Helheim
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

Helheim is een isometrische hack-and-slash-game die helaas te weinig content heeft. De mooie omgevingen maken helaas de repetitieve gameplay niet goed.

Jij bent Hella de koningin van Helheim, een onderwereld uit de Noorse mythologie. Uit het niets wordt deze wereld binnengevallen door een mysterieus figuur met een hoop soldaten die allemaal beïnvloed zijn door een vreemde technologie. Hierdoor is het een superleger dat jou van je troon af stoot en in de gevangenis gooit. Gelukkig wordt je geholpen door een vreemd persoon en is de missie om wraak te nemen en je koninkrijk terug te veroveren begonnen.

helheim

Je missie bestaat eigenlijk alleen maar uit het uitschakelen van hordes aan vijanden. Dit doe je door drie acties steeds te herhalen: slaan, ontwijken en kogels weerkaatsen. Dit laatste is wat de game vrij uniek maakt. Alle vijanden schieten op je, maar door op het juiste moment op de knop te drukken, weerkaats je de kogels die soms zelfs terugvliegen naar je vijanden en ze doden. Dit is een leuke gimmick, maar wordt wel al vrij snel saai. Je bent continu drie acties aan het doen en de vijanden zijn ook niet heel gevarieerd. Negentig procent zijn dezelfde wezens die een kogelregen op je afvuren.

Iets wat nog ietwat variatie brengt zijn de runes. Dit zijn speciale krachten die je door het spel heen kunt verzamelen. Deze krachten bestaan bijvoorbeeld uit een tijdvertragend veld of een kogelwerende bol om je heen. Deze runes zijn leuk, maar geven niet genoeg variatie om de de gehele duur van Helheim leuk te houden. Tevens zorgen deze krachten ervoor dat het spel ineens een stuk makkelijker wordt. Het geheel is al niet heel moeilijk door de vele checkpoints en de gevechten die je kunt winnen door simpelweg de terugkaats-knop zo snel mogelijk in te drukken.

Wat wel een goede indruk maakte zijn de graphics. De camera zweeft schuin boven je personage waardoor je goed alle actie kunt waarnemen. Tevens kun je zo de eigenzinnige, futuristische versie van Helheim goed bewonderen. De omgeving is bezaaid met rare technologiespullen en kapotte gebouwen. Je beweegt je over een pad gemaakt van hexagoon-tegels, wat het visuele plaatje volledig afmaakt. Helaas is niet alles positief, de animaties zien er namelijk erg houterig en simpel uit, waardoor we meer onder de indruk waren van de omgeving dan van de actie.

Helheim is helaas dus niks speciaals. De originaliteit van de gameplay komt van de terugkaats-mechanieken, maar dit is niet genoeg om het spel mee te vullen. Doordat je veelal hetzelfde aan het doen bent wordt het allemaal vrij snel saai. De runes zijn een leuke toevoeging en zorgen nog enigszins voor variatie, maar ze maken de game wel vrij makkelijk. Gelukkig konden we wel genieten van de omgevingen en het eigenzinnige uiterlijk, helaas wordt dat al wel snel verstoord door de slechte animaties. Het algemene gevoel waar we mee achterbleven was dat de game simpelweg meer content nodig heeft. Natuurlijk kunnen we niet te veel verwachten voor tien euro, maar Helheim biedt simpelweg te weinig.

Voor deze review speelden wij Helheim op pc. De game is exclusief verkrijgbaar voor pc.