinnering wordt gepresenteerd in de vorm van een ouderwetse ‘dungeon’ met verschillende verdiepingen en aan het einde wacht er altijd een eindbaas op je. Alhoewel het op het eerste gezicht niet zo lijkt, speelt ook dit spel zich af in beurten. Als je een stapje zet in de dungeon, zetten monsters ook een stap (meestal op weg naar jou) en als je aanvalt, valt een monster ook aan.

De gameplay is behoorlijk eendimensionaal en daarmee ook eenvoudig uit te leggen: je loopt naar een monster toe en drukt ofwel op kruisje om aan te vallen, of je kan het menu ingaan/gebruikmaken van een snelknop om een spreuk te gebruiken. Heel veel diepgaander dan dit wordt de gameplay op zichzelf ook niet. Je hebt bepaalde elementen van de natuur die elkaar verslaan op een ouderwetse manier die we allemaal wel kennen van JRPG’s of bijvoorbeeld Pokémon: water verslaat vuur, vuur verslaat gras, gras verslaat steen, etc.

De diepgang van het spel zit hem vooral in de verschillende ‘jobs’, beroepen, die je vrij kan spelen. Je chocobo begint als Freelancer, maar je kan uit steeds meer dingen kiezen: black mage, thief, knight, dancer en ga zo maar door. Ze hebben allemaal verschillende vaardigheden en daarmee verschillende sterke en zwakke kanten. Dit kan je combineren met het feit dat je een ‘buddy’ mee kan nemen, een maatje om je te helpen in een dungeon. Personages die je ontmoet in het verhaal kunnen vrijgespeeld worden, maar ook alle vijandelijke monsters als je ze vaak genoeg hebt verslagen. Hierdoor krijgt Chocobo’s Mystery Dungeon EVERY BUDDY! een soort verzamelaspect dat ervoor zorgt dat je steeds eventjes door wilt blijven spelen om meer dingen te ontgrendelen.

Naast dit verzamelaspect heeft Chocobo’s Mystery Dungeon helaas niet zoveel om het lijf: het visuele stijltje is leuk en het verhaal is lekker kinderlijk en onschuldig, maar de gameplay blijft gedurende het gehele spel eendimensionaal. Het is hierdoor met name een game voor de wat jongere fan die toch alvast in de wereld van Final Fantasy wil stappen, of simpelweg voor degene die zulke grote fans van Final Fantasy zijn dat ze elke kans om erin te duiken aannemen. Voor allebei die doelgroepen zouden we dan echter eerder het fantastische World of Final Fantasy Maxima aanraden, waarin Final Fantasy gecombineerd wordt met de speelstijl van de Pokémon-games. Mocht je die game al grijs gespeeld hebben, dan kan je zeker best wat plezier halen uit Chocobo’s Mystery Dungeon EVERY BUDDY!.

Chocobo’s Mystery Dungeon EVERY BUDDY! is voor deze review gespeeld op de PlayStation 4. De game is beschikbaar op PlayStation 4 en Nintendo Switch.